HTML

Deansdale

Férfiszféra: antifeminizmus, nőzés, satöbbi. Ja, és táplálkozás.

Utolsó kommentek

  • F.M.J.: @Deansdale: Komposztkazán+üvegház. Egyelőre nagyon elméleti a dolog, még előtte van fontosabb dolgom is, csak azért agyalok rajta, mert tervezem, hogy egyszer majd nekiállok. Nálam ez erőnléti edzés... (2024.04.19. 20:46) Ötletelésre felhívás fűtéstémában
  • valis47: @Deansdale: Trumpra azt is mondták, hogy rasszista. Arra sem kellett bizonyíték. Meg azt is, hogy orosz ügynök. Gondolom orosz ügynökként akart III. világháborút kirobbantani vagy mi. (2024.04.19. 14:12) Vallásismereti kisokos
  • Deansdale: @Hartrigel: "miért hülyeség a tudat számítógépre való feltöltése, ami szerintem eleve egy paradoxon" Ebben egyetértünk, többek között azért, mert a tudomány azt sem tudja mi az a tudat, nemhogy lem... (2024.04.19. 10:12) Vallásismereti kisokos
  • Hartrigel: @Deansdale: "Na igen, ez kissé tudathasadt elképzelés". Szerintem a legtudathasadtabb elképzelés azok, amikor mai vulgár-ateistákat hallgatom ekte keresztény toposzokkal vagdalkozni. Ugye a Woke ... (2024.04.18. 19:04) Vallásismereti kisokos
  • Mia and Me: Egyébként a szabálykövetés kijátszása lehet túlélést segítő "okosság" is. Kérdés, hogy miért változtathatatlanok a szabályok ? ( a merevség, a változtathatatlanság = halál) Filozófiailag - ha "iste... (2024.04.18. 15:43) Vallásismereti kisokos
  • Utolsó 20

Sci-fi és feminizmus, megint

2016.06.26. 15:51 Deansdale

Igen, nemrég írtam ebben a témában, valószínűleg lesz némi ismétlés. Akinek ez probléma, az nyugodtan lapozzon, valószínűleg nem fog sokat veszteni - ezt a cikket csak azért írom, mert kedvem van rá. Ugyanezen okokból csúnya szavakat is használok, mert az jót tesz a hangulatnak.

Mandínerék voltak olyan kedvesek és linkelték a legutóbbi reakciómat a geek kultúra és a progresszívek csatározásának témájában, de azóta megint megjelent egy cikk, ami a fehér férfiakat szapulja, akik ellenállnak a szupercsodás női/színesbőrű irodalomnak, csak mert szexisták és rasszisták. Ez a téma, mint a progresszív témák általában, örök érvényűnek tűnik, mert mindegy hányszor cáfoljuk meg a fehér férfiakat szapuló elméleteiket, másnap újra jönnek ugyanazzal a szöveggel, mintha mi sem történt volna. Lássuk a végeláthatatlan maszturbatív kérődzés legfrissebb verzióját:

Geek feminista forradalom: de mi lesz a fiúkkal?

Mi lenne? Megunják, hogy piszkáljátok őket, és hátat fordítanak. Mit gondolsz miért van az, hogy egyre kevesebb férfi olvas könyveket? Nem azért nőiesedik az ipar, mert a férfiak szexisták, hanem mert különböznek a nőktől, és ha a piacon csak romantikus vackokat látnak, akkor inkább leülnek egy kicsit játszani a számítógép elé - amíg nem teszi azt is lehetetlenné a maszkulinitás modernkori üldözése és rombolása.

miért ne legyenek dühösek a többszörösen privilegizált, azaz fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfiak?

Milyen értelemben "többszörösen privilegizált" az a réteg a könyvpiac szövegkörnyezetében, ami politikai okokból több mint egy évtizede háttérbe van szorítva? Mi szól a könyvpiacon manapság azoknak a bizonyos fehér, középosztálybeli, heteró férfiaknak? ...azon a könyvpiacon, ahol sok kiadó kifejezetten büszke arra, hogy kizárólag progresszív maszlagot ajánl ezeknek, ami ellenük szól, ami negatív színben tünteti fel őket. Na és szerinted ki dühös? Azt látod talán, hogy férfi olvasók ezrei lázonganak az utcán, a női írók betiltását követelve, vagy mi? A szó amit kerestél nem a dühös, hanem az érdektelen. Garantálom, hogy egyetlen linket sem tudsz adni amin valakik a női, színes, vagy LGBT írók háttérbe szorítását követelik. Ilyesmi nem létezik, csak a ti politikai narratívátok beszél róla úgy, mintha igen.

Sosem törődtem kifejezetten azzal, hogy ki írta a könyvet, amit éppen olvasok.

Ezek szerint egy darabig te is normális ember voltál...

Egyszer mégis végigpörgettem a Molyon, hogy évente átlagosan milyen arányban olvasok női szerzőket, és az eredmény egészen döbbenetesen egyoldalú volt: majdnem csak férfi szerzőket olvastam.

És ez azt jelenti, hogy szexista voltál? Szégyelld magad, te bigott, maradi ősember!

Vagy mondjuk arról lehet szó, hogy a férfi és a női írók alapvetően különböző stílusban írnak, és téged az egyik jobban érdekelt mint a másik, mindenféle nőgyűlölettől függetlenül? Lehet, hogy nem voltál nőellenes, ahogy a fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfiak sem nőellenesek, épp csak nem érdekli őket a női típusú szövegpornó? Tegyünk egy rövid szemlét a modern könyvpiacon, mit produkálnak a női írók. Hasraütésre a fantasy könyvekből válogatok aszerint, hogy mi tűnik általánosan jellemzőnek (cáfoljon meg bárki aki tud, de ne a kivételekkel, hanem a tendenciákban):

J. R. Ward, vagyis Jessica Bird: Életre keltett szerető, Megsebzett szerető, Sóvárgás, Egy felejthetetlen hölgy, ésatöbbi. Egytől egyig női pornó ennek megfelelő borítókkal, amiken félmeztelen vagy öltönyben feszítő férfiak láthatóak. És nem valami "csók és könny" füzetke színvonal, ezen könyvek darabja 4-5000 Ft!

Cassandra Clare: Bukott angyalok városa, A herceg, Az imádott gonosz, Igaz szerelem, stb. Szintén 4-5000 forintos könyvek, szintén tipikus női romantikus lószar - már megbocsássanak a hölgyek, de az ilyesmit egy férfi gyomra nem veszi be. Számunkra a fantasy nem ott kezdődik, hogy egy vámpír beleszeret a főhősnőbe.

Rachel Vincent: Kóborok - ehhez muszáj a leírást is mellékelnem: "MÁR CSAK NYOLC FOGAMZÓKÉPES NŐSTÉNY VÉRMACSKA VAN. ÉS ÉN VAGYOK AZ EGYIK." Gratulálok.

Nalini Singh, New York Times bestseller szerző: Egy világ - két faj - állandó küzdelem. Íme néhány borító a sorozatból:

 

Kedves Pintér Bence a Mandínerről, szerinted mi a büdös Isten f*száért nem olvastál te könyveket női írőktól? Szerinted szexizmus, ha ezek helyett Tolkient, Salvatore-t vagy Stephen Kinget választod?

a következő magyarázatok maradtak: az általam preferált zsánerekben (sci-fi, fantasy, krimi) döntő, szinte kizárólagos többségben vannak a férfi szerzők; vagy vannak ugyan női szerzők, de ők a magyar kiadóknál valamiért nem jelentek meg

Mindkét feltételezés egyértelmű hülyeség, hiszen több a női író mint a férfi és több könyv is jelenik meg tőlük - még a férfiasnak számító műfajokban is eléggé kiegyenlített az arány. A valódi válasz, amit nem vagy hajlandó még csak megfontolni sem, itt látható fentebb. Van sok női szerző, de ezek között úgy világítanak a JK Rowlingok mint hétmérföldes kivételek, így rájuk hivatkozva még több női szerzőt követelni megveszekedett baromság, a már így is csökkenő színvonallal szembeni bűncselekmény.

Persze nyilván többen is vannak a kiadó kínálatában, de ha lehúzzuk az egyébként is inkább „női műfajként” számontartott paranormal romance-t és young adult-ot, akkor máris ott maradunk igazán fontos/jelentős női SFF-író nélkül.

Szóval ha félretesszük a női írókat, akkor a maradékban kevés a nő. A logikád tökéletes barátom, egyetemeken kellene oktatni. Már csak azt magyarázd meg nekem, hogy ha telítve a piac női szerzőkkel, akik "női műfajokban" aratnak, akkor mi a fityfene akadályozná ugyanezen nőket, vagy bármilyen más nőt abban, hogy betörjenek a "komolyabb" SFF körökbe? Mi az a misztikus hetero fehér férfi varázspajzs vagy hárítómező, ami a könyvpiac ~60%-át pisszenés nélkül átengedte a nőknek, de bizonyos műfajokban rejtélyes okokból mégiscsak ellenáll, nem hagyja megjelenni a női írók könyveit? Hol volt az a galád patriarchális összeesküvés amikor írónők sorra vették át a listavezető pozíciókat férfiaktól?

De ha már szóba hoztad a magyarhonba beszivárgó sci-fi felhozatalt, észrevetted, hogy a legsikeresebb kortárs SFF írók művei közül igen sok nem jut el a hazánkba? Különös módon pont azok, amiket konzervatív, hetero fehér férfiak írtak. Hol vannak a John C. Wright, a Larry Correia, a Vox Day könyvek? Ezekből milliószám fogy külföldön, ide mégsem jutnak el. Vajon miért? Hiszen szerinted a könyvpiacot a fehér férfiak uralják, tehát pont ezeket az írókat kellene erőltetniük orrba-szájba.

gyökeres, sőt, forradalmi változások zajlottak le az elmúlt években: a képregények, a sci-fi és a fantasy fogyasztói és alkotói között minden platformon jelentős súllyal jelentek meg a nők és a színesbőrűek

Ez a kutyát sem érdekli. Ahogy te magad is kifejtetted a saját múltaddal kapcsolatban, normális ember nem törődik az írók színével, szagával, méretével. A probléma nem az, hogy négerek és nők is írnak és olvasnak sci-fit - a baj az, hogy egyes idióták elkezdték a sci-fi "jóságát" ilyen paraméterek alapján megítélni. Aki szerint egy könyv azért jó mert az írója nem fehér és nincs f*sza, az nem normális. Sajnos az ilyen nemnormálisok kerültek többségbe több kiadóban és egyes díjátadókon. Egyébként felvilágosítanálak, hogy szó sem volt itt semmiféle forradalmi változásról, pl. az SFF írók között mindigis voltak nők. Mary Shelley, bammeg? Ursula K. LeGuin? C. J. Cherryh? Marion Zimmer Bradley? (Aki egyébként elmebeteg feminista volt, oszt' mégis világhírű íróvá tudta kinőni magát...) Az csak a modern progresszívek gyökér hazugsága, hogy a könyvkiadás terén valamiféle nőelnyomás uralkodott, ami miatt szegények nem tudtak szóhoz jutni.

A status quo látványos, díjaknál is megjelenő megváltozása pedig kiváltotta az eddig ezeket a tereket uralók nemtetszését: ez futott ki a Gamergate-re és a Hugo-körüli botrányra

Olyan unalmas már ez a vergődés, hogy sérvet kap tőle a szemöldököm. Beteg agy kell ahhoz, hogy valaki beképzelje magának, a sci-fi "terét" uralta valamiféle fehér hetero férfi-összeesküvés, akik most dühösek mert elvették tőlük a játékszerüket. Ez a titáni eszetlenség azt feltételezné, hogy Dick, Asimov, Heinlein, Clarke, stb. csak azért kaptak díjat, mert fehér férfiak voltak, a velük versenyben lévő nőket és színesbőrűeket (akik sokkal jobb könyveket írtak mint ezek a névtelen senkik) pedig diszkriminálták. Érdekes módon Ursula K. LeGuin már 1970-ben Hugót kapott, de ez biztos valami malőr volt - kihagyott a patriarchátus, vagy véletlenül azt hitték hogy férfi, csak női álnéven. Az igazi gáz, hogy ez a malőr 1975-ben megismétlődött vele. Sőt, ha csak a 2000 előtti éveket nézem, jelöltek nőket a legjobb regény díjra 63-ban, 70-ben, 75-ben, 77-ben, 79-ben, 81-ben, 82-ben, 89-ben, 91-ben, 92-ben, 93-ban, 95-ben és 99-ben. Az a barom patriarchátus még nőelnyomni sem tud rendesen!

Hurley ehhez a tényleg látható, mérhető, folyamatban lévő változáshoz kapcsolódóan

ROTFL A 70-es években 4 női regényt jelöltek Hugóra, a 90-es években ötöt - ehhez képest mi lenne a "mérhető változás"? Legföljebb az, ha manapság a jelöltek háromnegyede lenne nő, ami persze nem jelentené, hogy kilóg a lóláb, de nem ám. Nem azért jelölnek nőket díjakra mert nők, hanem mert a nők szervileg jobb írók a férfiaknál. Aki nem fogadja el ezt az egyszerű biológiai tényt, az nyilván szexista.

a nők mindig is részt vettek a háborúkban katonaként

Aki feminista fantasy íróktól tanulja a történelmet az meg is érdemli.

Gyűlölködés helyett be kell lépni a párbeszédbe

Itt egyetlen oldal gyűlölködik, mégpedig a progresszív. A sokat szapult és hazugságokkal lejáratni szándékozott semleges-jobbos közönség továbbra is ugyanúgy leszarja az írók nemét és színét, mint te amikor még normális voltál. Nem gyűlölnek ők senkit, ellentétben azzal a megveszekedett sakálfalkával, ami folyamatosan támad, támad és támad bizonyos embereket és közösségeket bőrszín, nem és nemiség alapján. Például, és ez most talán szíven üt, de a Mandineren is nem a jobbosok írják a cikkeket, hogy "le a nőkkel és színesekkel!", hanem a progresszívek, hogy "le a fehér hetero férfiakkal!". (Különösen a középosztálybeliekkel, azok a legrosszabbak.) Ti folyamatosan a bőrszínnel és az alsónemű tartalmával vagytok elfoglalva, mindent ezen keresztül vizsgáltok, és mégis minket vádoltok rasszizmussal meg szexizmussal, ami egy kib*szott abszurdum. Engem nem érdekel az író színe, téged viszont semmi más nem érdekel, csak az - akkor most melyikünk is rasszista?

[Hurley] nem ab ovo tartja gonosznak és szörnyetegnek a fent jelzett csoport minden egyes tagját, hanem igyekszik bevonni őket (engem, minket) a szerinte folyó forradalom körüli párbeszédbe

Á, értem, szóval én nem vagyok ab ovo gonosz csak a színem és nemi szervem miatt... Hanem valami áttételes hókusz-pókusz miatt vagyok mégiscsak gonosz a színem és nemi szervem miatt. Létezik erre szemfényvesztő ideológiai magyarázat, például nem azért van velem baj, mert férfi vagyok, hanem mert a "patriarchátust képviselem", mint férfi. Hogy ez mit jelent konkrétan, vagyishogy mi a különbség a két dolog között, az rejtély.

A párbeszédről meg annyit, hogy annak kizárólag egyetlen normális kimenetele létezik: visszatérni az alapállapothoz, amikoris az írók biológiai paraméterei képbe sem kerülnek a könyveik vitatása kapcsán. Az egyetlen elfogadható értékelési szempont a mű önértéke, amihez nem ad hozzá és amiből nem vesz el a bőrszín, a szexuális beállítottság, stb. Amíg a díjak megítélésénél a legapróbb mértékben is szerepet játszik az ilyen szakmaiatlan progresszív baromság, addig mindig lesznek súrlódások.

elképzelni is csak nehezen tudjuk, hogy a kirekesztésnek milyen súlyos formái lehetnek, sőt vannak jelen ma is

A nők biztos nagyon súlyosan ki vannak rekesztve még ma is, tekintve hogy a könyvpiacnak és a Hugónak kb. a 60%-át uralják. Haver, hát kapj már a fejedhez, teljesen elhülyített az ideológiai maszlag. Ezért néz titeket minden normális ember hülyének, mert olyasmiről papoltok ami egyértelműen nem létezik. Nem baj az, hogy jót akarsz a nőknek (elvégre a mangina is ember), de vedd már észre, hogy mivel az utóbbi 10 évben a különböző díjak ~60-100%-át nők kapták, már nem kell tovább emelni őket. Mégis honnan vannak szerinted súlyosan kirekesztve a nők, mondj már valami konkrétumot...

Egyszerűen nekünk nem ilyenek a tapasztalataink, ritkán kerülünk szembe valamilyen diszkriminációval.

És te olyan naív vagy hogy bemondásra elhiszed mások baromságait? Ha egy nő azt írja, hogy őt súlyosan kirekesztik, akkor nem akarod tényszerűen vizsgálni a kérdést, inkább rögtön nekiülsz cikket írni a mocskos fehér férfiak ellen? Az Isten szerelmére...

Az ikonikus történeteink jelentős része pedig nekünk szól: a fiatal fehér fiúknak/férfiaknak, férfi főhősökkel.

Az csak kreténség, hogy a szereplők színe, neme, szexualitása determinálná, hogy ki élvezheti az adott művet. Fogadok egy havi fizudban, hogy olvastál már könyvet, néztél filmet, illetve játszottál játékkal aminek nő volt a főszereplője, és nem gondoltad közben folyamatosan, hogy ez az alkotás szar, hogy nem neked szól, hogy muszáj lenne bele egy fehér férfi akivel azonosulni tudsz. Bármily hihetetlen, nők is képesek férfiak által írt sci-fit olvasni, sőt, baszki, még élvezhetik is!!! Tudom, ez úgy hangzik mintha azt mondanám az ég piros, de hidd el, teljesen igaz.

a nyugati irodalom sokat használt plotjai, avagy mítoszai egyszerűen nem is működnének, ha női főhőssel próbálnánk megírni őket

És...? Ebben mi a nagy felfedezés? A nők és a férfiak nem egyformák, ezért férfiak a meséink férfiszereplői, és ezért nők a nők. Ezek sem az életben, sem az irodalomban nem csereszabatosak, bármit is képzeljenek a feministák. Egy nő férfiszerepben általában bohóc (lásd Rey a Star Wars-ban). Ritkábban, ha az írók veszik a fáradságot és tehetséget, és megmutatják, hogy a nő miért és hogyan kényszerül(!) korlátozott férfiszerepbe, akkor kuriózum amit mindenki ünnepel (Ellen Ripley, Sarah Connor). Nincs itt semmi nőgyűlölet, oszoljanak kérem. Csak a bohócokat nem szeretjük, különösen ha nagymúltú franchise-okat tesznek tönkre.

idén a Nebula hat jelöltjéből négy, a Hugo öt jelöltjéből három, a BSFA és a Kitschies öt-öt jelöltje közül kettő-kettő nő, míg a Locus fantasy szekciójában öt jelöltből öt női szerző lett

Hadd szembesítselek a föntebbi soraiddal: "a kirekesztésnek milyen súlyos formái lehetnek, sőt vannak jelen ma is". Kellően hülyének érzed már magad? Arra mondod, hogy kirekesztett, aki a Locus díjak 100%-át besöpri, és nem arra, aki 0%-ot kap?

Az ott iszonyat maszkulinnak tűnő Brit Fantasy Díj esetében idén négy nő van a hat jelölt között.

Vagyis az egyenlőség nevében - már ha vagyunk olyan sötétek, hogy egy mérhető teljesítmény terén nemi egyenlőséget követelünk meritokrácia helyett - csökkenteni kell a női díjazottak számát, hiszen egyértelműen kiszorítják a férfiakat. Persze tudom én, hogy a feminista szlengben az "egyenlőség" a lehető legnagyobb női előny felé való törekvést jelenti - amit tökéletesen leleplez, ahogy még mindig a férfiellenes dumát nyomatják annak ellenére is, hogy a díjazottak többsége már rég nő.

Ebben a felfokozott helyzetben minden egyes vélt vagy valós területvesztés elkeseredett harcot fog kiváltani.

Hányszor kell még elmagyarázni, mire megérted, hogy nincs semmiféle harc a nők vagy színesek ellen? A harc a progresszív ideológia előretörése ellen van, ami abban éli ki magát, hogy a hetero fehér férfiakat mocskolja. Senki nem harcolt amíg a nők átvették a könyvkiadás felett a hatalmat, mert senkit nem érdekelt, hogy ki írja a könyvet, amíg a könyv jó. Harc azóta van, hogy egy rasszista és szexista politikai csoportosulás nekiállt bőrszín és nemi szerv alapján kiszorítani egyeseket. Rasszisták, mert gyűlölik a fehéreket, és szexisták, mert gyűlölik a férfiakat. Nyíltan és büszkén arra hajtanak, hogy a fehér férfiak ne kapjanak díjakat, mert szerintük a fehér férfiak valamiféle gonosz lények. Ez a bagázs nem csak megtévelyedett, de kifejeztetten ártalmas is, mert gyűlölködést és ellenségeskedést szítanak olyan területeken ahol ilyesmikről eddig szó sem volt.

A Gamergate és a Puppies-kampányok derékhadát dühös fiatal férfiak alkotják, akik dühösek a nőkre, dühösek a melegekre, a feketékre

Képzeld, nem a nőkre vagy a feketékre vagyunk dühösek, hanem rád, mert te vagy az a barom aki hazugságokkal mocskol minket. Ha egy nő jó sci-fit ír, ami nem arról szól hogy a fehér férfiak gonoszok, akkor el fogjuk olvasni és senkinek nem lesz vele baja. Te ellenben a sajtóban mocskolsz minket mindenféle aberrált vádakkal, úgyhogy ne csodálkozz ha elküldünk a halál f*szára.

Engem teljesen hidegen hagy, hogy hány nő ír SFF témában, tőlem a bolygó 3,5 milliárd nője mind felcsaphat írónak, szívből leszarom. Írjon minden színes és meleg, nem érdekel. Engem az zavar, hogy szerinted nőgyűlölő meg fekagyűlölő vagyok, csak azért, mert a bőröm fehér és f*sszal születtem. Ha a kognitív disszonancia nem süti ki az agyad, akkor közlöm én, hogy aki itt bőrszín meg nemi szerv alapján gyűlölködik, az te vagy. Épp csak palira vettek téged azok, akik elültették a fejedben a gondolatot, miszerint a fehér férfiakat gyűlölni nem csak elfogadható, de egyenesen dícséretes, mert bár csoportokat nem ítélünk el, de a fehér férfiak megérdemlik, hiszen elnyomók.

Nem kell minden zsánerműnek, játéknak és filmnek az elnyomott csoportokról szólnia, de el kell ismerni, hogy ezeknek a(z egyébként eddig is jelen lévő) műveknek, nézőpontoknak igenis egyenlő helye van a kulturális narratívákban, mítoszokban; főleg azért, mert mi is sokat tanulhatunk belőlük.

"Egyenlő helye" annak van ami képes mindenféle politikai befolyás nélkül is egyenlő helyet kihasítani magának úgy a piacon, mint a kritikusoknál. Az "elnyomottakról" szóló hülyeségetek a fasorban sem lenne kőkemény politikai nyomás nélkül - a Hugo- meg Nebula díjas vackaitok csak a port gyűjtik a boltok polcain, mert a kutya sem olvassa őket. Ismerjük már be, hogy a "Ha dínó lennél kedvesem" szintű langymeleg szarkupacokat egy lapon említeni Orson Scott Card vagy William Gibson írásaival a műfaj meggyalázása. Akkor is, ha szerinted Card homofób, ez ugyanis a könyvei értékéből kurvára nem von le semmit.

Arról meg ne is beszéljünk, hogy mit "tanulhatunk" az ilyen gyökér és gyermeteg, szájbarágós (vagy szájbarúgós?) progresszív propaganda-irodalomból... Nincs szükségem még a szabaidőmben, szórakozás gyanánt is azt olvasgatni, hogy a fehér emberek szarok, a férfiak szarok, a heterók szarok. Aki szerint ez az az SFF amiből tanulhatunk, az bástyázza el magát ilyen könyvek mögé egy lakatlan szigeten és forgassa őket élvezettel amíg csak él.

És ez az, amiről Hurley beszél: a feminista geekforradalom nem arról szól, hogy a fehér férfiakat el kell nyomni

Ha nem erről szólna akkor nem pofáznátok folyton erről, és nem látszana a nyomásotok eredménye azon, hogy a fehér férfiak már jó 10 éve lófaszt sem kapnak a díjátadókon. Kivéve ha balosok, ugye, mert az az egy mentőkártya adott nekik, ha érvényesülni akarnak. Mibe fogadjunk, hogy George RR-t sem szeretnétek annyira, ha történetesen megrögzött konzervatív lenne? (Csak az érdekesség kedvéért szúrom ide, hogy RR barátunkat pont JK Rowling ütötte ki a nyeregből a 2001-es Hugónál.) Szóval nem kell a fehér férfiakat elnyomni, elég ha minden figyelmet és elismerést a színesekre és nőkre irányítunk, ugye? Hiszen megérdemlik szegény elnyomottak.

a rajtuk kívül álló csoportoknak is megvannak a maguk eltérő, de egyenrangú történetei és nézőpontjai, amelyeknek helye van a (szub)kulturális narratívákban, a történetekben, a ma alakuló modern mítoszokban

Ezredjére is: senkit nem zavarnak ezek a történetek és nézőpontok, rekesszenek Dunát, leszarjuk. A baj az, hogy szerintetek egy könyv csak akkor lehet jó, ha ilyen történeteket és nézőpontokat tartalmaz. Holott a "diverz" könyvek is lehetnek könnyfakasztóan szarok, meg az általatok úgy lenézett hetero fehér férfiak könyvei is lehetnek jók. Ezt nem vagytok hajlandóak elfogadni, és ez tesz benneteket különösen undorítóvá. Szerintetek John C. Wright csak szar könyvet írhat, ami semmiféle díjra nem méltó, hiszen nem néger, nem nő, és még csak nem is buzi. Sőt, keresztény! Képmutató, álszent kis tetvek vagytok, akik élvezik a politikai hátszél hatalmát, amivel politikafüggetlen területekre tudtok betörni, és azokat tönkretenni. A Hugo presztízse nem most romlott le, hanem jó 10 éve folyamatosan zuhan, mióta rasszista és szexista módon osztogatjátok valós érdemek helyett.

úgy hozhatnak vérfrissítést, válaszokat a fehér férfiaknak ezek az új, idegennek tetsző narratívák

A probléma, ami elől homokba dugod a fejed, hogy ezek az "idegennek tetsző narratívák" attól újak és abban különböznek a hagyományosaktól, hogy nyíltan fehér- és férfiellenesek. Ezek semmiféle válaszokat nem hozhatnak normális embereknek. Egy fehér férfinak az nem "válasz", hogy az író nyíltan gyűlöli őt a bőrszíne és nemi szerve miatt. Legföljebb annyi a tanulság, hogy sok odakint a fehér- és férfigyűlölő, akik ellen fel kellene lépni mielőtt vérszemet kapnak.

Engem ezért nem zavar, ha az új Star Wars főszereplője nő, vagy önmagában az, ha megcsinálják a Szellemirtókat női főszereplőkkel. Hogy ez nem az én mítoszom? Miért is ne lehetne?

Ezekkel az a baj, hogy bejáratott dolgokat formálnak át az ellentétükre ideológiai okokból, vagyis szándékosan elvesznek valamit a férfiaktól hogy odaadhassák a nőknek. Mintha képtelenek lennének saját kútfőből alkotni valami újat; csak úgy tudnak nyerni, ha elorozzák a férfiak mítoszait és kiforgatják őket. Félrelökik a férfi főhőst és egy nőt nyomnak a helyébe, aki úgy áll ott mint tehénen a gatya, de sebaj, a polkorrektség elfedi a sántaságot. Aki pedig felszólal, hogy a király meztelen, azt leordítják, hogy szexista nőgyűlölő. És hangoztathatod te naponta kétszer, ebéd után meg lefekvés előtt, hogy ez nem a férfiak kiszorítása, de az. Mad Max mellékszereplő lett a saját filmjében, a Star Wars férfihősei másodhegedűsök valami Mary Sue mögött, Bill Murrayt a SONY ügyvédekkel kényszerítteti, hogy eljátsszon egy mellékszerepet a szupergagyi női szellemirtókban. Ez pontosan arról szól, hogy a férfiakat folyamatosan tolják a perifériára, mivel elterjedt a hülye feminista nézet, hogy férfi igényeket kielégíteni "nőellenes", s mint ilyen, tilos. Szinte semmi nem szól már a férfiaknak, talán csak pár másodvonalbeli akciófilm - minden mást a nőkre szabnak, még akkor is, ha a főszereplők történetesen férfiak. Ugye emlékszünk még a Thor-féle hülyeségre, ahol a grrrl power volt a mindent ütő szuperképesség? Mennyire kell vaknak lenni a férfiak kiszorítására egy olyan korban, ahol egy rakás női főszereplővel operáló sorozat van műsoron, de még a "koedukált" esetekben is a nők viszik a prímet? Jessica Jones, Supergirl, Agent Carter, Wynonna Earp... És még a zöld íjász is háttérbe szorul a saját sorozatában egy nő javára. Szinte nem is lehet olyan modern műsort találni, ami férfi főhőssel operál és nincs benne girl power - én speciel egyet sem tudok mondani kapásból. Ha valaki tud ilyet az kérem jelezze...

68 komment

Címkék: feminizmus szép új világ

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aurelius Respectus 2016.06.26. 16:10:50

Tetszett a cikk. Viccesek ezek a balos, fehér férfiak, akik fő tevékenysége a többi fehér férfi köpködése, na persze egy mangina már csak ilyen. Mi történt a zöld íjász sorozatban ? Én a negyedik szériát nézem, ott még nem történt ez meg.

Deansdale 2016.06.26. 16:19:59

@Aurelius Respectus: Egy idő után feladtam a zöld íjász nézését, csak a neten hallottam hogy a legutóbbi évad főhőse már Felicity, az isteni képességekkel megáldott szuperhekker.

www.youtube.com/watch?v=2JFzWs3TbEc

Aurelius Respectus 2016.06.26. 16:30:37

Különben a sci-fi és fantasy olvasó fehér férfiak tényleg hibásak, mert hagyták a fejükre nőni ezt a balos bandát. Egyszerűen nem kellene olvasni a könyveiket, menjenek csődbe a kiadóik. Bojkottálni kellene a Rowling és Martin féle jómadarakat.

Aurelius Respectus 2016.06.26. 16:44:34

@Aurelius Respectus: Én például nem néztem meg az új Mad Max és Star Wars filmeket moziban, pedig terveztem, de aztán kiderült hogy milyenek, nem támogatom a pénzemmel a polkorrekt propagandát.

DennisVT1 2016.06.26. 16:59:12

A Flash még ilyen szempontból egészen rendben van. Megvan persze ott is a két női karakter, de nincs igazan power egyelőre. A két legfontosabb karakter még ffi. A néger lány leginkább eyecandy, a tudóscsaj fontos karakter minden részben, de nem "nyomja le" semmilyen értelemben a ffiakat sztem. Sztem.

Az Avengers túlnyomó részt ffi, női képregényhős még nem kapott különálló filmet, és "odaát" egyelőre csak egy Wonder Woman épülget, de moziban még a DC-nek sem volt grl pwr karaktere. És WW-t amúgy sem lehet kihagyni egy DC universe-ből, szóval őrá nehéz rányomni a bélyeget.

Blacklistet nézek még, oké az egyik main character nő, de tök egyértelműen nem ő viszi a show-t. A Scandal ill a Supergirl full női sorozat, előbbiben valszeg a következő évadban választanak női elnököt, az utóbbiban viszont feltűnik majd Superman, mert hát a 2 meglévő ffi karakter totál lúzer, a csaj ugráltatja őket. Az Agents of Shieldben az én megítélésem szerint 55-45ben a ffiak "viszik a prímet", de egyértelműen van girl power. Ami egyébként sztem akkor baj csak, ha kimondottan ffiakat/ffi karaktereket nyomnak le/el vele.

Madam Secretary full femi. Más most nem ugrik be abból, amit nézek.

TrollEdomer 2016.06.26. 17:51:12

Martin bojkottálására nem látok okot, bár kicsit morgok rá, hogy nem írta meg hatodik könyvet, aztán lehet a HBO sorozatot kell néznem a végén... (Márpedig könyv általában jobb, két részt néztem sorozatból, nem fogott meg.)

Hazai piacon On Sai (Varga Bea) egy egész jó kis space fantasyt írt, Szivárgó Sötétség néven.

TrollEdomer 2016.06.26. 17:55:54

@Aurelius Respectus: Új SWt én sem néztem, bár leginkább az zavar, hány helyen hallottam, hogy kb remake, az kevésbé hogy na akkor most legyen egy női Jedi.

zriff 2016.06.26. 18:01:50

@Aurelius Respectus: Ez biztos nem fog megtörténni. A harry potter sorozatból meg sajnos jön egy új trilógia amiben az előzetesek szerint megint nagy szerepet kap a rasszizmus, boszorkányüldözés, tehát polkorrekt agymosás ezerrel.

Mellesleg rowling már nyilatkozta a blogján vagy hol, hogy a varázsvilág, meg a mugli soha nem fog egyesülni, ennyit a nagy szeretetről, elfogadásról, polkorrekt szarság (az orosz night watch ezzel szemben ezerszer jobban kidolgozott világ).

Aurelius Respectus 2016.06.26. 18:12:58

@zriff: Én is rühelem az ilyet, ha valaki kitalál egy jó sztorit és a népszerűséget kihasználva, a saját eszméit alattomosan terjeszti a fiatal generációk közt.

Aurelius Respectus 2016.06.26. 18:14:23

@TrollEdomer: Amit olvastam róla, egy elég szar film, gyenge sztori és szereplők.

TrollEdomer 2016.06.26. 18:27:02

Ami azt illeti, hogy mindig is voltak női harcosok, nemrég olvastam Szvetlana Alekszijevicstől a Nők a tűzvonalbant, a II VHs orosz katonanőkről.
A többségük persze nővér volt, vagy logisztikát végzett, de akadt tényleg lövész, pilóta, tankos is.
És azt volt nagyon érdekes olvasni, hogy kapaszkodtak nőiességükbe, legyen egy kis virág egyenruhán, milyen gáz a bő férfigatya, csináljuk meg a frizuránk.

Az a baj, hogy tehetségtelen vagy ideológiailag motivált szerzők annyit fognak fel egészből, na legyen vmi feminista férfi nagy csöcsökkel, az milyen jól néz ki.

(Mint Expanse / Leviatán ébredése második könyv, Bobbiet nyugodtan férfivé operálhatták volna, világon semmi nem változott volna, harmadik könyvet már nem tudtam végigolvasni, idiokrácia meg polkorrektség miatt.)

Deansdale 2016.06.26. 18:36:14

@TrollEdomer: Egyértelmű, hogy nők csak végszükség esetén voltak harcosok, és még akkor is csak ritkán. Modern reguláris seregekben harcoló szakaszokban, illetve történelmi viszonylatban támadó, portyázó seregekben gyakorlatilag soha nem szolgáltak nők - kizárólag védekező feladatokban, amikor az ellenség már a falakat csépelte. Az egri nők is ott voltak a várfalon, de ez nem azt jelentette, hogy katonaként szolgáltak volna a török elleni háborúban.

2016.06.26. 19:42:33

@Aurelius Respectus: @Deansdale: @DennisVT1: @TrollEdomer: @zriff:

Siófokon a feminizmus már kihasított egy szeletet a helyi kultúrából. (Ilyen asszonyok vezetik nálunk a könyvtárat.)
boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2016/01/felfele-bukik-az-emoke.html
boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2016/06/a-tunderkonyvtaros-kalandjai.html

Közben Puzsér is tesz olyan lépéseket, amiket talán nem kéne:
boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2016/06/kartekony-hulyegyerek.html

Aurelius Respectus 2016.06.26. 20:05:03

@Ahasverus: Érdekes hely ez a siófoki könyvtár :)
Puzsér esetében nekem fura, hogy pont ő a poligámia híve, aki nem hiszem, hogy háremet tartana, ha bevezetnék :)
Komolyra fordítva, a poligámia a legnagyobb kiszúrás lenne a férfiak többségének, csak egy kisebbség lenne haszonélvezője.

zriff 2016.06.26. 20:28:35

@Ahasverus: A szabad szerelemes társadalom egy ostoba vágyálom, a valóságban sose működne a régmúltból ott volt pl. a bounty lázadóinak az esete akik kiirtották egymást.

Mme.Brioche 2016.06.27. 08:54:49

A Sons of Anarchy-ban nincs grrrl power :-D

Mme.Brioche 2016.06.27. 08:55:56

@Mme.Brioche (FR): jó, az nem sci-fi, csak mint az egyetlen műsor, ami eszembejutott és nem feminista.

Deansdale 2016.06.27. 09:40:11

@Mme.Brioche (FR): Nem csak sci-fiben utazom, úgyhogy utánanézek :)

Mme.Brioche 2016.06.27. 09:48:05

@Deansdale: egy motorosbanda kedves kis mindennapjairól szól :-D rendkívül erőszakos, hát igen, nem épp én vagyok a célcsoportja, de néha kilépek a komfortzónámból (ami sci-fi vagy kosztümos lányregénysorozatok) és megnézek ilyeneket is. Meglepő módon lekötött. Bár... valahogy nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy a sorozatnézés közben horgolt játékállatkákba nem horgoltam-e bele vajon véletlenül azt a sok erőszakot is, ami némelykor eléggé felzaklatott, de ez már ilyen metafizikai agymenés, lényeg, hogy ha már elkezdtem nézni, érdekelt a vége, ami viszonylag kevés sorozatról mondható el.

Deansdale 2016.06.27. 09:56:09

@Mme.Brioche (FR): Ilyen filmek nézése közben boxkesztyűt kell horgolni :)

TrollEdomer 2016.06.27. 12:29:36

Egyébként remélem önmagában azért a girl power még nem olyan súlyos probléma, egy epikus történetben nehéz egy háziasszonyt középpontba rakni, és többféle oka is lehet annak, hogy miért kerüljön nő is férfias szerepbe, látványfaktor, feminin vonások megmutatása.

Aurelius Respectus 2016.06.27. 12:45:57

@TrollEdomer: Különben a polkorrekt filmezés csúcspontja a Függetlenség napja volt a benne szereplő fehér férfiak kretének ( elnök ), gonoszak ( hadügyminiszter ), alkoholista lumpenek ( életét feláldozó pilóta ). Volt viszont zseniális zsidó tudós és bátor, szimpatikus fekete pilóta.

Deansdale 2016.06.27. 13:29:05

@TrollEdomer: A grrrl power az én olvasatomban egy női kisebbrendűségi komplexus eredménye, a férfiakkal _férfi szerepekben_ való öncélú, arrogáns és irracionális versengés. Ez nem minden női karakterben nyilvánul meg, de egyre többen, sajnos. Ripley a 8. utasból és Sarah Connor az _első_ Terminátorban például nélkülöztek mindenféle grrrl power beütést, nem voltak szupernők, nem voltak "jobbak" a férfiaknál, egyszerűen helyt álltak amennyire tudtak az adott körülmények között. Ezzel nincs is semmi baj, egy női karaktert pl. így lehet akciófilmekbe illeszteni úgy hogy ne lógjon ki. Ezzel szemben egyre gyakoribbak az olyan női karakterek, akiknek elsődleges célja a férfi karakterek legyőzése, lefőzése, megszégyenítése.

Amúgymeg azon a véleményen vagyok, hogy a mesékben és mítoszokban jó okkal léteznek külön férfi és női szerepek, és jó lenne ha nem erőltetnénk egyiket a másikba. Nincs arra semmi szükség, hogy nőket gyömöszöljünk a középpontba csak azért, hogy ott legyenek, főleg olyan történetekben ahol ez irreális. Tök jó lenne, ha pl. a verekedős/lövöldözős/katonai filmekben a nők megmaradnának ritkán bevetett üde színfoltoknak, ahelyett, hogy minden filmben legyen pár indokolatlan példány.

Kicsit kezd már elegem lenni abból, hogy amikor egy új filmet vagy sorozatot kezdek nézni az pontosan úgy néz ki mint az összes többi, mert muszáj a polkorrekt panelekre építenie. Vagyis a szereplőgárda mindig hozzávetőleg 50/50 nő és férfi, a tudós karakter az esetek 95%-ában nő, mindig lesz egy "erős" női karakter aki marhára tehetséges abban a _férfias jellegű dologban_ amit csinál, a taplók meg szinte kivétel nélkül férfiak, mert ha nők lennének akkor ugye tiltakoznának a feministák. A férfi főhős szimpatikus, de azért tele van hibákkal (általában esetlen, nem túl eszes, stb.), ami a női főszereplőből hiányzik - neki esetleg olyan "hibái" vannak, mint a túlzott jószívűség, túlzott megbocsátás, stb., amiktől valójában csak még tökéletesebb. Ha megnézel 100 modern filmet és sorozatot ~90 ezekre a kaptafákra épül, és ez már kurvára fárasztó. Különösen kirívó mostanság a "zakkant" férfi főhős és a női szuperdetektív párosítás, erre egy tucat példát össze lehetne szedni 2 perc alatt A Castle-től a Luciferen át a Minority Report sorozatig. És mindegyikről ordít, hogy muszáj volt így osztani a szerepeket, mert így polkorrket. Broáf.

zriff 2016.06.27. 13:41:01

@Deansdale: A girl powernél még az a megdöbbentő, hogy a legfőbb karakterek mint xena, buffy, wonder woman valójában tiszta heteró férfi szexfantáziák. És ez senkinek sem esik le, bár marston már nyílt titok, meg whedonnál is kezdik kapiskálni.

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2016.06.27. 13:51:25

@Deansdale:

Viszont - számomra legalábbis - üde színfolt a Mentalista. Ott is nyilván kellett egy okos és talpraesett nyomozónő, nade még ő is csak bámul, mint borjú az újkapura, amikor Simon Baker karaktere előadja magát egy-egy nyomozati zsonglőrmutatvány után.

Ajánlom még nyugodt szívvel a Robert Downey Jr. féle Sherlock Holmes feldolgozást, ott is van tehetséges női mellékkarakter, de (talán) egy pikáns jelenetet leszámítva az sincs túltolva; a két férfi főhős alakítása pedig zseniális.

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2016.06.27. 13:52:18

@zriff:

A szexfantázia jellegük kimerült annyiban, hogy fénykorukban jól néztek ki feszülős bőrnadrágban.

TrollEdomer 2016.06.27. 16:52:19

@Aurelius Respectus: Nagyon nem értek egyet, Will Smith egy igazi macsó karakter volt, nem volt semmi girl power, azért elnököt sem neveztem volna tök hülyének.
(Tény hogy a tudós apjának spéci kiderült a vallása.)

KalmanBlog 2016.06.27. 17:13:38

@Ahasverus: Ne vedd beszólásnak, de szerintem nem illik volt munkaadónak a belső ügyeit kidumálni - főleg nem kereshető formában. A volt munkaadó max pipa lesz emiatt, de egy jövőbeli esetleg rádkeres, és úgy dönt, hogy egy pletykafészket nem is akar alkalmazni.

KalmanBlog 2016.06.27. 17:22:06

@Ahasverus: Szemantikus linkkel akartam írni, csak megviccelt a böngésző. Lásd előző kommentem!

2016.06.27. 18:19:03

@don Fefinho:

"Viszont - számomra legalábbis - üde színfolt a Mentalista."

Szerintem a Castle egy az egyben a Mentalista utánzata. Kemény, de érző szívű, romantikára vágyó nyomozónő és jó humorú, kissé ütődött, de jó mentális képességekkel rendelkező férfi értelmiségi; az utóbbi mindig intuíciós képességeivel segít megoldani az ügyet. S mily meglepő, mindkét sorozatban a férfi főhős megkéri a nyomozónő kezét. Akkora lopás ez a Castle, hogy az csak na! :D

2016.06.27. 19:24:48

@KalmanBlog: Kösz, Kálmán, a figyelmeztetést! Már törölve is lett a komment.

zriff 2016.06.28. 15:53:07

A női pornó népszerűségéről eszembe jutott ez a cikk, már évekkel ezelőtt megkongatta a vészharangot:

fictionkult.hu/cikk/gondolatebreszto-romantikus-veszedelem-908

Deansdale 2016.06.28. 17:13:42

@zriff: Na igen, de ő még nem köti össze a dolgot a nőkkel, vagyis az elnőiesedéssel, inkább generációs változásnak hiszi.

2016.06.28. 18:34:59

@Deansdale: @zriff: @Aurelius Respectus:

Puzsér sajnos tovább folytatja a monogámia kapcsán az örjöngést.

Monogámia: konszenzus vagy zsarnokság?
allevents.in/budapest/monog%C3%A1mia-konszenzus-vagy-zsarnoks%C3%A1g/1294425197249273#

"Jó" a címe. Tetszik, hogy szerepel benne a "zsarnokság" szó is. (Egyébként a Puzsér az APU-adásokban a "zsarnokság" mellett teszi le a voksot.) A kérdés: mint megmondóembernek, mekkora a felelőssége az ilyen kérdésekben?

Baldrick68 2016.07.03. 20:26:10

Felhívom mindenki figyelmét hogy nem csak a Sci-Fi ről van szó hanem ennél súlyosabb dolgokról.

Lehet hogy csak én vagyok peches, de mostanság egyre több olyan gyermekmesébe botlok bele ahol konkrétan vagy nincs apa vagy ha van akkor az valami idióta seggfej.
A fiam most 6 éves és nyilván néz mindenféle modern meséket és néha kapkodom a fejem.

A filmekben normális család elvétve van.
Vagy eleve a gyerek az anyjával él, hogy mi történet apával nem tudni azt megette a rézfaszú bagoly.
Ha van apa a családban akkor az jellemzően valami teszetosza elhízott seggfej (pl. Gunball ahol az apa egy igazi hájas idióta de anya simán leveri a bankrablót félkézzel), vagy valami igazi papucs akinek a szava szart se ér (pl. Johnie Test ahol a főhősnek van két szuperzseni nővére de a srác egy felelőtlen idióta amúgy és az apjuk egy igazi papucs).
Vagy ott a Dexter Laboratory ahol hiába okos a srác de a lánytesója leveri és kicsesz vele.

Ha nézzük az arányokat akkor szerintem 10 ből 7 mesében simán az van hogy a fiúk / férfiak agresszív hülyék.
A férjek/apák kb semmire nem valók.

TrollEdomer 2016.07.03. 21:52:45

@Baldrick68: Na igen ez az igazi gáz...

KalmanBlog 2016.07.25. 16:49:56

@Baldrick68: Minél korábban kezdődik az ideológia plántálása, annál erősebb fegyver. A gyerekek a világszemléletük alapjait a látott példákból építik fel. Ha az idejük nagy részét a TV-vel töltik, akkor a világképüket a TV fogja adni. Azért alattomos ez, mert az alaptudásunk a tudati szint alatt működik, és a legtöbb ember nem képes rá, hogy valaha is megkérdőjelezze az élete során.

Szerintem, még nekünk piros-pirulás alusipkásoknak is van olyan gyerekkorban indoktrinált káros alapértékünk, amit képtelenek vagyunk megfogalmazni is, és ezért kikezdhetetlenül bennünk marad.

A média agymosása elleni egyetlen fegyver a totális ignorálás. És nem elég a TV-t kerülni, az írott mesék és történetek jelentős részét is cenzúrázni kell a gyerekeink érdekében.

KalmanBlog 2016.07.25. 17:12:33

@Mme.Brioche (FR): Talán az irodalomtanítás feminizáltságát kellene megszüntetni, ha (valóban) azt akarnák, hogy a férfiak olvassanak (és nem csak a férfialázás egy újabb útját keresnék).

Az egyik irodalomtanárom például az első bemutatkozó órát azzal kezdte, miután azt mondtam, hogy "a reál tárgyakat szeretem - például a matekot", hogy az nem is reál tárgy, mert a számok nem léteznek. Persze mai eszemmel csak nevetnék a banyán, de ott akkor tényleg rosszul esett, még szégyelltem is magam. Aztán az egész osztály rettegett tőle, mert mindenkit lealázott, aki valamit nem úgy mondott, ahogy ő szerette volna. Nem tudom, hogy hogy csinálják, de rengeteg az ilyen frusztrált banya típusú tanár, és remekül el tudják rontani a gyerekek érdeklődését.

A másik a tananyag. Apám adott néhány könyvet, amit konkrétan le sem tudtam tenni (amíg el nem fogytak a betűk) - tehát szerettem olvasni. A suliban meg feladták, hogy olvassuk el a teljes Odüsszeiát, a bibliát, az Iliászt nyáron 12 évesen. Nóóórmális? Szerintem nincs olyan normálisan fejlődő fiú, aki erre képes lenne. Aki komolyan veszi, és tényleg megpróbálja, abban komoly károkat okoz vagy a szenvedés, vagy a kudarcélmény.

Szerencsére nekem nem tudták elvenni a kedvemet az olvsástól, de az ismerőseim között nagyon kevesen vannak, akik rendszeresen olvasnak, és még kevesebb, aki a szórakoztató irodalmon túl is merészkedik. Valamikor rájöttem, hogy mennyire sok tudás van a könyvekben, és mennyire keveset tudunk elolvasni belőle egy élet alatt. Akkor elhatároztam, hogy többet nem olvasok tisztán szórakoztató irodalmat. Persze nem tartom 100%-ig, de mondjuk 5 elolvasott könyből 1 regény. És akkor itt tegyük hozzá, hogy a nők olvasnak ugyan, de többnyire értéktelen szart.

Pedig ha az ember jó könyveket olvas, azáltal valóban fejlődik a személyisége, a tudása. Nekem személy szerint több olyan olvasmányélményem is van, ami konkrétan megváltoztatta azt, hogy hogyan élek. Ha sikerült volna kiírtaniuk belőlem az olvasás szeretetét, akkor sokkal rosszabb életem lenne.

Belvedere_blog (törölt) 2016.07.25. 18:42:20

@Mme.Brioche (FR):

De vajon az Athenaeum Kiadó vezetője?
Nem hagyhattam ki ezt a ziccert. :)

www.ferfihang.hu/2016/07/12/megallithato-e-a-feminizalodas-3-a-nyary-jelenseg/

Belvedere_blog (törölt) 2016.07.25. 19:27:59

@KalmanBlog:
Hazánkban a “rendszerváltás” óta szimbiózis jött létre a nagyobb könyvkiadók és a női olvasóközönség között.
A ponyvának, a lektűrnek mindig is megvolt a maga pozíciója. A probléma ott kezdődik, hogy a jellemzően nők által fogyasztott irodalom (vámpírpornó és chick-lit) mennyiségi növekedése, majd kizárólagossá válása megsemmisítéssel fenyegeti a hagyományos műfajokat, az értékállóbb műveket és magát a kultúrát.

Nagyobb probléma, hogy kialakult egy irodalmi kartell, mely messze nem a kereslet-kínálat viszonyában gondolkodik. Sérül az olvasó joga, hogy eldönthesse, érdemes-e megvennie a könyvet vagy sem: nagyobb internetes portálok és blogbejegyzések százai nem szolgálnak mást cél, mint a középszerűbb vagy annál rosszabb írások reklámozását.

Kérdés: miért nem veszik észre többen, hogy rossz irányba tartanak a folyamatok? Egyes hazai online közösségekben, például egy könyves közösségi oldalon évek óta cenzúra, kitiltás és virtuális lincselés jár azoknak, akik bármi módon kritizálni merészelik a tinilányokra optimalizált kiadványokat.

zriff 2019.10.27. 16:05:38

Bár régi a cikk az oldalon, de sf témában gondolom beteszem ezt:

sfmag.hu/2019/10/18/a-kinai-szovegtest-problema/

A kínai sf ismertetése kapcsán, bár nem ezzel a céllal, de a régi és új hullámos scifi összehasonlításakor lényegében leírja, hogy az új hullámot áthatja a polkorrektség.

Madarász Henrik 2019.10.27. 21:57:10

@zriff: Igen, de a szerzőnek pont az a baja, hogy a kínai sci-fi nem ilyen :) Deansdale kommentelt is oda, ahogy látom :) Amúgy tényleg nem jó, ha a balos állam cenzúráz, de a polkorrekt baromságoknál még az is jobb.

Frederick2 2019.11.23. 15:53:22

@Madarász Henrik: @KalmanBlog: @Deansdale: @don Fefinho: Tessék, elkészült a Star Wars Univerzum-ban a női Han Solo.

Doktor Aphra
ekultura.hu/2018/09/20/kieron-gillen-doktor-aphra-1-aphra
jerrylikesitornot.tumblr.com/post/183470634085/doctor-aphra-the-catastrophe-con-20-25-im%C3%A1dom

"Na és igazából ezekért őrülten király a Doctor Aphra. A főhősünk szerethető, rafinált, de mégis a legnagyobb baromságokba tudja hajszolni magát. Egy Han Soloba öltött Indiana Jones (igen, ennek van értelme), női testben. Egy olyan régész akinek csak a zsákmány, meg a mérhetetlen profit a fontos. Nem igazán múzeumba gyűjti a főleg erőhöz kapcsolód ereklyéket. Ezek megszerzéséért, meg utána általában az életbe maradásért bármeddig hajlandó elmenni, általában be is jönnek a trükkjei, de ebben a történet szálban úgy tűnik csak magánál nagyobb játékosokkal találkozott. A kalandok között gyakorlatilag alig van levegővételre idő és a csavarok folyamatosan egymást érik, féktelen rohanás eddig az összes szám sztorija. Vagy valamiért vagy valami elől."

Magyarán fogták Han Solo és Indiana Jones karakterét... vagyis magát Harrison Fordot, és átalakították nővé. Így született a Doktor Aphra. Nagyon eredeti karaktergenerálás, de tényleg! :P

"A szerelmi szál eddig is létezett, de igazán most bontakozott ki Tolvannel, ez pedig egy tök jó emocionális mélységet adott Aphrának, illetve gondolom még a történet végén lévő döntés következményei és súlya még fogja kísérteni az archeológust. Az pedig, hogy ez a Star Wars kánon első leszbikus szerelmi kapcsolata (helyből háromszög Sana Starros-szal, aki amúgy Han Solo felesége), az csak külön pikantériát ad az egészhez. (A tumblr-en keresve Doctor Aphrára gyakorlatilag csak ennek éltetésébe futottam, szóval a közösség tagjai is szeretik ezt)."

És igen, van LMBT-propaganda, kell is ez!

"Végre egy új, friss karakter, mindenféle kötődés nélkül, aki a nagy játszmára való tekintet nélkül dúlja fel önző céljai érdekében a galaxist. Így kell világot építeni, nem pedig az állandó kínos nosztalgiával."

Úgy látom, itt is van újbeszél szótár. A "friss karakter" az, hogy leklónozzák a Harrison Ford nevével fémjelzett Han Solo / Indiana Jones karaktert. A női önzőség (ami feldúlja a galaxist) morális erény. Az meg miért nem "kínos nosztalgia", hogy ugyanúgy a klasszikus trilógia idejébe helyezi hősét, aki személyesen is találkozik Darth Vader-ral, Han Solo-val (önmagával, vagyis az eredetiből, amiből klónozták, hmmm?), Leia-val és Luke-val. Jaj, hagyjuk! :P

Ez az új kánon. És láthatólag, "fejlődik". :P

Amúgy készül a női Zorró és a női James Bond is.

KalmanBlog 2019.11.23. 17:10:48

@Frederick2: "És igen, van LMBT-propaganda, kell is ez!" Ráadásul ha jól értem Han Solo-t fogja felszarvazni. Kemény! Komolyan mondom a "szélsőjobbosok" próbálnak viccelődni, hogy mit fognak jövőre letolni a torkunkon, de valahogy mindig túl tudják szárnyalni őket a balosok hülyeségben.

Frederick2 2019.11.23. 18:34:21

@KalmanBlog:

"Ráadásul ha jól értem Han Solo-t fogja felszarvazni. Kemény!"

Ööö... Mármint Han Solo klónja felszarvazza Han Solo-t... Ez olyan, mintha a klónom elhódítaná az asszonyt... Na, jó, hagyjuk, ez már zavaros! Megfájdul a fejem...

A női Szellemirtók-on azért tudtam röhögni, mert az megbukott. A Doctor Alphra esetében sajnos nem tudok nevetni - ugyanis a hírek szerint fogynak a képregények, népszerű, már van saját rajongótábora. Rászoktak a tömegek a cuccra. Mindenesetre nálam elérték, hogy ne nézzek és olvassak többé Star Wars-t. Komolyan, ha meghallom a Star Wars főcímzenéjét, már kerülget a hányinger. Ezt érte el nálam a Disney...

Frederick2 2019.11.23. 18:45:09

Tessék:

starwars.fandom.com/hu/wiki/Chelli_Lona_Aphra

"Doktor Aphra karakterét a Star Wars: Darth Vader képregénysorozat írója, Kieron Gillen alkotta meg, bevallása szerint a Lucastfilm Ltd. másik híres filmsorozatának címszereplője, Indiana Jones ellenpárjaként. Az Aphra első megjelenését követő jelenet, amelyben Aphra egy, őt energiapajzzsát felkapcsolva és összegömbölyödve üldöző droideka elől fut, feltehetőleg Az elveszett Frigyláda Fosztogatóira tett utalás (Indiana Jones ugyanezt teszi a film elején, csak éppen egy hatalmas kőgolyó elől)."

Ami azért is vicces, mert már párszor legyártották Indiana Jones női verzióját. Ilyen volt Lara Croft (Tomb Raider) és Sydney Fox (Relic Hunter). Meg még volt egy csomó próbálkozás. Ez a sokadik klón. És erre a 0 kreativitásra büszkék! Nevetséges! :P

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2019.11.24. 19:47:57

@Frederick2: "A tumblr-en keresve Doctor Aphrára gyakorlatilag csak ennek éltetésébe futottam, szóval a közösség tagjai is szeretik ezt"

Igen, a dollármilliós buktát hozó Kennedy-fiaskó filmjeinek is van egy szűk keresztmetszetű rajongói tábora.

A kérdés, hogy ezek hányan vannak.

Hogy haladnak a képregény eladási bevételei? Erről mi tudható?

Frederick2 2019.11.25. 07:03:40

@don Fefinho:

"Hogy haladnak a képregény eladási bevételei? Erről mi tudható?"

Jót kérdezel. Nem tudom, a pénzügyi vonatkozásoknak nem néztem utána. Csak a magyar geek közösségben való lecsapódását kukkantottam meg, és csak felszopást tapasztaltam, minimális kritika nélkül. De igazat van, a képregény eladási bevételei számítanak, de azt nem tudom, hol tudnék utánajárni.

Frederick2 2019.11.25. 07:05:30

@-JzK-: Az Iráni Polgári Törvénykönyvnek nem sok köze van a sci-fi poszthoz. Remek offolás lett, barátom! :)

Deansdale 2019.11.25. 07:49:07

@don Fefinho: @Frederick2: Októberben 20,240 darabot adtak el belőle, ezzel a 132. helyet szerezte meg a képregények közt.
www.comichron.com/monthlycomicssales/2019/2019-10.html
Manapság ez szinte már nem is számít nagyon szar eladási számnak, de régebbi adatokkal összevetve még a szánalmas kategóriát sem éri el. Mondjuk az aktuális X-Men-ből még most is több mint 250E fogyott, szóval ahhoz képest Aphra barátnőnk eléggé csődközelinek tűnik.

Frederick2 2019.11.25. 09:27:57

@Deansdale: Köszönöm az információt.

"szóval ahhoz képest Aphra barátnőnk eléggé csődközelinek tűnik"

Jó lenne, ha becsődölne, de valószínűleg nem ez lesz a sorsa. Szerintem ez tipikusan olyan darab lesz, amit egy bizonyos réteg fog olvasni, senki más (rétegmű). Valami olyasmi, mint pl. a sorozatoknál az Androméda - azt is egy szűk kör élvezeti cikke volt, semmi több.

De mindegy is az eladás, hiszen - mint GABOR okfejtéseiből tudjuk - nem ez a valódi cél. A propaganda megelőzi a profitot.

Frederick2 2019.12.31. 21:00:58

@Deansdale: @don Fefinho: @Madarász Henrik: RetroShock élménybeszámolója a Skywalker koráról. Hát nincs elragadtatva!

www.youtube.com/watch?v=JB9iMwX4cSw

Deansdale 2020.01.01. 10:35:25

@Frederick2: Én abba nem kötnék bele, hogy visszahozták Palpatint, a 8. epizód kinyírta az aktuális főgonoszt, így a 9. epizódra vagy kreálnak valaki teljesen újat, ami lámaság lett volna, vagy előrángatnak valakit a múltból, ami szintén lámaság, de talán egy kicsit kisebb, és a Disney szempontjából érthetőbb. Ahhoz Kylo Ren túl gyökér volt hogy belőle faragjanak főgonoszt, az az opció nem igazán élt.

A fő dolog amit én nem értek, hogy hogyan lehet a Skywalker felemelkedésének nevezni egy olyan filmet amiben a teljes vérvonal totál kipusztul, és azután az univerzum legfőbb gonoszának unokája egy kósza sugallat hatására felveszi a Skywalker nevet... Ez nagyon beteg gondolat, ha egy kicsit belegondol az ember.

Frederick2 2020.01.01. 10:59:48

@Deansdale: Én tudod, mit nem értek?

Ugye, most petíciózni akarnak a GOT-rajongók, hogy az HBO forgassa újra a Trónok Harca utolsó évadát.

A STAR WARS-kánon megmentése kapcsán miért nem petícióznak az SW-fanok? Az agymosottakon és ízlésficamosokon kívül az SW-rajongók többsége elutasítja az új irányt, és értetlenül áll a régi kánon felszámolása kapcsán. Akkor miért nem hallatják erőteljesebben a hangjukat, mondjuk petícióval? Mert azért ne legyen illúziónk, akármekkora bukás lesz az új trilógia, a Gender-, LMBT- és PC-lobbi tovább erőszakolja majd a STAR WARS univerzumot. De hogy nincs éles tiltakozás a fandomban, az elégedetlenség ellenére, az elképesztő!

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2020.01.01. 13:11:40

@Deansdale:
"A fő dolog amit én nem értek, hogy hogyan lehet a Skywalker felemelkedésének nevezni egy olyan filmet amiben a teljes vérvonal totál kipusztul, és azután az univerzum legfőbb gonoszának unokája egy kósza sugallat hatására felveszi a Skywalker nevet... Ez nagyon beteg gondolat, ha egy kicsit belegondol az ember."

Fú de rohadt ismerős evolúciós csoportstratégia ez, tudnám hol láttam ilyet a való világban, és milyen szálakkal kötődik a filmekhez. Hmmm...

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2020.01.01. 13:33:58

@Frederick2: A Star Warsban ott van menekülőútnak az EU, novellástul, játékostul, képregényestül. A GOT esetében meg van a befejezetlen könyv, meg az elbaltázott sorozat, és annyi.

zriff 2020.01.01. 14:26:06

@Frederick2: A véleményem szerint nem éri meg nekik tiltakozni, mert kínos. Vannak bőven akik látják mekkora semmi az új trilógia, de kielemezték, és látják is, az egész star wars univerzum gyengeségeit is. A star wars régi kánon ugyanúgy tele van ellentmondásokkal, hülyeségekkel mint az új. Lucassal az a baj, hogy vannak jó ötletei, de segítség nélkül minden megy a szemétbe. Az eredeti star wars azért volt jó mert mások felügyeltek lucas baromságaira pl. marcia lucas.

A gottal is valamelyest ugyanez a helyzet. A rajongók kezdetben petíciózni akartak de már elmúlt. Egyre többen ábrándultak ki belőle, mert észrevették, hogy már sokkal előbb megjelentek a jelek amikből meglehetett volna érteni hogy csak tortúra pornó, de akkor azokat művészinek tekintették. Baromira kínos.

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2020.01.01. 17:53:03

@zriff: Persze hogy tele önellentmondásokkal, következetlenségekkel a két eredeti trilógia is, mémoldalak tucatjai települnek rá a dologra, de mindezek ellenére mégis volt egy koherens világ szabályokkal, cselekmény- és karakterfejlődési ívvel, drámával meg mindennel, és - mint az fantasy és sci-fi témában paradoxul hangozhat, az űropera pedig valójában fantasy sci-fi mázzal - a cselekmény az adott világ szabályain belül maradva hihető volt. Minden hibájuk ellenére is a két régi trilógia olyan fényesen tündököl az újhoz képest, mint a Nap.

Frederick2 2020.01.05. 20:13:47

@don Fefinho: @zriff: @Deansdale: Eleve az a baj, hogy a Walt Disney egy olyan stílusnyelvvel rendelkezik, ami alapvetően gagyi. Egy komoly koncepció is a gagyi stílusnyelv miatt szar produktumot eredményez. Erre remek példa a Holnapolisz c. film, ami megfelelő hozzáértő kezekben egy kiváló sci-fi lehetett volna - de nem lett. Ritkán linkelek egyetértően HVG-cikket:

hvg.hu/kultura/20150530_Ilyen_a_jovo_Kosz_nem_kerek_belole

Az még hagyján, hogy a Walt Disney egy versenytársait felzabáló mamutcég lett az idők során. De egy olyan mamutcégről beszélünk, aminek kibaszott rossz az ízlése. És itt oly mindegy, mit veszünk elő: a rajzfilmjeit, a mozifilmjeit, a sorozatait, vagy a franchise-filmjeit. A többsége borzasztóan gagyi (persze akad néhány kivétel, ami nézhető).

Szegény STAR WARS-univerzum, a jelenlegi gazdáinak nem valami kifinomult az ízlése! :P :(

TrollEdomer 2020.01.07. 07:08:57

@zriff: Nagyon nem értek egyet. A GoTot simán megcsinálhatták volna jól, ha forgatókönyvírók nem csapják össze dolgokat.
SWben még mindig van potenciál, lásd Rogue One és Mandalorian.

Papírsárkány 2020.01.07. 08:22:28

@Deansdale: Valamelyik amcsi youtuber fogalmazta meg azt, hogy a Star Wars egy újfajta hitet hozott a 70-es, 80-as évek istentelen világába, sokaknak új lelki támogatást, stb adva. Elnézve a rajongók viselkedését, lehet benne valami.

Márpedig ennek a hitnek Luke Skywalker (illetve részben Anakin) az alapjai, akiket nyilván le kellett cserélni az antikrisztusra (Palpatine-nak - effektíve az univerzum sátánja - az unokájára), Reyre.

Plusz Palpatine visszahozása is ennek része: ha nem halt meg, akkor Anakin és Luke teljes addigi élete visszamenőleg is értelmetlenebbé vált (hiszen nem győzték le az abszolút gonoszt, nem váltották meg a világot).

Univerzumon "belül" a dolognak meg elég erősen ilyen íze van: i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/079/173/ed2.png

Madarász Henrik 2020.01.07. 17:11:19

@Papírsárkány: Nekem azért fura, ilyen szinten rajongani egy filmért, nekem is vannak kedvenc filmjeim, amibe nem örülök ha belebarmolnak a polkorrekt majmok, de azért nem esek letargiába emiatt.

Frederick2 2020.01.07. 20:58:33

@Madarász Henrik:

"Nekem azért fura, ilyen szinten rajongani egy filmért"

Egy franchise-ba való beleszerelmesedés fura dolog? Különös embereknek tartod a STAR TREK-fanokat, STAR WARS-fanokat, GOT-fanokat, Tolkien-fanokat, Aliens-fanokat, Terminátor-fanokat stb.? Tényleg perverzitás lenne elmerülni egy univerzumban (M.A.G.U.S., Worluk, STAR WARS stb.)?

Szerintem nem.

Persze a fanatikus geek-ek esetében, akiknél már hitvallás lesz a rajongásuk tárgya, az tényleg beteges.

De szerintem nincs abban semmi baj, ha valaki elmerül egy univerzumban - persze, egészséges keretek között.

És igen, tudd fájni, amikor pénzéhes emberek megerőszakolnak és szétbarmulnak egy univerzumot.

Én pl. imádom az első két Terminátor filmet. És amikor rajongva beültem a Terminátor 3-ra (aminek még Andrew G. Vajna volt a producere), nem is sejtettem, micsoda kínzások várnak rám. Szinte megsemmisülve jöttem ki a moziból, értetlenkedve MI EZ A HULLADÉK?. Kb. 3 hónap kellett nekem, mire elfogadtam, a Terminátor franchise-t lehúzták a WC-n. A legeslegújabb Terminátor-filmeket (ahol girl powerek harcolnak a Skynet és Donalt Trump ellen) meg sem merem tekinteni.

Vagyis igen, egy franchise élvezői és tisztelői, igenis szomorúan és haragosan érezhetik magukat, ha azt látják, hogy amit szerettek, azt megerőszakolják a kultúrában.

Madarász Henrik 2020.01.07. 22:46:41

@Frederick2: Megmondom őszintén én nem vagyok egy rajongó típus semmilyen téren, elég nehéz is átvágni. Szóval bevallom amikor az Agymenőkben mutatták Sheldonék SW rajongását, elég jól szórakoztam rajta. Ettől függetlenül semmi bajom természetesen a film és egyéb rajongókkal és megértem a felháborodásukat a Disney szemétségei miatt. Nekem egy könyv, egy film, egy zene csak szórakozás, természetesen van amelyik jobban tetszik és szívesen megveszem a szerző többi könyvét is.

Frederick2 2021.06.22. 10:31:13

Talán emlékeznek egy páran @Deansdale: egy jóslatára, videójáték témában. Ami többször elhangzott a szájából. A jóslat úgy szólt, hogy az olyan videojátékok, ahol ronda girl powerek lesznek a főhősök, azok bukni fognak, mint az ólajtó.

Na, nézzük, mi van AC fronton.

Az AC Syndicate-ban még az egyik irányítható karakter egy feminim kinézetű nő volt.
assassinscreed.fandom.com/wiki/Evie_Frye

A női karakter szép. De mivel a game tele volt buggal, bukott egy nagyot.

Nézzük, mi a helyzet az újgenerációs AC-knál.

AC Odyssey
assassinscreed.fandom.com/wiki/Kassandra

AC Valhalla
assassinscreed.fandom.com/wiki/Eivor_Varinsdottir

Mind Kassandra, mind Eivor úgy néz ki, mint egy maszkulin leszbikus birkozó. Kassandra-nak az arca még nőies, de a teste egy férfi atlétáé. A női Eivor pedig ronda.

Bukott az Odyssey és a Valhalla?

Egyáltalán nem. Mindkét játék tarolt a videójáték-piacon. Emellett a választható karakterek közül sokan nyomták a női karakterekkel is.

Deansdale-nek ez a jóslata nem vált be. A jóslatok már csak ilyenek. Vagy beválik vagy nem.
süti beállítások módosítása