HTML

Deansdale

Férfiszféra: antifeminizmus, nőzés, satöbbi. Ja, és táplálkozás.

Utolsó kommentek

  • GABOR2: Nem tudom hallotátok-e, talán 3 napja volt, hogy az ENSZ elfogadott egy határozatot, ami után az izraeli nemzetvédelmi miniszter kijelentette, hogy az egész ENSZ, vagy talán inkább minden állam a vi... (2024.03.28. 17:54) Nem valós veszély
  • Deansdale: @GABOR2: Amikor a ruszkik megvernek pár terroristát, akkor háborog a világ, Izrael meg hamuvá bombázhat 30.000 gyereket hasonló indokkal, és az teljesen rendben van. (2024.03.27. 07:48) Nem valós veszély
  • GABOR2: Most volt ez a moszkvai terror és elkapták az elkövetőket és nem bántak velük kesztyűskézzel a kihallgatásukon. Emiatt aggódott a nyugati sajtó, de nemcsak aggódást láttam, hanem azt, hogy... Egy k... (2024.03.27. 01:00) Nem valós veszély
  • GABOR2: @Deansdale: És ráadásul a kommunisták elvileg mindennek ellene voltak. Ilyen dinasztiáknak a kialakulásást elvileg tilosnak tartották, de Sztálin állandó írtóhadjáraitai után rögtön az lett az egész... (2024.03.25. 20:36) Nem valós veszély
  • Deansdale: @valis47: Kevéssé ismert dolog, de elég szűk kör a politikusi szinte mindenütt a világon. Az USA elnökei is 1 kivételével állítólag egy angol király távoli leszármazottai, Obamát is beleértve. www.d... (2024.03.25. 18:06) Nem valós veszély
  • Utolsó 20

Élelmiszer tartalékolása

2022.03.09. 17:36 Deansdale

Beszéltem már párszor erről, akit nem érdekel a téma az ne kattintson a tovább gombra.

A cím azért olyan kacifántos, mert most nem általában a preppingről akarok beszélni, hanem kifejezetten a spájz feltöltéséről. Ezek az én gondolataim, mások meg máshogy gondolják, az intelligens olvasó pedig a sok különböző elképzelésből azt épít be a saját véleményébe, amit akar. Ötleteket, javaslatokat, kiegészítéseket, tévedések javítását szívesen fogadom.

1. Raktározni elsősorban a várható infláció és az esetleges készlethiányok miatt érdemes. Világvége, atomháború nem érdekel, bár jelenleg ezek esélye sem nulla, de nem ezekre készülünk. A világban elszórt jelekből arra lehet következtetni, hogy az előttünk álló évben nagyjából duplájára emelkednek az élelmiszerárak, vagyis minden most erre költött forint később megduplázódik. Ez még befektetésnek sem rossz...

2. A készleteinket folyamatosan frissítsük, cseréljük, a tapasztalatoknak(!) és a lehetőségeknek megfelelően. Ami nem vált be azt ne vegyük többször, akkor sem ha valami blogger égre-földre esküszik rá :) Mindig azt vásároljuk ami olcsó és a készleteinkbe jól beilleszhető, illetve mindig együk meg aminek a szavatossága lejárna.

3. Ennek megfelelően abszolút értelmetlen a gyakori prepper javaslat, hogy olyasmit raktározzunk ami 10-20 évig is eláll a polcon. Ami egy évig kibírja, az már nyugodtan készletezhető, 20 évre előre készülni meg fölösleges és értelmetlen.

4. Azt vegyük amit szeretünk, és amit mindenféle krízis hiányában is szívesen eszünk. Egy éhező ember nyilván a cipőtalpat is megfőzi, de ha már megvan a lehetőségünk magunknak összeállítani a bevásárlólistát, ne halmozzunk fel olyasmit amit aztán kín lesz megenni.

5. Van lehetőségünk az egészségünkre is gondolni spájzoláskor, tegyük meg.

6. Az előző két pont folyományaként egy másik gyakori prepper tanács is elvetendő, ami szerint rakjuk tele a spájzot gabonákkal, liszttel, rizzsel, száraz hüvelyesekkel, zabpehellyel, stb. (Oké, oké, pár kiló rizs nyilván belefér, de ne kövessük el azt a hibát, mint sokan a 2020-as covidpánikban, hogy telebarmolták a spájzot liszttel meg kristálycukorral, aztán ötletük sem volt, hogy mihez kezdjenek velük.)

7. Ne tévesszen meg minket, hogy ükanyáink pont ezekkel éltek túl, nekik ugyanis nem volt lehetőségük más dolgokat tartalékolni, nekünk meg van. Emellett jó 100 éve még teljesen természetesnek számított, hogy ha gond van akkor az egész család üres tésztát eszik egy hétig, amitől egy modern ember felkötné magát. Lehet, hogy ez nevetségesen hangzik, de igaz.

8. Ha nincs fagyasztóládánk, akkor ne is vegyünk prepper célokra, gondolva az esetleges áramkimaradásokra. A sima hűtő fagyasztó részét nyugodtan töltsük fel, legföljebb gyorsan meg kell enni ami a szándékunktól függetlenül olvad ki...

9. Ha van rá mód, kerüljük az olcsó készételkonzerveket. A többségük elég rossz ízre, állagra és tápértékre egyaránt. Csábító lehet, hogy némelyiket fillérekért vesztegetik, de általában még annyit sem érnek. Vannak kivételek, pl. az aldis lencsefőzelék, de találomra nehéz ezeket megtalálni. Akinek van tapasztalata, ossza meg. Egyeseknek szimpatikus lehet ránézésre a befőttesüveges lecsó, de csak azoknak ajánlom akik bírják a savasat, vagy van ötletük a savasság más hozzávalókkal történő elfedésére.

10. Folyományszerűség, hogy jobban járunk, ha alapanyagokat veszünk, és magunknak főzzük készre. Pl. egy tré chilisbab-konzervnél ötször jobb, ha van egy "natúr" babkonzervünk és egy daraboltparadicsom-konzervünk.

11. Alternatív folyományszerűség, hogy ha lehet akkor mindent teszteljünk mielőtt tömegesen vásárolnánk belőle. Végülis lehet jó egy olcsó készétel is, aki bátor mindent kipróbálhat, de attól óva inteném, hogy egy raklappal vásároljon kipróbálás céljából :)

12. Spájzoljunk olyasmit is, ami majd főtt ételek elkészítéséhez fog kelleni, pl. leveskocka vagy alaplé, tejszín, paradicsompüré, stb. (Fűszerek úgyis vannak otthon, meg azok vélhetőleg nem is fognak gyorsan eltűnni a boltok polcairól, szóval azokból talán nem annyira fontos spájzolni, de minimum 1kg sónk azért legyen félretéve.)

13. Szénhidrátforrásokat - kristálycukrot, kekszeket, kétszersültet, lekvárt, mogyorókrémet, vagy akár instant tésztaételeket - én nem teszek félre, és másnak is csak korlátozott mennyiségben ajánlom, bár ha valaki úgy gondolja, hogy szüksége lehet az extra kalóriákra, az nyugodtan cselekedjen belátása szerint. Számomra a készletekre áldozott hely és pénz egyaránt túl fontos ahhoz, hogy alacsony tápértékű dolgokra pazaroljam. Félig-meddig kivételszerűséget képez a méz ill. a minőségi étcsokoládé, azok esetleg jól jöhetnek, de azokból sem fog sok kelleni.

Most pedig a gyakorlatra térünk, hogy végülis akkor mit érdemes összeharácsolni:

- Hús és hal. Minőségi fehérjére feltétlenül szükség van, akinek meg a hatéves szárított tarkabab minőségi fehérjének számít, az egye is azt. Én inkább hús- és halkonzervet teszek félre, köszi. Persze húskonzerveknél nem mindegy, hogy mi micsoda, a többségük sajnos afféle húsipari hulladéknak tekinthető, de azért lehet találni pár olyat, ami egy átlagosnak mondható polgári ízléssel fogyasztásra nemcsak alkalmas, de talán érdemes is. Nálam egyelőre a lidlis pikok sertésvagdalt a befutó, bár nem végeztem átfogó kutatásokat e téren, szóval aki tud jobbat, lehetőleg nem drágábban, az szóljon. Szintén a lidl árusítja az általam preferált halat is, ami egy "családi kiszerelésű" majdnem 1 kilós tonhalkonzerv. Ár/érték arányban nehezen verhető, de ezügyben is várok egyéb javaslatokat, ha vannak. Időnként látok itt-ott lazackonzerveket is, pl. mostanában a Pennyben, már lementek vele ~3500Ft/kg árra, ami egész tűrhető. Van szardínia is drágábban... Aki gondol az omega-3-ra annak biztosan beugrik a tőkehalmáj is, végül pedig aki szereti az ilyesmit az raktározhat mindenféle halpástétomot, halsalátát és májkrémet is.

- A minőségi fehérje mellé nem ártana a friss zöldség, de az ugye nem nagyon létezik konzerv formában, ezért maradunk a savanyított változatoknál. A savanyúkáposzta legendásan egészséges, de a fel sem sorolom klasszikusok mellett jó még a grillezett paprika, szeletelt jalapeno, articsóka, bébikukorica, ésatöbbi is. Ezügyben nem írok konkrét termékeket, mindenki vegye azt amit akar, csak ügyeljünk a változatosságra, nehogy még a koviubit is koviubival kelljen ennünk hosszú hetekig :)

Egy halkonzerv pár uborkával tűrhető kaja, és egymilliószor gazdagabb tápanyagokban, valamint laktatóbb és ízletesebb mint valami amit szárazbabból, zabpehelyből, lisztből és rizsből össze tudnánk tákolni magunknak.

- Az egészségünkhöz zsír is kell, bármennyire hihetetlen ez egyeseknek :) A sima sertészsír elég tartós, hűvös helyen eláll, de a többség közvetlenül legföljebb zsíros kenyér formában eszi, ami nem túl szerencsés. Emellett a modern ember zsírt elsősorban sajt és tojás formájában fogyaszt, ami egyik sem kifejezetten konzervesíthető, bár egy darabig elállnak, szóval abból is legyen otthon. Egy esetleges kombinált alternatíva fehérjére és zsírra (bár biztos van aki szerint ez szentségtörés) lefagyasztani pár rúd kolbászt vagy szalámit. Még ha ki is olvad egy áramkimaradásnál, akkor sem megy tönkre azonnal. Akinél van jó hideg pince vagy spájz az egy darabig fagyasztás nélkül is tarthatja ezeket, nyilván.

- A negyedik kategória a főtt ételek alapanyagai, elsősorban hüvelyesek, amikből én a vízben eltett konzerv változatot ajánlom, nem a szárítottat. Könnyebb vele dolgozni, kevesebb főzést igényel, és szükség esetén akár nyersen is fogyaszthatóak, ill. a vizet is fel lehet használni, amiben állnak. Bab, zöldborsó, csicseriborsó, lencse, kukorica és gomba alap, a haladók raktározzanak bébirépát és zöldbabot, a vérprofik bambuszrügyet, mindenféle csírákat és spárgát is.

- Az ötödik kategória a fentebb már említett főzési kiegészítők, pl. a különböző formájú paradicsom alapkonzervek, amikből jó többfélét venni különböző felhasználási célokra, de ide sorolhatóak a paprikakrémek, pesztók, készétel-szószok (bolognai, kínai, akármi) is.

- Extrák, vagyis nem életbevágó dolgok, amik elsősorban a monotóniát megtörni hivatottak: gyümölcskonzervek, oliva, kapribogyó, szárított paradicsom, zakuszka, ajvár, padlizsánkrém, ökobiovega növényi pástétomok, stb. (A melegszendvicskrémeket nem igazán ajánlom, de ha valaki szereti...)

Az arányokra figyeljünk, csak olyasmiből tárazzunk jelentősebb mennyiséget ami akár magában is megehető. Nem sokra megyünk pl. egy raklap savanyított almapaprikával, ha a húskonzerv elfogy mellőle, de ugyanez fordítva nem olyan nagy gond. Persze ha nincs folyamatos készlethiány a boltokban, akkor az ilyesmi korrigálható, de mégiscsak jobb előre gondolkodni.

97 komment

Címkék: táplálkozás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AlabamaLapa 2022.03.09. 19:14:36

Pont a héten beszéltük, hogy mi is betárazunk, pont az infláció miatt. Amúgy vicces, tegnap kitaláltuk, hogy némi üzemanyagot is jó lenne begyűjteni, erre ma látom a kúton, hogy sorra jönnek a 20 literes kannákkal és töltik meg. 5 perc alatt 3 ilyen autó is volt. a legolcsóbb 3000 Ft-os üzemanyagkannát amúgy már nem is lehet kapni sehol, nem véletlen.
Még egy sparheltet akarunk beszerezni, biztos ami biztos, fa már van...amúgy fél éve készülünk lelkileg az önellátásra..

VT 135 2022.03.09. 22:27:22

Érdemes rámenni a fermentálásra. Egyrészt nagyon jót tesz az emésztésünknek és, ha rendesen le van zárva, évekig eláll. Király Ági könyvét ajánlom (Fermentálj), illetve van neki nagyon jó, segítőkész fb csoportja is.

Mme.Brioche 2022.03.09. 22:35:58

@VT 135: csatlakozom! a fermentálás csúcsszuper dolog, és semmi extra hozzávaló nem kell hozzá (már a zöldségen és talán némi fűszeren kívül) mint víz és só. Könnyű, vitamindús, ízletes és remekül eláll. Bár ez utóbbiról nincs tapasztalatom, eddig minden fermentált alkotásomat rövid időn belül felfaltuk :-D imádok kísérletezni a zöldségkombinációkkal és ízekkel :-)

Mme.Brioche 2022.03.09. 22:38:20

A másik meg amivel instant vitaminhoz lehet jutni ínséges időkben, az a csíráztatás. A magok bármeddig elállnak, és ha kell 2-3 napon belül ehető csíra készíthető.

2022.03.10. 09:58:11

mi is betáraztunk vidékre, kb 150 kg élelmiszerrel és egyéb vacakkal :),

Wildhunt 2022.03.10. 11:03:45

A fagyasztott kolbász helyett : házikolbászt, húst, szalonnát jól átsütve befőttes üvegbe rakni, forró zsírral felönteni. Eláll évekig és még finom is.

Deansdale 2022.03.10. 11:18:06

@Wildhunt: Na igen, köszönöm ha emlegetitek az ilyen jó megoldásokat amikről nem írtam, mert én alapvetően posztmodern városi emberekkel számoltam, akiknek bőven elegendeő feladvány az, hogy le kell menni a boltba a cuccokért. De aki nem akar azon a szinten megrekedni, annak fontos megismerni az ilyen praktikákat. A befőzés, fermentálás, zsírban elrakás, ésatöbbi egy külön cikket is megérdemelne, vagy egy külön blogot :)

Borathan 2022.03.11. 19:51:49

testépítő boltokban kapható multivitamin jól jöhet
Nem kell a legkomolyabb, az a versenysportolóknak van, de pl. egy Biotech One-a-Day 100 szemes kb. 4 ezer Ft, és napi egy szem sokat javít a kevésbé kiegyensúlyozott étkezésen

Almandin 2022.03.11. 23:02:18

Mivel nem zárható ki a jövőben az áram-és gázhiány sem, olyan dolgokat érdemes venni, ami főzés nélkül is ehető. Pl. halkonzerv, készétel-konzervek, befőttek, csokoládé, nápolyi, kekszek, kétszersült, puffasztott rizs. Ezek hűtés nélkül is elállnak.
Amúgy az általad lefitymált konzervek nagy része is ehető, igaz, nem éri el az élvezeti értéke a frissen készített ételekét, de én pl. megeszem a sóletkonzerveket, töltött káposztát, chilis babot is. Ha esetleg háború lenne és energiahiány, ezeket akkor is meg lehet enni. Ha valóban élelemhiány lenne, szerintem az emberek félretennék a finnyásságukat. Erről jut eszembe a gyíkhús, azt sokan meg se tudnák enni, pedig az is sokáig eláll és ilyenkor praktikus és tápláló. Érdemes csípős változatban beszerezni, mert az elnyomja a silány hús ízét. Májkrémkonzervek is hasonlóak.
Amit érdemes venni, azok a katonai boltokban kapható spirituszos rezsók, tűzgyújtó eszközök, kézmelegítők, stb.

Almandin 2022.03.11. 23:03:53

@Borathan: Drogériákban is kaphatóak energia-és fehérjeszeletek, azok is táplálóak. Fehérjeporokat is érdemes beszerezni, dobozos tartós tejjel.
Amúgy jó kis kaja lehet energiaellátási zavaroknál a müzli vagy kukoricapehely tejjel.

Almandin 2022.03.11. 23:06:48

@VT 135: Az ilyesmivel nem árt vigyázni. A szakszerűtlenül eltett dolgok botulizmust okozhatnak.
www.borsonline.hu/aktualis/2018/03/hazi-konzervbol-evett-16-honapig-korhazban-fekudt-a-nemet-asszony

Almandin 2022.03.11. 23:11:47

@Deansdale: Túlélési praktikák ezen a blogon szép számmal olvashatóak:
varositulelo.blog.hu/
Egyébként a mai lakásokhoz (sőt, az elmúlt 30 évben épültekhez) nem terveznek kamrát. Az emberek azt hitték, nem fenyegeti őket veszély. Egyik napról a másikra élnek sokan, csupán két-három napi élelemmel a lakásban. Pedig nemcsak háború esetén célszerű tartalékot képezni ennivalóból. Karanténba kerülés, váratlan bevételkiesés stb. esetére is jó felkészülni. Az okos ember igyekszik a maga lábán megállni és nem arra apellálni, hogy ha baj van, majd az állam vagy valaki a családból, barátok közül megment. Az utóbbi bizonytalanabb.

Wildhunt 2022.03.12. 01:18:24

@Almandin: megette a Büdös konzervet. Aki hülye haljon meg.

2022.03.13. 12:34:36

Ha félretesszük a rezsicsökkentést, akkor ugye az áram ára 2x-3x-osra ment fel, és nem is várható, hogy visszamegy az eredeti szintre. Tegyük fel, hogy a napelemek ára még nem emelkedett ennyire. Az eddigi megtérülési idő 10 év volt kb. Azért pár éves távlatban simán elképzelhető, hogy a rezsicsökkentés elpárolog/többlet áramot hajlandó lesz megvenni az állam nem rezsicsökkentett áron. Szóval hosszú távon lehet, hogy mostmár nem 10 év alatt térülne meg az ára, egészen addig, amíg a napelemek ára le nem követi az energia áremelkedést.

2022.03.13. 12:50:43

Azt mondják, ha "sikerül" függetlenednünk az orosz gáztól, és mindenki lenyugszik a picsába, akkor 5x-sre fog felmenni az ára felénk. Persze tudom, hogy azon dolgozik Orbán, hogy ez ne történjen meg, de Orbán túl kishal ahhoz, hogy USA ellenében ezt ki tudja vívni Magyarországnak. Lehet, hogy csak az EU-ból való kilépés maradna alternatívaként.

Szumma szummárum, a fenti sztori is egy jó adalék ahhoz, hogy lehet hogy megéri már a téli fűtés kiszolgálását ellátó napelemes rendszerrel tervezni. Nyáron meg a masszív többletáramot megveszi majd a szolgáltató.

2022.03.13. 13:30:28

@Deansdale: Köszi. :) jobban belegondolva, ezt nyugaton már mindenki tudja, aki rezsicsökkentés nélkül veszi az áramot. Na mindegy, nekem is leesett, jobb később, mint soha :)

Én a fentiek mellett még azért is nagyon vonzódok ehhez a témához, mert jó lenne úgy pörgetni a híreket, hogy csak mosolygok, hogy: "igen, ez pár éve még probléma volt, hogy szopatnak itt mindennel, de én ezen már túl vagyok, kivívtam az energiafüggetlenségemet" :) Eggyel kevesebb dologgal tudnak riogatni.

2022.03.13. 14:09:47

@Deansdale: Egyelőre még csak cserépkályha (fűtés) + gázpalack (tűzhely) technológiát rendszeresítettük :)

2022.03.13. 14:12:11

@Deansdale: Nálad mi az, ami megvan már, és mi az, ami a következőkben tervezel megvalósítani?

Almandin 2022.03.13. 15:09:16

@Deansdale: Abszolút nem hülyeség sparheltben gondolkodni, a napelem is jó ötlet. A háztartás putyintalanítása sokaknak szükségszerű lesz, ha nem akarnak anyagi csődbe menni.

Almandin 2022.03.13. 15:10:14

Egy hátránya azonban lesz ennek: majd lehet a városokban fuldokolni télen a füsttől (kisebb településeken már ma is fuldokolnak).

Deansdale 2022.03.13. 21:03:22

@vodkasprite: A napelem nálunk egyelőre megvalósíthatatlan, az talán majd később, úgyhogy mi a sparhelttel kezdtük. Mivel csak tavaly vettük a házat, és télen nem volt lehetőségünk variálni, így még viszonylag kezdetlegesen állunk mindennel, szóval imádkozok hogy legyen időnk minden fontosra még mielőtt történne valami. Komposztvécé már van, meg kút, és a készletek is szépen gyűlnek a kamrában :)

Wildhunt 2022.03.14. 13:13:10

@Almandin: @Deansdale: @vodkasprite: azt ugye tudjátok hogy normál esetben ha nincs hálózati áram, a napelem is lekapcsol?

Deansdale 2022.03.14. 16:25:47

@Wildhunt: Az csak a debilebb verzió, amikor az áramszolgáltatót töltöd. Sziget üzeműt kell kiépíteni, ahol a saját akksidra megy a kraft.

VT 135 2022.03.14. 16:38:06

@vodkasprite:
A gond az, h irdatlan ára van annak, ha komolyan pótolni akarod a háztartásod energiaigényét. Pár napja beszéltem egy ismerőssel, aki ezzel foglalkozik, hát nem csettintés, ha érdemben akarunk átállni...
Pedig tényleg ez az irány.

VT 135 2022.03.14. 16:40:18

Házba érdemes tömegkályhát csináltatni. Belekerül 1-2 millióba és tényleg tömeg, akár 1 tonna. Cserébe elég naponta, kétnaponta egyszer megrakni (ha amúgy már passzívház, pl. szalmabála-vályog), rá lehet kötni a melegvizet és a fűtést is.
Létezik a rakétakályha is, azt nem tudom, a kettőt lehet-e kombinálni.

Wildhunt 2022.03.14. 17:56:27

@Deansdale: akkor viszont nem fizet a szolgáltató az áramért, vagyis kb soha nem térül meg.

Deansdale 2022.03.14. 18:12:09

@Wildhunt: Hát, ki milyen céllal csinálja, olyan kompromisszumra kényszerül :)

Ha projektből sikerül sziget üzeműt szerezni ingyen, akkor megfogtad az Isten lábát, legalábbis szerintem.

2022.03.14. 19:46:29

@Wildhunt: Van olyan verzió is szerintem, hogy alapból nem sziget üzemű, de 1 perc után át tud kapcsolni sziget üzemre, és akkor akksiról is megy.

Wildhunt 2022.03.14. 22:30:48

@vodkasprite: powerwall? Az nem kicsivel drágább.

2022.03.15. 19:39:57

@Wildhunt: ezt így explicit nem tudom, de szerintem amikor tervezteted a rendszert, akkor kéred, hogy ilyen inverter legyen benne.

Almandin 2022.03.15. 20:13:37

@VT 135: Az átlagembernek ez kicsit drága. Amúgy ha jön a bomba vagy a putyinrakéta, egy perc alatt odavan. Tehát nem biztos, hogy jó befektetés.

valis47 2022.03.17. 07:46:00

Érdekesek a youtube-on a "depression era cooking" keresőszavakkal található videók is. Bár nekünk is megvannak a magunk egyszerű kajái, mint a krumplis tészta, paprikás krumpli stb.
(mint a legtöbb fiút, sosem tanítottak sütni, főzni, nem is érdekelt, csak az exemtől tanultam meg pár egyszerű receptet (pl. pörkölt) anno - ő sem volt azért a konyha ördöge), de egy ideje rákaptam, hogy netes receptek alapján főzőcskézzek, ebben is megtalálja az ember az alkotás örömét.

KalmanBlog 2022.03.17. 08:14:43

@valis47: > egyszerű receptet (pl. pörkölt)

Annyira nem egyszerű az! A szakaszos párolást ismered?

Nagy lángon párolod a hagymát (szigorúan zsíron vagy szalonnán, semmi növényi olaj!!!) éppen addig, amíg el nem kezd égni, de jó ha karamellizálódik picit. Ekkor egy pici vizet öntesz hozzá! Óvatosan! Ezt megismétled 4-5x! Ekkor hozzáteszed a paprikát és a paradicsomot, és... Ezzel együtt a fentit megismétled még 3-4x! Már a pirospaprika nélkül is piros lesz az alapod, gyönyörűen néz ki. A pirospaprikát pedig úgy kell beletenni, hogy semmiképpen se a vízzel érintkezzen, hanem zsírral, ami a tetején van - itt már le lehet venni a lángot kicsire, akár félre is lehet húzni az edélyt, hogy a zsír fel tudjon jönni a tetjére. Ha a pirospaprika zsírban oldódik, akkor más az állaga és az íze, mint ha vízben. Ezután mehet bele a hús, amikor a pirospaprika beoldódott már. Ha van extra 20-30 perced, akkor érdemes ezt a módszert kipróbálni a "szokásos" egyszerűbbek helyett.

KalmanBlog 2022.03.17. 08:22:22

@vodkasprite: A villamos energia tárolása olcsón sehogyan sem megoldható nagy léptékben. Számolgattam például olyat, hogy áramszünet esetére csak a fűtési víz keringetését megoldani autonóm módon akkumulátorról. Ha például vízteres tűzhelyed (kandalló, kályha, sparhelt, akármi) van, akkor ezt illik megoldani, különben áramszünet esetén nem használhatod, kivéve, ha gravitációs a rendszer. Csak ennek a megoldása is már ésszerűtlenül sok akkumulátor volna, és hozzá csomó bonyolult kiegészítő kell.

Az akkumulátorokat ráadásul időnként cserélni kell, sokkal sűrűbben minthogy egyébként karbantartást igényelne egy jól megépített rendszer.

Én arra jutottam, hogy akksiról csak LED-es világítást és a kommunikációt (laptop, Wifi rúter) érdemes meghajtani, az ennél nagyobb fogyasztókra képtelenség a tárolást méretezni.

KalmanBlog 2022.03.17. 08:33:28

@vodkasprite: Ja, de megnéztem, hogy ez elvileg akkor is ad áramot, ha nincsen akksi hozzá, hanem ahogy süt a nap azonnal. Ez tényleg menő funkció. Annyiból nem tökéletes, hogy ahogy jönnek-mennek a felhők úgy fog leállni meg újraindulni a mosás, vagy ilyesmi. De ha csak annyit kötsz rá, amit felhő alatt is kiszolgál, akkor akár stabil is lehet.

Az engedélyezés azért lehet bonyolult, mert elvileg a vészhelyzetek miatt szeretik ha egy hálózatot áramtalanítanak, akkor áram nélkül marad, a tűzoltóknak például tudniuk kell, ha ilyen rendszer működik. De ha meg van oldva a papírozási folyamat egyszer, akkor ez is gyakorlattá válik és kész.

Deansdale 2022.03.17. 08:49:21

@valis47: Sokan tartanak a sütés-főzéstől, pedig az alapok fantörpikusan egyszerűek. Emberi fogyasztásra alkalmas "agglegénykaját" a legbotkezűbb szerencsétlen is tud csinálni, legföljebb nem kap rá michelin-csillagot :) Ismersz esetleg olyan (magyar) youtube csatit, ami kifejezetten kezdő (agglegénye)knek szól? Ha nincs, akkor csinálni kellene...

Deansdale 2022.03.17. 09:05:37

@KalmanBlog: @vodkasprite: Stratégikus gondolkodás szerint a logikus lépés az lenne, ha minimalizálnánk az áramfogyasztást, az esetleges napelemekkel termelt energiát pedig azonnal felhasználnánk, a lehető legkevesebb konverzióval. Én a jövőmet úgy építem, hogy a lehető legkevesebb elektromos fogyasztó legyen, pl. inkább a pincébe teszem a dolgokat, és nem veszek fagyasztóládát. Az asztali PC-t laptopra kellene cserélni, de ehhez egyelőre nem fűlik a fogam, túl nagy a különbség kényelemben és praktikumban. Ha lesznek napelemeim, akkor víztisztító ill. vízforgató (pl. akvapóniás) szivattyúk hajtására tervezem használni az energiát, olyanokra amiknek gyakorlatilag mindegy, hogy mikor mennek, és ha tartósan nincs napsütés akkor (kondizás jelleggel :) akár magam is hordhatom a vizet vödörben, nincs katasztrófa. Persze nem mindenki tervez a házához/kertjéhez komplex vízönellátó rendszert halastóval meg akvapóniával, azoknál ez az opció nyilván nem játszik.

Napfűtésre valószínűleg inkább sörkollektort fogok építeni, egyszerűbb, olcsóbb, javíthatóbb, bár lehet hogy a hatékonysága kisebb, de annyi baj legyen.

valis47 2022.03.17. 09:16:29

@Deansdale: Nem ismerek, hacsak nem számít annak a video info 1 csatorna :)

Wildhunt 2022.03.17. 09:44:55

@KalmanBlog: van aki nem így csinálja?

KalmanBlog 2022.03.17. 10:57:00

@vodkasprite: Szerintem nem, hőszivattyúval sokkal nagyobb hatásfok érhető el. Ugye a hőszivattyú "fűtési hatásfoka" jóval 1 felett van.

Ráadásul az messze nem önellátás ugyan, de realitás, hogy napelem+hőszivattyúval gazdaságilag életképes megoldás hozható ki szaldós elszámolás esetén.

Viszont szigetüzemben necces volna ilyet üzemeltetni. Elvileg hőtárolóval működhetne sziget üzemben is, nappal vizet melegít hőszivattyúval, éjjel pedig a melegvíz fűti a házat. De elég nagy és jól szigetelt hőtartály kell hozzá, hogy működjön.

A sima kollektor sokkal melegebb vizet tud csinálni, ahhoz kisebb tároló is elegendő lehet.

De én ezekben a bonyolult megoldásokban nem hiszek önellátásként, az önellátás legyen egyszerű. Szerintem is rakni kell a fát az igazán hideg hónapokban.

Wildhunt 2022.03.17. 11:07:16

@vodkasprite: nincs igaza. A napelem valós hatásfoka 16-22%, a napkollektoré 80%körüli, a hőszivattyú nálunk max 2-2.5x-es COP-pal megy.

KalmanBlog 2022.03.17. 13:01:04

@Wildhunt: Igen, lehet hogy csak akkor éri meg ez a napelem+hőszivattyú megoldás, ha van egy "végtelen tároló akksi", azaz szaldós elszámolás.

Annyit azért kötekednék, hogy napelemből elvileg van olyan, ami szórt fényben is termel, de szerintem kollektorból nem létezik ilyen megoldás. Az általad adott százalékokat tehát ezzel is korrigálni kell.

Plusz a hatásfokot nem feltétlenül energiára kell számolni (csak akkor ha a tetőfelület mérete is lényeges korlát), hanem sokkal inkább a bekerülési és üzemeltetési költséghez kell arányítani a kivehető energia mennyiségét.

Wildhunt 2022.03.17. 13:42:12

@KalmanBlog: A hatásfokkal a legegyszerűbb számolni, mert tudod hogy a rendszer X/kW-ba került, a legdrágább szórtfényhasznosítósból ki tudsz venni 0,22*P(tervezett) teljesítményt ami 0,22*P*Ár*napos órák bevételt hoz. Ez lesz az ideális eredmény, ettől CSAK rosszabbul járhatsz vele. Ha már ilyen számításnaál sem éri meg, akkor szerintem felesleges belevágni is. Most nem tudom, hogy van, 2 éve számoltam utoljára, akkor az jött ki hogy a legolcsóbb, nálunk 16%-ot tudó napelemmel talán megéri a beruházás. Üzemeltetési költséget mondjuk én nem számoltam, ahhoz a szakértelem megvan házon belül.
A vákuumos kollektor termel szórt fényben.

KalmanBlog 2022.03.17. 14:01:06

@Wildhunt: Jó tudni, erről a vákuumos kollektorról nem tudtam hogy ilyet tud. Támogatások nélküli környezetben simán elhiszem, hogy a kollektor az olcsóbb fűtésre, és a napelem+hőszivattyú egyáltalán nem éri meg.

De azt, hogy megéri-e, azt a jelenlegi szabályozási környezethez kell kiszámolni: támogatás napelemre, plusz szaldós elszámolás -> sokan kiszámolták, hogy ha klappolnak a feltételek, akkor megéri.

Az is egy másik kérdés, hogy használható-e a rendszer vésztartaléknak off-grid üzemeltetés esetén? Eddig nagyon drágán és körülményesen volt csak megoldható hogy off-grid működjön, ez az új inverter talán áttörés lehet.

Meg fogja-e érni egy mostani rendszer ha már nem lesz szaldós elszámolás? Szerintem addig kell behoznia az árát, ameddig ez van, utána pedig javítani sem lesz érdemes. Kivéve ha lesz új technológiai áttörés

KalmanBlog 2022.03.17. 14:04:05

@KalmanBlog: Ja, és még egy érv van a hőszivattyú mellett: ha rossz az idő, akkor egyik rendszer sem tud termelni, de a hőszivattyút legalább tudod működtetni a hálózati áramról. Tehát nincsen feltétlenül szükség alternatív megoldásra.

A kollektor mellé persze elég volna egy kályha, de bármilyen manuális rendszernek meg van az a hátránya, hogy ha nem vagy otthon télen, akkor befagy minden, tehát vízteleníteni kell. Emiatt a komfort miatt, hogy ne kelljen én mindenképpen telepítenék teljesen automatikusan működő fűtést.

KalmanBlog 2022.03.17. 16:04:04

@Wildhunt: Sajnos van. Én is csak nem régen tanultam ezt meg.

Wildhunt 2022.03.17. 17:51:44

@KalmanBlog: jelenleg a támogatásokkal egy 15kW körüli rendszer legfeljebb 7 év alatt megtérül (minél délebbre lax, annál előbb). Persze ki kell sakkozni milyen típushoz kapsz arányaiban maximális támogatást, de azt a kivitelező megoldja. Ha jó helyen laksz és jól méretezed, ez lemehet 5-6 évre akár. Vagyis most szerintem megéri. A min. 20 éves üzemidő alatt szerintem a befektetett összeg dupláját ki lehet venni belőle még akkor is ha volt közben invertercsere.

Reactor 2022.03.22. 02:14:20

A Globus-konzervek többsége aránylag ehető. A lencsefőzelék kifejezetten ízlett nekem.
Ám meg olyat érdemes kimondottan tartalékolni, ami iszonyú hosszú ideig kibírja állagromlás nélkül (pl. a marcipán) és magas a tápértéke is. Persze, tömény szénhidrát, de a napi egyszeri üres tészta mellé nagyon hasznos adalék. A mazsola úgyszintén, minden túlélőkészlet alapélelmiszere.
Vidéken annyira nem téma az élelemhiány, tekintve, hogy a vidék látja el a várost, nem pedig megfordítva. Ismerősöktől, helyi termelőktől olcsóbban lehet beszerezni a tejet, tojást, húst, zöldséget, mint mondjuk a TESZKÓból, ahol rádlőcsölik a szállítás, raktározás, polcfeltöltés költségét, az áruház árrését, a kereskedő árrését, és persze a rekordmagas ÁFÁ-t is. Városban lakni ilyen szempontból is szopó.

Gáz és olaj nélkül a fűtésre nincs sok alternatíva: villanyfűtés vagy kályha. Attól függ, mi fog többe kerülni: az áram vagy a fa.
Reális lehetőség még a dinamó is, ha valaki szeret kerékpározni. De ha nem szeret, akkor is kénytelen lesz, ha nincs más lehetőség.

@vodkasprite: Ha az EU-ból való kilépés az ára, akkor talán meg kéne lépni. Inkább ez, minthogy áram nélkül maradjon az infrastruktúra 75%-a.

Mme.Brioche 2022.03.22. 12:34:49

Használt már valamelyikőtök aszalógépet? mi a véleményetek róla, láttok benne fantáziát?
Én még nem, de olvasgatok utána, és érdekel a dolog, gondolkodom hogy vegyek ilyen gépet, csak nem tudom még milyet érdemes, ha érdemes. Nem csak gyömölcsöt, de zöldséget, még húst is lehet benne aszalni, meg fűszernövényeket stb. Tök jól hangzik.

Deansdale 2022.03.22. 14:16:44

@Mme.Brioche: Nekünk van egy kis gyökér gépünk, valami ilyesmi:
aszalo.arukereso.hu/sencor/sfd-851gr-p355765335/

Elég sokáig tart míg megaszal bármit is, szóval egy kert termését eltenni kevés lenne, de mivel még városi életmódot folytatunk így bőven elég :) A tapasztalatokról... Ez igazából csak arra jó, hogy szórakozzon vele az ember egy kicsit, hogy ráérezzen valóban érdekli-e a téma, vagy vakvágány. Ha komolyan aszalni akarnék jobb gépet vennék.

Deansdale 2022.03.22. 14:25:34

@Mme.Brioche: Amúgy pénzes körökben most a fagyasztva szárító gép a menő, nem tudom ti hogy álltok anyagilag :)

Mme.Brioche 2022.03.22. 14:40:47

@Deansdale: á, mi csak egy ilyen kis sima szárítógépre vagyunk hitelesítve, a többezer eurós freeze dryer nem játszik :-D

Már nagyon régi álmom hogy saját instant levest készítek mindenféle aszalt zöldségből, és ezzel lehetne is (az eddigi 24+órás áramszüneteink idején nekem mindig nagyon jól jött az instantleves, mindig jól átmelegített), meg szeretnék gyömbért aszalni a hosszabb eltarthatóság kedvéért, meg ez a beef jerky készítés is nagyon érdekel, néha vettem már, de aranyárban mérik, viszont tényleg nagyon sokáig eláll hűtés nélkül.
Meg láttam hogy egy nő sajtot aszal, SAJTOT!!! én is akarok!!! Egy csomó dolgot tartósíthanék kicsit, amit adott esetben hűtő nélkül esélytelen lenne fogyasztani.

De igen, azt azért látom, hogy ezeknek a kapacitása csak ilyen nasizós mennyiség készítésére alkalmas. Azért lehet hogy kipróbálom, már nagyon rég szeretném, és ez a szárított sajt most betette a kaput :-D

Találtam pár youtubert, akik komplett főtt ételeket tesznek a gépbe, bezacskózzák, és kempingezésnél azt eszik, forró vízzel felöntve. Sokkal több ötlet van ebben a témában ahogy látom, mint alma meg banáncsipsz aszalás, ahogy eddig hittem.

VT 135 2022.03.24. 07:47:48

@Deansdale:
Ami még eszembe jutott, mikor mondtad, h te már számos lépést megtettél, részben a vidéki házas-telkes iránnyal. Szóval, h mindezek, amiket megtettél, ebből mennyi az egyéni stratégia (családi)?

Mert amíg csak egyéni stratégiában gondolkodunk, addig a régi, már nem működő, totális individualista korszak mintázatát próbáljuk tovább erőltetni.

VT 135 2022.03.24. 07:54:37

@Deansdale:
Megnéztem a Lidl-s javaslataidat.
- Azt a 900g-os halkonzevet nem láttam, bár kérdés, mennyire praktikus akkora kiszerelés belőle, ha 4-nél kisebb tagú a család. :)
- Az a Chopped Pork konzerv nem elég, h drága, de nagyrészt szemétből áll, tele adalékanyagokkal. Nyilván, ha éhezünk, bármi jobb, de szerintem ennél azért van jobb választás.

- Amit vettem ugyanott viszont, akciósan az egy Pikok Luncheon Meat, 300g-os. Persze valamennyi szemét ebben is van, de lényegesen kevesebb.

- Szerintem a legjobb ár-érték arányú tartós kaja az Aldis 850g-os bab-egytálétel és a lencsés egytálétel. Ezekből min. 3 nagy tányér étel nyerhető. Finomak, pláne, ha rakunk még hozzá tejfölt, pirospaprikát, baboshoz esetleg még sajtot, kukoricát - és ezekhez mehet még plusz víz is, így máris megnövekszik a mennyiség. De egyik sem kötelező. Sőt, lehet úgy, h belerakni egy leveskockát, pirospaprikát és főt krumplit. Nagyságrendileg kedvezőbb árban van minden más ilyen jellegű konzervnél. Mondjuk én mindig akciósan veszem, most volt pár hete a babos konzerv 450.-ért, vettem belőle 20-at.

VT 135 2022.03.24. 07:56:55

Szárítani, ha van hozzá terület, a legegyszerűbben úgy lehet, h vékony szeletekre vágjuk a zöldséget, gyümölcsöt és rárakjuk keretbe foglalt szúnyoghálóra, majd erre ráfektetünk egy másik keretes szúnyoghálót is, amelynél a keret mélyebben van a hálónál. Így villany ráfordítás nélkül mehet az aszalás.

Deansdale 2022.03.24. 09:25:14

@VT 135: "Mert amíg csak egyéni stratégiában gondolkodunk, addig a régi, már nem működő, totális individualista korszak mintázatát próbáljuk tovább erőltetni."

Az a baj, hogy többezer évvel meghaladtad ezügyben a korodat, és olyan valamit próbálsz építeni, amihez az emberek 99,9%-a nem fog csatlakozni, akkor sem ha a szó szoros értelmében kiderül, hogy te vagy Krisztus második eljövetele. Szüless le újra ugyanezzel a közösségépítős sorssal akkor amikor az emberi fajból már kifakult az önzés és a mohóság, a félelem és düh, a manipulálhatóság, az irigység, illetve amikor már nem létezik majd alacsony IQ-jú egyén, és amikor a tömegmanipulációra képes eszközök és intézmények nem egy szűk elit érdekei szerint harsognak mindenki fülébe.

Addig legföljebb annyit érhetsz el, hogy lesz egy jó kisközösséged, amiben boldog leszel, de ettől ne várd, hogy önmagán kívül bármire vagy bárkire hatással legyen, mert csalódni fogsz.

"Szóval, h mindezek, amiket megtettél, ebből mennyi az egyéni stratégia (családi)?"

Senkit nem akarok megváltani, bizonyos értelemben még a szeretteimet sem, mert meguntam az ő egyéni sorsukkal próbálni szembevizelni, amitől csak az egójuk csikorgott. Élem az életem, és akit a taó mellém sodor az csatlakozhat - már ha tud rendesen viselkedni :) Amit építek azt olyanra skálázom hogy más is élvezhesse a gyümölcseit, de a szónak a konkrét értelmében nem tervezek senki mással, mert van annyi élettapasztalatom hogy tudjam, nem érdemes. Jó kertésze akarok lenni a világnak, és ehhez képest elborzasztó fecsérlése lenne az időmnek és energiámnak ha megpróbálnék másokat magamhoz, vagy magamat másokhoz igazítani.

Mme.Brioche 2022.03.24. 09:30:59

@VT 135: terület az lenne rá, gondoltam is rá, hogy összeeszkábálok egy napaszalót nyárra majd, de ez sajnos csak évi max 4-5 hétben lehet használható mifelénk. Az elmúlt 5-6 év nyarai úgy néztek ki, hogy vagy 40-42 fokos meleg volt vagy szakadt az eső, néha napi váltásban ment ez. Az év többi részében meg elég nedves az időjárás (óceáni éghajlat).

Deansdale 2022.03.24. 09:36:09

@VT 135: "Azt a 900g-os halkonzevet nem láttam"

Időszakos akció szokott lenni, a spanyol hetek része, meg még valamelyik másik lidl-s okosságé. Egy évben 2-3-4 alkalommal kapható amíg el nem fogy, vagyis általában egy-egy hónapig. Én a Ft/kg aránya miatt preferálom elsősorban, mert manapság már olyan drága a tonhal, hogy beszarás. Lehet kapni hasonló Ft/kg árban más tonhalat is, de az reszelt, vagyis két kategóriával gyökerebb, úgyhogy ugyanazon az áron rendes darabos tonhalat venni szerintem főnyeremény. (Manapság a tonhal jóval drágább mint a lazac, a fene se hitte volna hogy ide jutunk.)

Amúgy eláll pár napig, én sokszor egymagam eszem meg az egészet 3-4 nap alatt. Krízis esetén szerintem a család többi része is sorba állna érte, főleg azok akik kenyérjegyből szerzett kegyelemkenyéren élnek már hetek óta :D

Emellett elgondolkodtam, hogy van benne kb. 2 dl étolaj "bónuszba", krízis esetén azt is fel lehetne használni.

"Chopped Pork konzerv nem elég, h drága"

Akkor szoktam venni amikor akciós, és azért ezt, mert ízlik, a többi olcsó húskonzerv meg kevésbé, de nem kóstoltam még mindet, szóval köszönöm a javaslatokat :)

"Aldis 850g-os bab-egytálétel és a lencsés egytálétel"

A babos olyan furcsa fűszerezésű hogy számomra szinte ehetetlen, bár ez valószínűleg csak valami egyéni érzékenység. A lencsésből szoktunk venni, ha jól emlékszem a készletbe is mintha vettünk volna, de nem ugrik be hol van... Megették az egerek? Hm.

Deansdale 2022.03.24. 09:41:50

@VT 135: Köszönöm, hogy foglalkoztál a témával. Ez például egy olyan dolog amiben viselkedhetnénk közösségként és segíthetnénk egymásnak távolról is, és mégis nagyon kevesen csatlakoznak érdemben, pedig nem kerül gyakorlatilag semmibe ötleteket, ajánlatokat írni, vagy megkóstolni és véleményezni dolgokat.

Deansdale 2022.03.24. 09:59:37

@VT 135: Addendum :)

Ne gondolkodj úgy, hogy csak közösségi vagy egyedi létezik, és a közösségi jó, az egyedi meg rossz. Vagy máshogy fogalmazva ne hidd azt, hogy aki nem közösséget épít az szükségszerűen egoista, mert ez nincs így. "Hamis dilemma", vagyis téves kettősség úgy túlegyszerűsíteni a dolgokat, hogy aki nem közösségben gondolkodik az "rabja XY elképzelésnek". Ezer oka lehet bárkinek akár közösséget, akár egyéni létmódot építeni, és önmagában egyik döntés sem jó vagy rossz, legföljebb vagy a motiváció, vagy az eredmény teheti jóvá illetve rosszá.

VT 135 2022.03.24. 11:43:01

@Deansdale:
"Köszönöm, hogy foglalkoztál a témával. Ez például egy olyan dolog amiben viselkedhetnénk közösségként és segíthetnénk egymásnak távolról is"

Én is köszönöm és egyetértek! Nagyon örültem is, mikor megláttam a bejegyzést, mert tényleg egy konkrét dolog, amelyben mindannyian előbbre léphetünk. És már így is hasznosítható tanácsokat olvastam benne.

Deansdale 2022.03.25. 14:38:55

@VT 135: Köszi, a pikok tényleg jobb mint a dulano :)

VT 135 2022.03.25. 15:54:50

@Deansdale: Na, örülök, h sikerült valami hasznosat mondanom! :)

békaapu 2022.03.26. 11:50:56

@VT 135:
Az eggyel bonyolultabb ingyenes aszaló meg úgy néz ki hogy azt a szárítókeretet egy eső elől fedett dobozba teszed, akár többedmagával is egymás fölé.
..és alulról meleg levegőt áramoltatsz át rajtuk.

Vannak mostanában kutyakajás konzervdobozok amiknek az alja meg a teteje nem egyforma átmérőjű, hogy egymás tetejére stabilan lehessen állítani. Na ezeknek az alját meg a tetejét is kinyitni, ettől aztán hosszú csövekké össze lehet őket rakosgatni.
Pár ilyen ingyen hosszúcsövet egymás mellé állítva a napra, a mindegyikükben meginduló emelkedő légáramlás (kéményhatás) sokkal hatékonyabbá teszi a szárítódobozban az aszalódást.
A nehezebb dolog a ház sarkára kialakítani a padlásról ellátható aszalóládát - de ehhez sem kell ácsnak lenni.

Az eddígi villany-alapú aszalási tapasztalataim szerint négy-öt ilyen nap-melegítette cső már simán ellátna öt málnásládára való gyümölcsöt vagy gombát forró aszalólevegővel.

VT 135 2022.03.26. 11:59:59

@békaapu:
Igaz, köszi, én már láttam aszalókemencét is.

békaapu 2022.03.26. 14:24:05

@Wildhunt:
Ha össze tudod rögzíteni, akkor a sörösdoboz is szuper.

Kisflexszel levágnád az alját? Mert akkor el tudom képzelni hogy a peremezéshez leszűkített teteje belekínozható úgy, hogy stabilan álljon benne.

Mia and Me 2022.03.26. 19:19:34

@KalmanBlog: és a vörös bor? :)
Epp most csinalom... A szín megvan, mindjárt jön a hús.

KalmanBlog 2022.03.26. 21:21:18

@Mia and Me: A vörösbor nem kötelező összetevő szerintem. De jó. Ma nyersen fogyasztottam pörkölt nélkül.

Jó étvágyat, ahogy az időt nézem, lassan elkészül.

Wildhunt 2022.03.27. 11:23:31

@békaapu: az alja pontosan beleillik a tetejébe.

békaapu 2022.03.27. 13:21:41

@Wildhunt:
Ilyenkor látszik, hogy én nem iszom semmi dobozost..
A cél az hogy két-három méter hosszban csőnek összeépítve se fújja szét az eredményt a szél, vagy borítsa össze a macska. Ha ezt tudja a sörösdoboz, akkor szuper. Abból sokkal több termelődik, mint a kutyakonzerves dobozokból.
(azokat tudom hogy egymásba lehet szorítani)

Reactor 2022.04.01. 00:06:32

Úgy tűnik, Deansdale jóslata kezd valóra válni - az élelmiszerhez egyre nehezebben juthatnak hozzá az emberek:

www.origo.hu/nagyvilag/20220331-kifizethetetlenul-darga-az-energia-nyugat-europaban.html

Deansdale 2022.04.01. 07:52:55

@Reactor: Szórakoztatónak találom, hogy sokan engem néznek hülyének amiért vészmadárkodok itt, miközben NÉMETORSZÁGBAN már hiányok és korlátozások vannak a boltokban, pl. arra hogy ki mennyi étolajat vehet. A németek pedig elvileg a világ egyik legerősebb gazdasága, az EU motorja, ésatöbbi. Aki 3 éve azt mondta volna, hogy fritzéknél nem lehet majd olajat kapni a boltban és az emberek összeverekednek érte, azt elmegyógyintézetbe zárták volna, most meg itt tartunk. És aki nem figyel ezekre a dolgokra, az még mindig azt hiszi hogy én őrültem meg :)
www.youtube.com/watch?v=hKbXpwHvGz8

Hollandiában élő ismerőstől úgy hallottam ott is hiány van étolajból. Mindenki ezzel tölti a dízelét nyugaton, vagy mi a fene?

Deansdale 2022.04.01. 08:05:22

...amúgy a legérdekesebb dolog ezzel a válsággal kapcsolatban az, hogy volt már magasabb is a kőolaj hordónkénti ára, és akkor olcsóbb volt a benzin mint most, szóval 99% a valószínűsége hogy ez most szándékos manipuláció az árakkal egy mesterséges krízis előidézésére. Amit a nyugati világ országainak politikai vezetése a covidhelyzet kirobbanása óta csinál, az nyilvánvalóan egy szándékos világválság felépítésére irányul, csak szokás szerint amíg ezt a birkatömegeknek hivatalosan be nem mondja a TV, addig maguktól képtelenek összerakni a képet. A legújabb hülyeség ugye az "oroszok elleni" (pfff) szankciók, amik a már így is egekbe szökkent energiaárakat még tovább emelik, vagy legalábbis rájuk hivatkozva lehet mesterségesen emelgetni miközben az energiacégek profitja töretlen. De az is elképesztő ostobaság - vagyis bocs, nem, valójában szándékos rombolás - amikor a sofőrhiány tetőpontján oltási igazolványt követelnek a kamionosoktól, vagy amikor (szintén a sofőrhiányra hivatkozva) hónapokig nem engedik a kikötőkbe beállni konténerhajók ezreit. Közben csővezetékek építését állítják le és a gazdákkal a földbe dózeroltatják a terményt és az állatokat, aztán panaszkodnak hogy nincs olaj meg élelmiszer. Mekkora szerencséjük, hogy az emberek zöme hülye és vak...

Mme.Brioche 2022.04.01. 11:38:08

@Deansdale: érdekes, hogy azokban az országokban van étolajhiány, ahol imádják az olajban kisütött kajákat. Itt a franciáknál van elég, itt a zöldség lett böhöm drága minden egyéb mellett, minket az érint a legérzékenyebben. A paprika kilója majdnem 2ezer forint, egy nyamvadt kis kígyóuborka 500 forint, a lilahagyma kilója 2200 forint, a krumpli is 2000 körül van, már darabra árazzák be, egy darab krumpli 75 cent. Azt hittem agyvérzést kapok tegnap a boltban.

Mme.Brioche 2022.04.01. 11:52:23

Csak azt nem tudom felfogni, hogy a csiperkegombának hogy lett 1600Ft. kilója, amikor a városunk és környéke látja el csiperkegombával az ország szükségletének 30%-át, méghozzá természetes barlangokban termesztik, semmi extra építmény vagy berendezést nem kell hozzá működtetni. Annyira helyben terem, hogy akár gyalog is át lehetne vinni a város boltjaiba meg a piacra azt amit itt akarnak eladni.

valis47 2022.04.01. 12:04:35

@Mme.Brioche: Nyilván máshol nőtt meg a kereslet vagy csökkent a kínálat, így drágábban tudják adni.

Wildhunt 2022.04.01. 12:44:29

@Deansdale: a napraforgó vagy nagyon jó földet, vagy rengeteg műtrágyát igényel ha táblákba van vetve. Ezért Európa a napraforgó termesztését kiszervezte Ukrajnába.

Mia and Me 2022.04.01. 12:50:27

@Mme.Brioche: Hát a "szegény" étel krumplis tészta itt is vagyonokba kerül egy negy fős családnak.
Főleg uborka salátával. :)
Röhej is lehetne de kezd nagyon gáz lenni, nem jövünk ki a havi penzbol lassan, vagy tenyleg le kell szokni az evesrol.

Mme.Brioche 2022.05.15. 19:49:36

Gondoltam referálok nektek kicsit az aszalógépes projectemről, amit pár hete említettem. Nos, nem sokkal később meg is vettem egy gépet, és belekezdtem az aszalásba, azóta kb minden éjjelem-nappalom erről szól, nagyon bevált a dolog. Kár hogy nem előbb jutott eszembe, amikor megfizethetőbb volt a zöldség, de most nagyon ráálltam, amíg nem lesz még drágább, felhalmozok egy jelentős készletet, úgyhogy tonnaszám hordom haza a zöldségeket, szárítom és tárolom, és persze fogyasztjuk is menetközben azért.

A gyömölcsökkel nem nagyon foglalkozom, azok közül csak almát, citromot és gyömbért aszaltam, mind nagyon finom, a reggeleket azzal kezdem hogy a teafilterem mellé bedobok mindháromból egy keveset, és leöntöm forró vízzel, csodálatosan ízesítenek és illatosítanak.

Zöldségfélékből szerintem már mindent szárítottam, ami csak a kezem ügyébe akadt, nagy mennyiségben. Az a jó benne, hogy ha jó munkát végzünk, azaz tényleg alaposan kiszárítjuk (viszonylag alacsony hőfokon), akkor megtartja a szép színét, a vitamintartalmát is a fagyasztott zöldségekkel azonos mértékben, gyakorlatilag korlátlan ideig eláll, ha száraz és sötét helyen tartjuk, jól lefedett befőttes üvegekben, és ami a legelképesztőbb, hogy a térfogatából mennyit veszít. Tegnap pl. 1kg zellerszárat tettem be a gépbe (pucolva és aprítva volt 1kg), és amikor készen lett, akkor elfért az egész a két markomban. Már elvesztettem a fonalat hogy hány kg zöldség van berakva egy egész kicsi zárható szekrényben üvegekben, de ha 100 kg biztos, talán több is.

A rehidratálásról: teljes mértékben élvezhetően rehidratálódik mindegyik, nem lesz nyúlós, pépes, rágós vagy rághatatlanul száraz, ezek miatt paráztam eleinte, de kellemesen roppanósra változik vissza és majdnem a teljes korábbi méretét eléri, és az íze is tökéletes.
Mivel leves fixáltak vagyunk, eddig főleg leves formájában fogyasztottuk, ma is azt ebédeltünk. Mindössze 30gr-nyi (igen 30 gramm) mennyiséget szórok bele a különböző zöldségekből az edénybe egy főre (összesen 30 gr, nem zöldségenként), bele sót és zöldfűszereket, leöntöm forró vízzel, és hagyom állni 15percig, aztán teszek bele egy kis tejfölt, meg aprítottam bele egy kis hirtelensült pulykaszeletet, adtam mellé még egy főtt tojást, és degeszre ettük magunkat. (Első alkalommal duplaennyi zöldséggel indítottam, 60gr-mal fejenként, és akkora adag leves lett belőle, hogy csak kétszerre bírtuk megenni)

Ezen kívül az aszalt paradicsomot meg paprikát tonhalkrémbe szoktam tenni, és csináltam még egy saját fűszerkeveréket szárított gombából, lilahagymából, spenótból, amiket összeporítottam aprítógépben.
Aszaltam savanyú uborkaszeleteket is, azt is elvileg le lehetne darálni pornak és fűszernek használni, de én csak rágcsálom nasinak, olyan finom :-D

Fűszernövényeket még nem volt érkezésem szárítani, még nem jutottam hozzá elegendő mennyiséghez sajnos, de idővel azt is fogok, szárítottam viszont mentát teának és tömérdek bodzavirágot szintén teának, mert annyi nő a kertben, hogy majdnem belefulladunk. Először akartam még pittypangot is, de azt sajnálom erre elhasználni, a teknőseim megőrülnek érte, úgyhogy azzal inkább őket etetem frissen, de ha találnék egy helyet, ahol sok nő, és nem autóút mellett van, akkor azt is szárítanék szívesen.

Ha esetleg érdekel titeket, szívesen készítek pár fotót a folyamatról, meg az eddigi készletről is.

Sokmindent magam tapasztaltam ki, de sok okosságot innen lestem el, meg persze a youtube-ról, naná:
www.thepurposefulpantry.com/category/dehydrating/

Deansdale 2022.05.15. 19:59:46

@Mme.Brioche: Végre valaki aki nemcsak lép valamit, de meg is osztja a tapasztalatait :)

Mme.Brioche 2022.05.15. 20:59:51

@Deansdale: :-)

ide feltettem pár fotót egy letölthető mappába:
data.hu/get/13299206/szaritott_zoldsegek.zip

bomberhopper 2022.08.16. 22:22:17

@Deansdale: gondolom Te is elvesztél a kiskertben, mint mi. Paradicsom orrba-szájba, befőzés, elrakás idény van. Nekünk már meg van az éves paradicsom elrakás, már csak a passzió jön. Meg savanyúk minden mennyiségben. Ami még érdekes lehet, az a kisállatgazdálkodás. Tyúk-csirke-tojás-nyúl nem kér annyi foglalkozást mint a kert. De nem is szezonális, meg a hidegben nem is olyan poén. Majd meglátjuk. Ha csak tojást és csirkehúst nem kell venni egy hat fős családnak, az már tényező. Persze lemondhatunk a nagyívű nyaralásokról, amik eddig sem voltak.

Hol tart az akvapónia projekt?

Deansdale 2022.08.17. 08:23:45

@bomberhopper: Nálunk a gyümölcs a sláger, ami az előző tulaj fáiról mázsaszám jön. Mondjuk tápérték szempontból jobb lenne a zöldség, de egye fene, ez van ingyen, és ehhez tényleg nem kellett dolgozni semmit, csak a leszedéssel+elrakással. Paradicsom és uborka van annyi amennyit éppen megeszünk, eltevésre idén még venni kell, de szerencsére még lehet olcsó zöldséget kapni.

Az akvapónia eléggé döcög sajnos, ami 100%-ban a természetemnek tudható be, ugyanis nem vagyok az az örökké pörgő kétkezi típus, a tervezés mindig jobban ment mint a megvalósítás :\ Egyes részeit már beszereztem, de konkrétan még nem épült semmi. Remélem a jóisten ezzel nem direkt megszivatni akar, hanem csak kicsit rámijeszt, vagy tanítani akar valamit :)

A tyúk+nyúl kombóval én is tervezek, de mivel még nem lakunk kint ezért arra hál'istennek van hivatalos indok, hogy miért tolódik. A beszerzésre van forrásom, szóval azzal remélem nem lesz gond.

A helyzet az, hogy az én természetemhez az passzol, ha mindenféle munkával párhuzamosan haladgatok szép lassan, és ez általában működik a gyakorlatban is, csak nem vagyok biztos abban hogy jelen helyzetben van erre elég időm. Viszont nem tudok erőszakot tenni magamon, hogy na most nem érdekel hogy nincs kedvem de csakazértis nekiállok valaminek és csinálom látástól mikulásig. Most kellene jönni valami karakterfejlődésnek ebben a filmben, de lehetőleg még azelőtt, hogy a körülmények szó szerint rákényszerítenének :)

Amúgy továbbra is meggyőződésem, hogy az akvapónia a legjobb lehetséges megoldás kajatémában, mert az hogy folyamatosan van friss zöldség óriási előny ahhoz képest, hogy szezonban kell megtermelni mindent és aztán tartósítani valahogy, plusz az idei időjárás után talán nem kell ecsetelnem mekkora előny, ha nem kell az esőre várni, vagy rendszeresen locsolni, hanem csak körbeforog a víz a rendszerben. Az egyetlen probléma, hogy ezt viszont meg kell építeni...

bomberhopper 2022.08.17. 08:52:50

@Deansdale: pont ez a bajom az akvapóniával, hogy szexi, de bonyolultnak tűnő vmi. Amíg a kannával locsolás is egyszerűbb nekem, mint a slag fel-letekerése, garázsból kibányászása (a kölyökkutya nem tesz jót a slagnak), addig egy komplett cirkulációs rendszer csillaghajótechnika. De meglátjuk. Ami fájt, hogy a hajdúsági srác a youtube-on 10 éve nem tett fel semmit róla, tehát véleményes, hogy ha nem is a technikán, hanem az élet-meló-család sorsvonalon felhagyott vele valamiért.

De engem is nagyon birizgál az ötlet. Ha még hal is lenne itthon, komplett hülyének nézne mindenki. És ez nagy kihívás! :)

Deansdale 2022.08.17. 09:11:41

@bomberhopper: Szerintem a legtöbb akvapóniásnál történik valami katasztrófa ami nagy anyagi veszteséget okoz, és akkor "eltűnnek". Itt-ott látok emberektől ilyenre utalásokat, pl. youtube kommentekben, hogy kirepedt a cső, elfolyt az összes víz, megdöglött minden hal, stb. Szerintem a debreceni sráccal is ez történhetett. Épp ezért én kataszrófabiztos rendszert próbálok tervezni, szerintem pár alapelv betartásával töredékére lehet csökkenteni a kockázatot. Pl. a halas tartályból csak túlfolyással veszek ki vizet, így ha a csövezésben baj van a halakról akkor sem folyik le a víz, stb. Emellett azon is filózom, hogy árammentesen is üzemeltethető rendszert építenék, magyarul reggel-este vödörrel is tudnék vizet mozgatni, ha arra van szükség.
süti beállítások módosítása