Úgy tűnik a blogter bemondta az unalmast, ezért a sokezer éves blogcsökevényemről átmentem ide ami menthető. Kezdjük azzal a cikkel, aminek talán a legtöbb értelme volt...
Patriarchális
Hadd tegyek fel egy találós kérdést, némi bevezetővel.
A kőkorszak a tudomány jelenlegi állása szerint nagyjából 2,5 millió éve kezdődött. Eszerint 2,5 millió éve már élt a bolygón olyan (elő)ember, aki kőeszközöket használt.
Mégis, a mai értelemben vett civilizáció csak mintegy 12.000 éve kezdett el kialakulni. Eszerint történelmünk 99%-ában - gyakorlatilag a 2,5 millió év csaknem teljes időtartama alatt - az emberiség szinte egy makulányit sem fejlődött. Azóta viszont morzsányinak nevezhető idő alatt idáig jutottunk.
Most jön maga a kérdés: mi volt az oka ennek a hihetetlen változásnak, ami 12.000 éve "felébresztette álmából" az emberiséget?
A válasz a legkevésbé sem bonyolult, de annál meghökkentőbb: a patriarchális társadalom.
Aki hallott már a feminizmusról, valószínűleg hallotta a "patriarchális társadalom" szóösszetélt is, de nem valami pozitív összefüggésben. A feministák minden bajukat a patriarchális társadalomra vezetik vissza; ők valójában nem is az eredeti jelentésében használják a fogalmat, hanem nemes egyszerűséggel nőelnyomást értenek alatta.
A patriarchális társadalom valódi jelentése - újabb meglepő fordulat - mindössze az apaság intézményének elismerése, kiegészítve azzal, hogy a vagyon apai ágon öröklődik.
Miután lejöttünk a fáról, még mintegy 2,5 millió évig matriarchális rendszerben éltünk, ahogyan majom őseink. A nőstények szerepe egyértelmű egy anyajogú közösségben: ők nevelik utódaikat, abba senkinek semmi beleszólása nincs, viszont nem is kapnak támogatást senkitől. Maguk felelnek a gyermekeikért, azok egészségéért és táplálékáért is. A hímek szerepe sokkal "kuszább": az alfahím felelős a csoport irányításáért és védelméért, de a többi hím egyszerűen teng-leng. A közösség peremén, funkció nélkül élnek, és amellett, hogy időnként megpróbálják elhódítani az alfa pozíciót, nem sokmindent csinálnak. Nem motiválja őket semmi, hogy bármit is tegyenek. Amíg egy hím nem alfa, addig semmilyen joga nincs semmire, miért is vállalna bármilyen felelősséget?
Nem nehéz rájönni, hogy ezekben a hímekben hatalmas kiaknázatlan potenciál rejlett, míg a nőstények erőn felül dolgoztak saját maguk és utódaik érdekében.
A matriarchális társadalomban a "család" nem azt jelentette, mint manapság. A család az anya volt és az utódai; férfi egész egyszerűen nem kapcsolódott hozzá sehol.
És itt jött el a különleges újítás, a patriarchális társadalom: a matriarchális rendszert, és a hozzá kapcsolódó "csordajelleget" felváltotta a kisebb, férfiközpontú családok közössége. A változás lényege abban állt, hogy immár a gyermek apja is a család részévé vált, és így felelőssé vált nemcsak az utódokért, de az anyáért is. A korábban kiaknázatlan potenciált így sikerült munkába fogni; a férfiaknak hatalmas motiváló erőt adott, hogy saját családjuk lehetett - nem kellett az alfa pozícióért küzdeni a párosodás jogáért.
Természetesen ez a rendszer magával hozta azt a változást is, hogy immár egy férfihoz egy nő tartozott. Míg más (az alfa) gyermekeiért a férfi nem hajlandó dolgozni, addig a saját gyermekeiért már igen. Így viszont biztosítani kellett a férfiakat, hogy az adott gyermek tényleg a sajátjuk.
Eljutottunk hát a házasságig.
A házasság valódi szerepe ez: biztosítani a férfit, hogy a gyermekek az övéi, és ezzel motiválni őt a nő és a gyermekek érdekében végzett munkára.
A feministák előszeretettel hangoztatják, hogy a házasság szexuális értelemben "elnyomja a nőt" (ez valamilyen szinten igaz is, bár eléggé kifacsart gondolkodást feltételez, hogy a feministák alapvető joguknak tartják a promiszkuitást). Azt viszont elfelejtik hozzátenni, hogy a házasságban a nő részesül a férfi által elvégzett munka hasznából, amire egyébként semmilyen lehetősége nem lenne. Állami szociális juttatások hiányában gyermekeket nevelni kőkemény feladat. Nem véletlen, hogy a házasság annyira népszerű volt a nők körében - gyermeket mindenképpen szerettek volna szülni, de csak a házasság biztosíthatta számukra, hogy ne kelljen kínkeserves munkával egyedül boldogulniuk a gyermekneveléssel. (Ne felejtsük el, hogy a régebbi korokban az erőforrások nagyságrendekkel szűkösebbek voltak, és a mai értelemben vett munkalehetőségek sem léteztek, tehát gyermekeket etetni évi 365 napos mezőgazdasági és ház körüli munkát jelentett.)
Ahol a férfiak nincsenek motiválva a munkára, ott a társadalom nem fejlődik; kítűnő példa erre az előző században felfedezett megannyi "primitív" kultúra, illetve azok a közösségek, ahol a patriarchális rendszer megbomlott: indián rezervátumok, gettók, stb.
A fehér ember azért hagyta le technikai és társadalmi fejlődésben embertársait, mert sokkal szigorúbb patriarchális rendszerben élt. (Nem véletlen a kereszténység makacs ragaszkodása a házasság szentségének egyben tartásához.)
Nézzünk tehát most egy teljesen új nézőpontból a feminizmus azon kezdeményezésére, hogy a patriarchátust megsemmisítve visszaállítsuk a matriarchátust.
A házasság intézményének szétverése, a válás lehető legkönnyebbé (és a férfi számára lehető legkedvezőtlenebbé) tétele, az államilag támogatott egyedülálló anyák és homoszexuális örökbefogadók mind-mind a patriarchális rendszer ellen hatnak. Ezeknek a férfiakra gyakorolt demotiváló hatása egész egyszerűen tagadhatatlan. Nem csak egyre több férfi veszti el érdeklődését a család és a munka iránt, de egyre több gyermek nő fel apa nélkül, és ennek káros hatása beláthatatlan a társadalomra nézve.
Nem nehéz megjósolni, hogy ha minden férfit sikerül elszakítani családjától, tehát a férfiak túlnyomó többségét sikerül demotiválni a társadalom építésével kapcsolatban, akkor a nők igencsak kemény idők elé fognak nézni.
Természetesen a feministáknak fogalmuk sincs a matriarchális és a patriarchális rendszer működéséről és különbségeiről, különben eszük ágában sem lenne a patriarchátus vesztére törni.
Illetve...
Minden rosszindulattól mentesen, teljes tárgyilagossággal meg lehet állapítani, hogy a feministák elképzelései egoisták és önzők. A patriarchális rendszer hátrányait (házassági kötöttség, az apa gyermekhez fűződő jogainak tiszteletben tartása) teljes mértékben igyekszenek megszüntetni, miközben a rendszer előnyeit (a férfiak munkája, anyagi támogatása) teljes mértékben megtartanák.
Nem véletlen, hogy a nyugati kultúrkörben annyira elterjedt nemcsak a gyerektartási díj, de a nőtartás (alimony) is. A feministák számára így a legmegfelelőbb a rendszer: kedvük szerint házasodhatnak és szülhetnek gyereket, és aztán bármikor elhagyhatják a gyermek apját, annak a gyermekhez fűződő jogait megtagadhatják - de továbbra is részesülhetnek a férfi munkájának gyümölcséből.
Ez kiegészül azzal, hogy az egyedülálló anyákat az állam támogatja, és máris kibontakozik a szemünk előtt egy olyan rendszer, amiben a nők a matriarchátus és patriarchátus együttes előnyeit élvezik, miközben a férfiak mindkét rendszer terheit és hátrányait nyögik.
A kérdés csak az, hogy milyen jogon kényszeríti az állam - kényszeríttetik a nők - a férfiakat arra, hogy minden joguktól megfosztva mégis teljesítsék "kötelességeiket".
A kőkorszak a tudomány jelenlegi állása szerint nagyjából 2,5 millió éve kezdődött. Eszerint 2,5 millió éve már élt a bolygón olyan (elő)ember, aki kőeszközöket használt.
Mégis, a mai értelemben vett civilizáció csak mintegy 12.000 éve kezdett el kialakulni. Eszerint történelmünk 99%-ában - gyakorlatilag a 2,5 millió év csaknem teljes időtartama alatt - az emberiség szinte egy makulányit sem fejlődött. Azóta viszont morzsányinak nevezhető idő alatt idáig jutottunk.
Most jön maga a kérdés: mi volt az oka ennek a hihetetlen változásnak, ami 12.000 éve "felébresztette álmából" az emberiséget?
A válasz a legkevésbé sem bonyolult, de annál meghökkentőbb: a patriarchális társadalom.
Aki hallott már a feminizmusról, valószínűleg hallotta a "patriarchális társadalom" szóösszetélt is, de nem valami pozitív összefüggésben. A feministák minden bajukat a patriarchális társadalomra vezetik vissza; ők valójában nem is az eredeti jelentésében használják a fogalmat, hanem nemes egyszerűséggel nőelnyomást értenek alatta.
A patriarchális társadalom valódi jelentése - újabb meglepő fordulat - mindössze az apaság intézményének elismerése, kiegészítve azzal, hogy a vagyon apai ágon öröklődik.
Miután lejöttünk a fáról, még mintegy 2,5 millió évig matriarchális rendszerben éltünk, ahogyan majom őseink. A nőstények szerepe egyértelmű egy anyajogú közösségben: ők nevelik utódaikat, abba senkinek semmi beleszólása nincs, viszont nem is kapnak támogatást senkitől. Maguk felelnek a gyermekeikért, azok egészségéért és táplálékáért is. A hímek szerepe sokkal "kuszább": az alfahím felelős a csoport irányításáért és védelméért, de a többi hím egyszerűen teng-leng. A közösség peremén, funkció nélkül élnek, és amellett, hogy időnként megpróbálják elhódítani az alfa pozíciót, nem sokmindent csinálnak. Nem motiválja őket semmi, hogy bármit is tegyenek. Amíg egy hím nem alfa, addig semmilyen joga nincs semmire, miért is vállalna bármilyen felelősséget?
Nem nehéz rájönni, hogy ezekben a hímekben hatalmas kiaknázatlan potenciál rejlett, míg a nőstények erőn felül dolgoztak saját maguk és utódaik érdekében.
A matriarchális társadalomban a "család" nem azt jelentette, mint manapság. A család az anya volt és az utódai; férfi egész egyszerűen nem kapcsolódott hozzá sehol.
És itt jött el a különleges újítás, a patriarchális társadalom: a matriarchális rendszert, és a hozzá kapcsolódó "csordajelleget" felváltotta a kisebb, férfiközpontú családok közössége. A változás lényege abban állt, hogy immár a gyermek apja is a család részévé vált, és így felelőssé vált nemcsak az utódokért, de az anyáért is. A korábban kiaknázatlan potenciált így sikerült munkába fogni; a férfiaknak hatalmas motiváló erőt adott, hogy saját családjuk lehetett - nem kellett az alfa pozícióért küzdeni a párosodás jogáért.
Természetesen ez a rendszer magával hozta azt a változást is, hogy immár egy férfihoz egy nő tartozott. Míg más (az alfa) gyermekeiért a férfi nem hajlandó dolgozni, addig a saját gyermekeiért már igen. Így viszont biztosítani kellett a férfiakat, hogy az adott gyermek tényleg a sajátjuk.
Eljutottunk hát a házasságig.
A házasság valódi szerepe ez: biztosítani a férfit, hogy a gyermekek az övéi, és ezzel motiválni őt a nő és a gyermekek érdekében végzett munkára.
A feministák előszeretettel hangoztatják, hogy a házasság szexuális értelemben "elnyomja a nőt" (ez valamilyen szinten igaz is, bár eléggé kifacsart gondolkodást feltételez, hogy a feministák alapvető joguknak tartják a promiszkuitást). Azt viszont elfelejtik hozzátenni, hogy a házasságban a nő részesül a férfi által elvégzett munka hasznából, amire egyébként semmilyen lehetősége nem lenne. Állami szociális juttatások hiányában gyermekeket nevelni kőkemény feladat. Nem véletlen, hogy a házasság annyira népszerű volt a nők körében - gyermeket mindenképpen szerettek volna szülni, de csak a házasság biztosíthatta számukra, hogy ne kelljen kínkeserves munkával egyedül boldogulniuk a gyermekneveléssel. (Ne felejtsük el, hogy a régebbi korokban az erőforrások nagyságrendekkel szűkösebbek voltak, és a mai értelemben vett munkalehetőségek sem léteztek, tehát gyermekeket etetni évi 365 napos mezőgazdasági és ház körüli munkát jelentett.)
Ahol a férfiak nincsenek motiválva a munkára, ott a társadalom nem fejlődik; kítűnő példa erre az előző században felfedezett megannyi "primitív" kultúra, illetve azok a közösségek, ahol a patriarchális rendszer megbomlott: indián rezervátumok, gettók, stb.
A fehér ember azért hagyta le technikai és társadalmi fejlődésben embertársait, mert sokkal szigorúbb patriarchális rendszerben élt. (Nem véletlen a kereszténység makacs ragaszkodása a házasság szentségének egyben tartásához.)
Nézzünk tehát most egy teljesen új nézőpontból a feminizmus azon kezdeményezésére, hogy a patriarchátust megsemmisítve visszaállítsuk a matriarchátust.
A házasság intézményének szétverése, a válás lehető legkönnyebbé (és a férfi számára lehető legkedvezőtlenebbé) tétele, az államilag támogatott egyedülálló anyák és homoszexuális örökbefogadók mind-mind a patriarchális rendszer ellen hatnak. Ezeknek a férfiakra gyakorolt demotiváló hatása egész egyszerűen tagadhatatlan. Nem csak egyre több férfi veszti el érdeklődését a család és a munka iránt, de egyre több gyermek nő fel apa nélkül, és ennek káros hatása beláthatatlan a társadalomra nézve.
Nem nehéz megjósolni, hogy ha minden férfit sikerül elszakítani családjától, tehát a férfiak túlnyomó többségét sikerül demotiválni a társadalom építésével kapcsolatban, akkor a nők igencsak kemény idők elé fognak nézni.
Természetesen a feministáknak fogalmuk sincs a matriarchális és a patriarchális rendszer működéséről és különbségeiről, különben eszük ágában sem lenne a patriarchátus vesztére törni.
Illetve...
Minden rosszindulattól mentesen, teljes tárgyilagossággal meg lehet állapítani, hogy a feministák elképzelései egoisták és önzők. A patriarchális rendszer hátrányait (házassági kötöttség, az apa gyermekhez fűződő jogainak tiszteletben tartása) teljes mértékben igyekszenek megszüntetni, miközben a rendszer előnyeit (a férfiak munkája, anyagi támogatása) teljes mértékben megtartanák.
Nem véletlen, hogy a nyugati kultúrkörben annyira elterjedt nemcsak a gyerektartási díj, de a nőtartás (alimony) is. A feministák számára így a legmegfelelőbb a rendszer: kedvük szerint házasodhatnak és szülhetnek gyereket, és aztán bármikor elhagyhatják a gyermek apját, annak a gyermekhez fűződő jogait megtagadhatják - de továbbra is részesülhetnek a férfi munkájának gyümölcséből.
Ez kiegészül azzal, hogy az egyedülálló anyákat az állam támogatja, és máris kibontakozik a szemünk előtt egy olyan rendszer, amiben a nők a matriarchátus és patriarchátus együttes előnyeit élvezik, miközben a férfiak mindkét rendszer terheit és hátrányait nyögik.
A kérdés csak az, hogy milyen jogon kényszeríti az állam - kényszeríttetik a nők - a férfiakat arra, hogy minden joguktól megfosztva mégis teljesítsék "kötelességeiket".
bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2014.11.03. 09:36:08
bölcsészmérnök · http://pillanatkep.blog.hu/ 2014.11.03. 10:08:22
Ennek már látszanak is a jelei.
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.03. 11:42:48
A helyzet tulajdonképpen már egy ideje fönnáll, és a kihátrálás is határozottan megfigyelhető.
Meg a női szemellenzősség és heveny tagadás, ami az egészet kíséri.
angelside 2014.11.03. 12:05:22
Barbaarb 2014.11.03. 12:11:16
Tehát próbálnak minden törvényi eszközzel a férfirabszolgaság felé hatni, és nem igazán tudjuk milyen kimenetele lehet ennek a csatának. Bár hosszútávon valószínűleg mindenki vesztes lesz.
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.03. 12:50:45
Részben. Amennyiben a házasság elodázása, sőt egyenesen bojkottálása férfi részről mgtow-nak számít.
@Barbaarb:
Igen, és az is a férfiak hibája lesz. Én egyébként szinte esküdni mernék rá, hogy két végkimenetelre vezethető le az egész:
- a fehér ember szép csendben rabszolgasorba süllyed, majd kihal,
- konzervativista/libertariánus ellenforradalom lesz világszerte, ha az elnyomás és a rá leadott reakció enyhébb, ha nem, akkor nemzetiszocialista
Barbaarb 2014.11.04. 07:01:50
Elég komoly hatása van a feminizmusnak iszlám területeken is, szóval ha elég sokáig húzódik, szerintem nem fog a fehér ember más emberfajta hatására kihalni.
Forradalom meg azért nem lesz szerintem, mert a férfiakat már kis koruktól erre nevelik. Mi is elfogadóbbra, türelmesebbre, gyámoltalanabbra vagyunk nevelve, mint nagyapáink.
Én úgy értem, hogy valószínűleg mindenki vesztes lesz, hogy a társadalom összeomlik. Mivel a problémák fokozatosan jönnek elő, azokat kis intézkedésekkel lehet szabályozni, ezért nem valószínűsíthető forradalom. Hanem egyszerűen amikor már annyira rosszul túlszabályozott lesz a rendszer, egyszerűen összeomlik, ahogy például a Római Birodalom. Kérdés persze, hogy ezt az összeomlást egy másik civilizáció ki akarja-e majd használni, és milyen céllal.
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.05. 14:04:12
Tudja a rosseb. Szerintem ha nem változik semmi, előbb ér ide teljes egészében az iszlám, mint hogy belülről fölemésztődjön. Illetve majd akkor feminizálódik nyilván az is, amikor már itt lesz. Kivéve, ha a muzulmánok majd jól csadorba fogják az itteni nőket.
Barbaarb 2014.11.06. 11:48:06
A Római Birodalomról általában azt tanultuk, hogy a hunok, germánok és egyéb barbár népek miatt omlott össze. Valójában persze ezt belső folyamatok segítették, hiszen ilyen népekkel korábban a római birodalom fél kézzel bánt el.
Szóval a kettő nem választható el ilyen élesen egymástól a Római Birodalom esetében sem, és a jövőre vonatkozóan sem.
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.06. 12:04:20
A kereszténység és a nőknek való feltétel nélküli benyalás (már akkor is!) is kőkeményen benne volt a dologban.
Barbaarb 2014.11.07. 07:07:53
És a bevándorlás politika, olyan értelemben, hogy kiterjedten osztogatták a római állampolgárság jogát. A kereszténység ebből legalább tanult, a mostanihoz nem sok köze lesz.
2014.11.07. 11:55:35
Megkérdezhetem, milyen szakirodalmat használtál a cikknél (szerző, cím)?
Köszönöm! :)
2014.11.07. 12:02:42
"konzervativista/libertariánus ellenforradalom lesz világszerte, ha az elnyomás és a rá leadott reakció enyhébb, ha nem, akkor nemzetiszocialista"
Hmm, érdekes gondolat. Mintha egyre többen pedzegetnék egy szociálkonzervatív-libertariánus monarchia lehetőségét. Leginkább, ha onnan nézzük, hogy a demokrácia túlságosan nyitott a neoliberális-neokonzervatív-feminista emberiség-nyomorítás iránt, teret engedve a legrosszabb női tulajdonságoknak, míg a királyság intézménye védelmet jelent a káosszal szemben és megtartja az előnyösebb férfitulajdonságokat is.
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.07. 15:56:09
a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/1432/712/original.jpg
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.11. 22:59:04
Persze, meg a király hosszú távra rendelkezik be, és eleve már úgyis minden az övé, úgyhogy nem törekszik külön sikkasztásra, lopásra; míg egy demokráciában/köztársaságban, vagy mi a brében élünk most, mindenki csak négy évre előre tervez, ami roppant káros, másrészt meg olyan, mint a török pasák meg a rablógazdálkodás, hogy mivel földet nem örökíthettek tovább, így nem tudhatták, a Szultán mikor helyezi át őket másik tartomány fölé, ezért aztán annyit préseltek ki a területből, amennyit csak bírtak.
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.11.11. 22:59:37
*rendezkedik be
-JzK- 2014.11.29. 22:02:01
"a patriarchátus akkor kezdett kialakulni, amikor a férfi rájött, hogy neki is köze van az utódhoz, és onnantól kezdve azt képzelte, hogy a nő csak egy kihordóedény. Másrészt a fejlődéssel együtt járó felhalmozás örökölhető javakat teremtett, és onnantól fogva a férfi számára fontos volt, hogy a nő valóban az ő gyerekét szülje meg, mint ahogy még ma, még te is úgy mondod, hogy : "neki".
Tehát az addig értékesebbnek tartott, félistenként tisztelt és óvott, mert önmagát megduplázni képes embertípus ezen a ponton rabszolgásítva lett, szabad szexusára, testére és lelkére olyan bilincsek csapódtak, amit máig sem tudott levetkőzni."
Forrás: disqus.com/by/drkiss/comments/
2014.11.29. 22:15:45
Jó ez neked, hogy kínzol itt minket? :)
"önmagát megduplázni képes embertípus"
Mondjuk ezen szakadtam. :D
don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2014.12.01. 18:24:34
Persze, hiszen a nő szűznemzéssel fogan, és várandóssága alatt megőrzi teljes munkaképességét, mely segítségével már eddig is autópályák, felhőkarcolók, anyahajók és űrállomások szökkentek szárba, míg a férfiak a walmartban vagy a kozmetikusnál szórták a feleségük pénzét.
Santer 2015.06.09. 23:00:19
Az emberiség kőkorszaki története lehet, hogy 2,5 millió éves (újabb kutatások szerint akár 3-3,5 is lehet), de hogy ennek az időszaknak a legnagyobb részében társadalomról, társadalmi berendezkedésről képtelenség beszélni, az biztos.
A kőkorszakban az emberiség kis csoportokban létezett, a csoportok vérségi alapon, de spontán szerveződtek ("maradok az anyámmal, míg el nem zavarnak"), ezt nem lehet társadalomnak nevezni, ahogy pl. egy farkasfalkát se.
A vadászó-gyűjtögető élethez fejenként kb. másfél négyzetkilométernyi terület kell, ennyi tud eltartani egy gyűjtögető embert. Ahol ennél nagyobb a családi népsűrűség, ott a felesleget egyszerűen elzavarták, vagy, khm, megették.
Az őskori egyén akciórádiuszából és a természeti környezet fajlagos eltartóképességéből kiszámítható, hogy egy hordában max 1-2 tucat ember tudott megmaradni, ezek a hordák, éppen a korlátozott erőforrások miatt, igen távol éltek egymástól, közöttük szinte semmilyen érintkezés nem volt, leszámítva tán a területi villongásokat.
Ha valahol egy hordában a szerencsés körülmények összejátszásaként emberfelesleg keletkezett, akkor a felesleg kénytelen volt elvándorolni, egyre messzebb kényszerült élőhelyet keresni magának (így lépett át az emberi faj 50-100.000 éve Afrikából az arab Félszigetre, majd tovább Ázsiába, Óceániába és Észak-Amerikába. De ezt még mindig kis csoportokban tették, ha túl sokan lettek volna, mindenki éhen halt volna.
Azt se felejtsük el, hogy az ember kb 120.000 évvel ezelőtt lett biológiailag alkalmas arra, hogy egyáltalán megszólaljon. Beszéd nélkül képtelenség a szervezett munkamegosztás, a tervszerű közösségszervezés (szabályok, törvények megalkotása és betartatása).
Valódi társadalmak, szervezett közösségek csak az utolsó jégkorszak után jelenhettek meg, amikor a váratlanul kedvező természeti körülmények az emberiség ölébe pottyantották az állattenyésztést meg a növénytermesztést, és ezzel lehetővé tették a letelepedést és a népsűrűség ugrásszerű növekedését.
Viszont amint lett értékes nagyközösségi vagyon, (termékeny föld, édesvíz, kedvező éghajlat), annak a védelmét és bővítését azonnal férfiak vették a kezükbe, annál az egyszerű oknál fogva, hogy a nők az utódgondozási tevékenységük mellett egyszerűen nem értek rá ilyesmikre.
Nőuralom soha nem volt egy percig se, legfeljebb nőimádó vallás, de nekem gyanús, hogy az is csak egy romantikus fikció.
Barbaarb 2015.06.10. 07:02:46
Szerintem a társadalom szó nyugodtan illeszthető a paleolitikus csoportokra is, ahogy az állati csoportokra is, tehát ebben az esetben is használható fogalom.
A jégkorszak előtti történelmünkről vajmi keveset tudunk, és tulajdonképpen senki sem tudja, hogy milyen berendezkedésűek voltak az akkori társadalmak. Egyesek szerint matriarchális, mások szerint az sosem létezett. Az mondjuk szerintem nem rossz nyom, ha közeli rokonainkról veszünk példát, csak épp ott sem egységes a társadalmi berendezkedés, mert például a gorillák és a csimpánzok ebben nagyon különböznek.
A civilizáció kialakulását szerintem nem lehet kizárólag az időjárásra fogni, hiszen előtte már többször volt hasonló klíma az emberiség történetében. Szerepe volt benne, de nem kizárólagos. Véleményem szerint az utolsó jégkorszakra alakult ki olyan népsűrűség, ami az élettért lecsökkenése miatt már ellentétekhez vezetett. Ez megnövelte a férfiak szerepét - akár mekkora is volt előtte -, amiből következett, hogy a vezető szerep is rájuk hárult. Aztán a jégkorszak véget ért, ahogy korábban már többször is, de most volt olyan társadalmi berendezkedés, ami eredményezte amiket te is sorolsz.
Deansdale 2015.06.10. 08:48:15
Másfelől nézve meg sok helyen van kedvező éghajlat, amit a helyiek érdekes módon nem tudtak civilizációépítésre felhasználni, pedig földet művelnek és állatot tartanak. Lásd a mosuo közösséget kínában, ami jelenleg is középkori körülmények között él.
Harmadrészt az európai mérsékelt éghajlatot közel sem nevezném optimálisnak, tekintve a hosszú és hideg telet. Van a bolygón számtalan olyan hely, ahol sokkal jobbak a feltételek az élethez - a meleg égövön például évente kétszer tudnak aratni.
*NYILVÁN* sok tényező közrejátszik abban, hogy hol mit ér el az ottani közösség - a cikk talán félrevezető, ha valaki úgy érzi, hogy kizárólag a patriarchális rendet tekintem mérvadónak. Ettől függetlenül a világban szétnézve egyértelmű, hogy a monogám családokra épülő, apajogú (=patriarchális) társadalmak jutottak a legmesszebbre. Megvan a logikus oka, hogy miért. Ezt, vagyis a kialakulását a múltra vetíteni tudományosan nehezen bizonyítható elméletekhez vezet, ugyanakkor ennek is megvan a maga belső logikája.
Go Jóska 2015.06.10. 12:07:54
zriff 2015.06.10. 12:25:46
Deansdale 2015.06.10. 12:26:16