HTML

Deansdale

Férfiszféra: antifeminizmus, nőzés, satöbbi. Ja, és táplálkozás.

Utolsó kommentek

  • Deansdale: @GABOR2: Amikor a ruszkik megvernek pár terroristát, akkor háborog a világ, Izrael meg hamuvá bombázhat 30.000 gyereket hasonló indokkal, és az teljesen rendben van. (2024.03.27. 07:48) Nem valós veszély
  • GABOR2: Most volt ez a moszkvai terror és elkapták az elkövetőket és nem bántak velük kesztyűskézzel a kihallgatásukon. Emiatt aggódott a nyugati sajtó, de nemcsak aggódást láttam, hanem azt, hogy... Egy k... (2024.03.27. 01:00) Nem valós veszély
  • GABOR2: @Deansdale: És ráadásul a kommunisták elvileg mindennek ellene voltak. Ilyen dinasztiáknak a kialakulásást elvileg tilosnak tartották, de Sztálin állandó írtóhadjáraitai után rögtön az lett az egész... (2024.03.25. 20:36) Nem valós veszély
  • Deansdale: @valis47: Kevéssé ismert dolog, de elég szűk kör a politikusi szinte mindenütt a világon. Az USA elnökei is 1 kivételével állítólag egy angol király távoli leszármazottai, Obamát is beleértve. www.d... (2024.03.25. 18:06) Nem valós veszély
  • valis47: @GABOR2: Kis országnak kis elit jutott, lásd az aktuális megváltó Magyar Péter rokonságát: Mádl Ferenc unokaöccse (asszem), a nagyapja, Erőss Pál jogász, bíró a Jogi Es(e)tek című műsorával a kommun... (2024.03.25. 17:49) Nem valós veszély
  • Utolsó 20

Star Wars

2016.01.07. 10:57 Deansdale

Természetesen spoilerekkel, kattintás után.

A 7. epizód fényévekkel jobb volt, mint az előzménytrilógia együttvéve, ezt pedig erősen a javára írom. Így azt mondom, alapvetően nem volt rossz film; nem aludtam el rajta, nem hagytam félbe, s talán még az sem kizárt hogy megnézem még egyszer, hogy összehasonlíthassam a szinkront az eredeti hanggal.

De annyira jó azért mégsem volt. Ha valaki azt remélte, hogy az ősrégi trilógia méltóképp folytatódik, annak szerintem csalódnia kellett. A Disney mindenféle értelemben biztosra ment: felmérte az összes célcsoport minden igényét, belőtte az elvárásokat, aztán megpróbált egy 100%-ban kompromisszumokból álló tisztes iparosmunkát letenni az asztalra. Nem rúgott fel látványosan semmit, bő kézzel adagolta a nosztalgiát, és igyekezett olyat alkotni amitől rajongók és újoncok egyaránt megkapják amit várnak. Ez valamilyen szinten érthető, ugyanakkor teljes mértékben kizárja, hogy valami eredetit, valami átütő erejűt lássunk a vásznon. Kellő kreativitás hiányában a nosztalgiából ismétlés lett, a modern célcsoportoknak való megfelelésből pedig nyalizás a feministáknak.

Nekem eredendően négy problémám volt a filmmel (egy részét másoktól is hallottam, szóval nem gondolom hogy mindegyik egyedi és markáns észrevétel lenne):

1. A sztori 80%-ban a 4. epizód másolata, 10% erejéig van benne az 5-6. epizódokból, a maradék (az új!) 10% pedig nem egy nagy durranás, tulajdonképpen csak a lyukakat foltozza be és a folytatásokat készíti elő több-kevesebb sikerrel. Ha a 77-es mozifilmnek remake-et akartak volna forgatni, akkor az ez lenne. A csúcs az új Yoda, aki ezúttal nem zöld, hanem narancssárga, és természetesen nőnemű, de ugyanazokat a bölcsességeket próbálja átadni, ugyanolyan stílusban, mint az eredetije. Mivel a filmben csak 3 percet és kb. 10 mondatot kap, ez nem igazán jön össze neki, de az igyekezet aranyos.

2. Az egész film kapkodó volt, csak rohant végig a sztorin helyszínről helyszínre. Számomra úgy csapódott le, mint különálló jelenetek sorozata - egy téglafal amiből kihagyták a maltert. Bár így sem volt egy rövid film, de nyugodtan lehetett volna még 20 perccel hosszabb, és akkor talán lett volna idő kényelmesen belehelyezkedni minden egyes új hangulatba, megbarátkozni minden új szereplővel, stb. Biztos lesz majd rendezői változat, amitől ezt is megkapjuk, dehát az az eredeti moziélményt már nem fogja visszamenőleg módosítani.

3. Volt egy rakás logikátlanság, ami kizökkentett. Ezek nagyrésze a feministabarát főhősnőhöz kapcsolódik, amit a negyedik pontban tárgyalok, de volt azokon kívül is elég furcsaság, hogy megérdemeljék a külön említést. Persze nevezhetjük ezt szőrszálhasogatásnak is, dehát nem tudok mit csinálni, ha valami hülyeség történik, az engem automatikusan kizökkent. A legszembetűnőbb példa talán az volt, amikor az évek óta ismeretlen helyen tartózkodó Luke barátunkat megtalálják, és a srác egy párszáz négyzetméteres, kietlen szigeten ácsorog. És néz. Sehol egy ház, egy házikert, vagy bármi jele annak hogy ott valaki tartósan élne. A srác évek óta füvet eszik és a puszta földön alszik? És mi a tökömet áll ott, bámulva a semmibe? Nekünk a filmet nézve ez egy drámai jelenet, de neki csak egy átlagos kedd délután, 2 óra 25 perc, enyhe nyugati szél, a madarak pont úgy rikácsolnak mint bármikor máskor. Ő pedig áll mint egy faszent, bámul a semmibe, természetesen a kamerának háttal, hogy drámaian tudjon megfordulni. Vattafák... Aztán a főhősnő egy szó nélkül felé nyújtja a saját elveszett fénykardját. Ez biztos valamilyen szimbolikus gesztus akart lenni, de nem igazán vágom, hogy mit szimbolizál. Illetve megintcsak azt mondom, hogy nekünk filmnézőknek ez a jelenet sokat mond(hat), de a film világán belül értelmetlen és melodramatikus. Lehet hogy csak én öregedtem meg, de számomra sokkal célravezetőbb lett volna, ha a csaj bemutatkozik, elmagyarázza hogy mi a túrót keres ott, ésatöbbi.
Az a jelenet se piskóta, amikor a csaj jóvoltából Leia hercegnő egyszerre veszíti el a férjét és a fiát, és erre úgy reagál, hogy kedvesen megöleli. (Persze a fiú biztosan visszatér a folytatásra, ami önmagában is irracionális, mert a széteső bolygón soha nem találták volna meg időben ahhoz, hogy ki is menekítsék.) Az is sánta egy kicsit, hogy a sokmillió agymosott rohamosztagos mind vakon rohan a halálba egy hajszálnyi kétely nélkül, és csak egyetlen kivétel létezik, de az nagyon. Talán tehettek volna egy kósza megjegyzést arról, hogy az újoncok X százaléka selejt, vagy valami ilyesmi, és akkor érthetőbb lenne a néger srác háttere.

4. Ha már itt tartunk, a néger sráccal semmi bajom, volt elég szereplő a filmben ahhoz, hogy ne lógjon ki. Nem érződött rajta a polkorrekt izzadtság, vagy legalábbis én nem éreztem. Ellenben a főhősnő, bakker... Sokan mondták, hogy "Mary Sue karakter", vagyis az író önmagára vonatkozó vágyálmainak a megtestesítője - és egyáltalán nem túloztak. A csaj mindenben tökéletes, olyannyira, hogy mindenben jobb mindenki másnál. Amikor életében először belép a Millennium Falconra, úgy, hogy még sosem vezetett semmilyen űrhajót, máris jobban ismeri mint Han Solo. Nade menjünk sorjában...

- Kicsoda ő voltaképpen? Egy sivatagi városban árvaként, elhagyottan felnövekvő névtelen szemétszedő, aki sosem hagyta el a környéket sem, nemhogy a bolygót. Alapvetően még a szemétszedésben sem jeleskedik - az átlagos napi termése egy negyed vagy fél fejadag nesquick vitaminozott kenyérpor. Testalkata törékeny, semmiféle képzésben vagy oktatásban nem részesült, nem tagja semmilyen szervezetnek, még barátai sincsenek. Amit "tud", az a szemétszedés közben felszedett barkácsolási jártasság - ami önmagában is kicsit fura, mert dolgok szétszereléséből nem igazán lehet megtanulni a javításukat, de oké, ezt még elnézzük. Barkácsolni tud, azon kívül semmit - innen rajtol a film.

- Alultáplált mivoltától és harci képzetlenségétől függetlenül simán lever két rátámadó alient egy bottal, akik természetesen nagyobbak és erősebbek mint ő.

- Ő az erkölcs bajnoka, aki egy ismeretlen roncsgyűjtő és egy ismeretlen robot huzavonájában automatikusan a robot pártjára áll, hiszen a robotoknak is vannak emberi jogai...! Aztán ugyanazt a robotot nem hajlandó eladni egy hónapra elegendő élelemért sem, nyilván, hiszen ő nem olyan. Inkább éhezik, de egy aznap talált teljesen haszontalan szerkezetet nem ad el csak úgy - annak ellenére sem, hogy ha jobban belegondolunk, valójában ez a foglalkozása: gazdátlan, de még működő cuccokat gyűjt a sivatagban eladásra. Egy termosztát és egy robot között valójában nincs semmi különbség, hacsaknem tényleg azt hisszük, hogy a robotoknak lelke, egyénisége és jogai vannak, ami nagy baromság lenne egy olyan világban, ahol a robotokat milliós nagyságrendben sorozatgyártják.

- A birodalmiak támadásakor nem tojik be, sőt, ő kezdeményez, mint valami képzett gerilla. Mindenki más fejvesztve menekül, ő még a hidegvérét és a karcos modorát sem veszti el egy pillanatra sem.

- Annak ellenére, hogy sosem vezetett űrhajót, és még sosem látta a Millennium Falcont belülről, egyszerűen bemászik és felszáll vele. A filmkészítők persze jelzik, hogy kezdő a csaj, ezért felszálláskor minden szarnak nekimegy - ugyanakkor nem egészen 20 másodperccel később úgy cikázik a mindenféle roncsok és akadályok között, mint a világ legjobb pilótája 15 év gyakorlattal a háta mögött. Egy átlagos ember egy biciklivel nem tudná ezt megcsinálni, dehát ő különleges...

- A Millennium Falcon (a nosztalgiafaktornak megfelelően) természetesen folyton bedöglik, de a csaj mindent azonnal megjavít. Valahonnan elkezd dőlni a füst, ő odaugrik, és már vágja is hogy mit kell tennie. Ezt még akkor sem hinném el, ha világéletében kifejezetten YT-1300-as teherhajók javításából szerezte volna a betevőre valót, de a sztori szerint ő még csak nem is látott ilyesmit közelről korábban. A nézőnek el kellene hinnie, hogy a lezuhant csillagrombolók roncsaiban való turkálás kellő felkészítést jelent egy teljesen más korból származó, más méretű és típusú űrhajó menet közben való megjavításához.

- Ez a dolog odáig fajul, hogy miután összefut a hajó eredeti gazdájával, ő mondja meg Han Solonak merre hány méter. Körülbelül egy órát lehetett a hajón, ami a srácnak évekig volt otthona, megélhetésének forrása és számtalan életveszélyes kalandjának helyszíne, de ettől függetlenül miért is ne tudhatná ő jobban?

- Kiderül, hogy még sosem volt a kezében lőfegyver, de már az első lövéseivel is pontosabb, mint az évekig képzett katonák.

- Eddig fogalma sem volt az erőről vagy a jedikről, de miután a narancsszínű Yoda-kópia azt mondja neki, hogy csukja be a szemét és minden rendben lesz, becsukja a szemét és mindenkit lepipál. Először nemcsakhogy védekezik egy jól képzett jedi agycsavargatása ellen, de egyenesen ő néz bele annak az agyába. Aztán, bár fogalma sincs arról hogy tulajdonképpen hogyan lehetne használni az erőt és mire, magától rájön a "nem ezeket a droidokat keresik" agymosó trükkre, és sikerrel használja is. A koronát pedig az teszi fel az egészre, amikor élete első fénykard-bekapcsolása után cirka 2 perc alatt miszlikbe aprít egy (többek között Luke Skywalker által is) évekig képzett, gyakorlott jedit szemtől szembeni küzdelemben. Most vagy ő a midikloriánok Istenének földre szállt avatárja, vagy elmehet a retkes picsába a forgatókönyviró.

Szerencsére az itt-ott felcsipegetett információknak köszönhetően fel voltam készülve arra, hogy főhősünket Anita Sarkeesian személyes naplóbejegyzései alapján álmodták a vászonra, így nem ütött akkorát a dolog.

...

szerk.: Ja, még annyit, hogy marhára furcsállom a színészválasztást Leia & Han fiára. Egyikhez sem hasonlít egy kicsit sem, viszont úgy néz ki mint egy nyámnyila pöcs aki nem tud rendesen dönteni, hogy emós vagy gót legyen. Ennek megfelelően egyfolytában hisztizik - mint ahogyan a birodalmi erők parancsnoka is, ami erősen meglepő. Szerintem igencsak rontja a csúnya gonosz elnyomók hitelességét és félelmetességét, hogy a két legfontosabb képviselőjük úgy viselkedik, mint két egymás sikereire féltékeny elkényeztetett tinédzser.

...

A trailerek alapján még hittem benne, hogy az új trilógia talán felnőhet a régi szintjére, de ilyen illúzióim immár nincsenek. A Disney célja nem az volt, hogy minőségben kövesse az eredetiket - nekik elég volt a mértani módszerekkel kiszámolható pénzügyi siker, és ez amennyire érthető, annyira szomorú is. Meg sem próbáltak maradandót alkotni. Felmérték, hogy a tizeniksz és huszonipszilon közötti mozibajáró korosztálynak mik a szokásai és elvárásai, aztán azokhoz faragták hozzá a folytatást - egy jó adag grrrl powerrel nyakon öntve, természetesen. Ahogy írtam, ez még így is fényévekkel jobb mint George Lucas egyszemélyes agyfasza a kétezres évekből, de alapvetően egy hatalmas kihagyott ziccer az egész. Fimtörténet helyett egy átlagos popcornmozit alkottak.

56 komment

Címkék: filmkritika

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TrollEdomer 2016.01.07. 15:16:29

Én is sok helyről hallottam, hogy kb New Hope remakeje.

Remélem következő filmben eljutnak odáig, valami magyarázatot mégiscsak kéne adni rá, hogy Rey miért ilyen tápos (pl lehet hogy képzett Jedi, csak agymosták, mert féltek, hogy ő is átállna?)

Ami Kylo legyőzését illeti, ő alapvetően tényleg az emó problémái miatt állt sötét oldalra, voltak mákos dobásai, de csak tanitvány volt.

Deansdale 2016.01.07. 15:31:58

@TrollEdomer: "Ami Kylo legyőzését illeti, ő ... csak tanitvány volt."

A háttérsztori szerint Luke Skywalker tanította évekig, aztán a sith gyurmaszörny is. Emellett már egy ideje hordta és használta azt a kardot birodalmi harci bevetéseken. Azért ennek jelentenie kellene valamit... Annál mindenképpen többet, hogy egy totál kezdő felaprítsa mint a répát.

Amúgy is jellemző volt a sorozatra eddig, hogy jedinek tanulni kellett. Még a hihetetlen tehetségnek tartott Anakin is évekig tanonckodott Obi-van mellett, ahogyan Kenobi is sokáig tanult, meg Luke is csak a harmadik film közepére érte el a "rendes" jedi lovag szintet. Rey ehhez képest egy kib*szott anomália :) Nem tudom, hogy gyártanak-e neki retroaktív háttérsztorit ami magyarázza ezeket a dolgokat, de jobb lett volna ezt ebben a filmben elintézni.

_Neville 2016.01.07. 15:43:48

Szerintem ennél még Lucas előzménytrilógiája is jobb volt. Oké, nem egy űrvesztern, mint a klasszikus széria, meg voltak benne hülyeségek, de nekem - sokakkal ellentétben - pl a politikai vonulat kifejtése kifejezetten tetszett. Mindenképpen eredetibb volt, mint ez a polkorrektesített Új remény remake.

2016.01.07. 16:14:47

@Deansdale: A Mary Sue egy nagyon durva hiba, sőt, igénytelenség. Ezért egyes kiadók kezdő fantasy és sci-fi írók kéziratait dobják a kukába. Csodálom, hogy ezt a Disney meg merte lépni az új STAR WARS-filmben.

Egy informatív cikk a Mary Sue-jelenségről:
peter1989.wordpress.com/2012/02/11/mary-sue-a-fanfictionok-atka/

zriff 2016.01.07. 16:27:00

@Deansdale: Azt már előre gondoltam, hogy a női hős mary sue lesz.

A filmipar elgyagyisodásával kapcsolatban tudok ajánlani egy régi, de jó cikket, bár sajnos azóta a szerzője polkorrekt lett:
geekz.blog.hu/2011/05/04/hollywood_megoli_a_mozit

Reszet Elek 2016.01.07. 18:55:36

Hú de örülök hogy elszállt a kommentem...
No akkor rövidebben. A filmet nem az eredetin felnőtt generációnak készítették. A mai tizenévesek voltak a fókuszcsoport. Ebből adódóan a film sok tekintetben a mai tizenéveseket minősíti ill. hogy arrafelé minek tekintik őket.

Holivúdban semmit sem bíznak a véletlenre, olyan filmet gyártanak le, ahol minden patikamérlegen kimért, amolyan teljesen instant, minden igényt kielégíteni igyekvő (azaz teljesen jellegtelen) alkotás. Elvégre az ilyen filmekkel a legnagyobb a valószínűsége a megfelelő profit realizálásának. Ezért van benne óriás termetű női rohamosztagos parancsnok (Brienne csajszi), sztereotipizált dumagép fekete ember, amorózó digó kinézetű vadászpilóta stb., ebbe a sorba belefér a kamaszoknak legyártott hisztis köcsög algonosz is.

A filmet egyértelműen és pofátlan módon összelopták. Harmadik Halálcsillag, pszeudo Yoda, megint robotnál az info stb. A pofátlan része az, hogy még kamerabeállításokat és hasonlókat is leloptak az eredetiről és nem csak a cselekményt.

Ha a folytatásában összehoznak egy szerelmi háromszöget a digó, a néger meg a megatehetséges ki tudja honnan jött főhősnőnk között, hányni fogok...

A nácizásról is leszokhatnának végre, függetlenül a tudjuk kik szerepétől arrafelé meg ennél a cégnél is...

TrollEdomer 2016.01.07. 19:55:16

Mondjuk ha Rey Luke lánya, és apuci távolból segít neki, az teljesen indokolttá teszi a képességeit.

Számomra meg érdekes koncepció az emós Sith.

Lenry 2016.01.07. 22:13:11

@Reszet Elek: "A nácizásról is leszokhatnának végre"

volt az a jelenet, amit kb az Akarat Diadalából vettek át, mielőtt először elsütötték a StarKillert... a beszéd végén a moziban legalább négy helyről hallottam magam körül halkan, hogy "sieg heil"

DennisVT1 2016.01.08. 00:55:59

Alapvetően egyetértek a legtöbb dologgal, viszont tudok pár magyarázatot adni 1-2 dologra, vagy legalább árnyalni.

Rey teljesen biztos, hogy nem egy random csaj egy random bolygóról. Lesz valami múltja, származása, ami baromi fontos lesz, és meg fog magyarázni - legalább egy kicsit - pár dolgot a filmből. Két népszerű teóriát hallottam.
Az egyik, hogy Luke lánya, ő is kapott Jedi képzést egész addig, amíg itt nem hagyták ezen a bolygón - ezt látjuk a visszaemlékezésében, amikor megérinti Luke kardját. Az emlékei egy részének, vagy a tudásának a felszínre kerülése pedig annak a következménye, hogy Kylo turkált az agyában. A jedi-képességei igazából onnantól kezdenek látszani.
A másik teória az, hogy úgy fogant, mint Anakin. Ha emlékeztek még a Sithek bosszújára akkor beugorhat, ahogy Palpatin magyarázza Anakinnak, hogy Darth Plageius képes volt életet teremteni, és közben jelentőségteljesen néz rá. Ezt kezelhetjük úgy - és a kocka rajongók szerint ezt Lucas is megerősítette -, hogy Anakin nem csak úgy fogant, hanem teremtették. Rey is lehet ilyen, akit véletlen, vagy direkt Luke teremtett. Ez kicsit kacifántos, de ha egyszer megtörtént, én vevő vagyok arra, hogy megtörténhet újra. És hát emlékezhetünk arra is, hogy Anakin 6 évesen pod-race versenyt nyert - én 6 évesen egy labdában is hasraestem. Aztán szintén 6 évesen profin vezetett egy naboo starfightert, és kilőtte a droid-vezérlő hajót, szóval ha azt elfogadtam, akkor a Rey falconos mutatványaitól sem szaladok ki a világból.

Leia nem a csaj miatt veszíti el a fiát és Hant. Ő maga küldi Hant a gyerekükért : "Luke egy jedi, te viszont az apja vagy". A fiát pedig elvesztette, amikor átállt a "sötét oldalra".
Ezt most idézőjelbe tettem, mert Kylo nem Sith Lovag. Master of the Knights of the Ren, amiről egyelőre fingunk nincs, hogy micsoda, de Sithből mindig csak kettő van, se több, se kevesebb, és ők eléggé meghaltak a Jedi visszatér végén.
Van teória, ami szerint ez a supreme leader Snoke valójában Darth Plagius, aki ugye a halált is be tudja csapni (szintén a Sithek bosszújában mondja Palpatine). Így talán lehet Sith.

Viszont ami nagy különbség az eredeti trilógiához képest az pont Kylo, akit szerintem direkt csináltak ilyen kis bénára. Egyrészt nem sith lovag valszeg - csak nagyon az szeretne lenni lásd: ahogy Vadert majmolja a ruhával és az amúgy szükségtelen maszkkal.
Másrészt nincs befejezve kiképzése. Szerintem vele az az elképzelés, hogy Vaderrel ellentétes utat jár be, aki IV-V-ben volt a legerősebb, aztán a VI. részben kicsit már nagyapós lett, Luke elég simán lenyomta. Sztem Kylo fokozatosan erősödni fog, ami egy új és érdekes karakterábrázolás lesz. Azért ne felejtsük el, hogy amikor a film végén Rey lenyomja, akkor azért először Chewie hasbalőtte egy olyan fegyverrel, amitől az átlag rohamosztagos métereket repül hátra, másrészt Finn is megsebesítette. Így is gázos kicsit az egész, ezt aláírom, de talán sikerült árnyalnom a képet.

Amibe nem "kötöttem bele", azzal persze egyetértek:)
A következő rész már nyilván nem lehet remake.

Ja és még valami, ez inkább érdekesség, de talán más fényben mutatja a dolgokat: Az Episode IV készítése során Lucasnak fogalma sem volt, hogy siker lesz-e vagy sem, meg tudja-e filmesíteni a folytatásokat, vagy sem, többször úgy volt, hogy a forgatást is abba kell hagyni. Szóval a lényeg az, hogy olyan filmet kellett prezentálnia, ami ha kell megáll önmagában is, ergo nem lehet benne túl sok elvarratlan szál, megmagyarázatlan esemény, stb. Mindez most nem áll fenn, mindenki tisztában volt vele, hogy az Avatar bevételeivel fog versenyezni, és 1000%, hogy jön a két folytatás, így lehet kérdőjeleket hagyni bőven.

És még így is, ha csak önmagában nézed az Ep IV-et, mint aki nem ismeri a többi részt, akkor simán jöhetsz olyan kérdésekkel, hogy ki a fene Vader? Mi az a birodalom? Mi az hogy jó oldal/sötét oldal, miért van Obi-Wan pont egy bolygón Luke-kal. Stb. Ott is sok mindent a későbbi részek világítanak meg, pedig mint mondtam, azt úgy forgatták, hogy önmagában is megálljon.

DennisVT1 2016.01.08. 00:58:03

@DennisVT1: Shit, nem lehet kommentet szerkeszteni: Szóval Kylo árulásakor valszeg az összes növendék-gyerek, köztük Rey tudását, múltját, emlékeit elnyomta, elrejtette Luke, elfeledtetett velük mindent, nehogy más is így járhasson, kicsit olyan ez, mint az ikrek elrejtése Vader és az uralkodó elől. Na ez kimaradt.

Deansdale 2016.01.08. 09:11:29

@DennisVT1: Rey látomásában őt gyerekként teszik ki a sivatagba, és hacsaknem valami nagyon hülye csavart erőltetnek a sztoriba, onnantól kezdve nem kaphatott semmiféle jedi képzést, legföljebb azelőtt. Ha így van, akkor meg maximum ott tarthat, mint az előzménytrilógiában a fénykarddal bohóckodó gyerekek. (Szerintem a látomásban Rey max 10 év körüli lehet, a filmben meg már elmúlt 20.)

Ugyanakkor a háttérsztoriban az is benne van, hogy Luke tanítványait Kylo mészárolta le, akinek addigra már saját készítésű fénykardja volt. (Kicsit sánta, de saját :) Ezek szerint Kylo felnőttként(!) már Rey gyerekkorában is elég penge kellett hogy legyen fénykarddal - így továbbra is teljesen szürreális, hogy 10-15 évvel később Rey csak úgy levágja. (Tudom, hogy a filmben nem látszik rajtuk olyan nagy korkülönbség, de az azért mégiscsak hülyeség lenne, hogy Kylo 10 évesen mészárolja le a társait és áll Snoke szolgálatába. Ha egy kicsit is reálisak vagyunk Kylo legalább 10 évvel idősebb kell hogy legyen, mint Rey.)

Szinte biztos vagyok benne, hogy Rey Luke lánya lesz, ami gigászi baklövés. Az eredeti trilógiában az, hogy Luke és Leia Vader gyerekei még egy érdekes csavar, de hogy a folytatásokban meg az ő gyerekeik viszik a prímet már belterjes és szappanopera-szerű. Az egész galaxisban csak 3 fontos ember van, akinek a gyerekei meg unokái körül forog minden, és senki másnak nincs semmi beleszólása a történelembe? Eh.

Mindazonáltal ha Rey Luke lánya, az sem magyarázza meg hogy miért tud űrhajót vezetni és miért táposabb másoknál akik évtizedekkel többet gyakoroltak, mint ő. Ha a magára hagyása előtt Luke szénné tréningelte, akkor is csak egy gyerek volt, egyszerűen nem tanulhatott meg annyit ami feljogosítaná arra, hogy ebben a filmben ilyen mutatványokat produkáljon. Ráadásul Kylo kvázi ugyanaz a vérvonal, az ő nagyapja is Anakin, ha ő sokkal gyengébb mint Rey arra jóformán csak az az egyetlen magyarázat létezhet, hogy "mert csak".

Anakin fogantatása szerintem holdkóros hülyeség, Lucas elcseszett igyekezete hogy szimbolikusan Jézushoz hasonlóvá tegye Anakint. Örülnék, ha ezt az egész midikloriánokkal segített szűznemzés koncepciót elfelejthetnénk... Anakin 6 évesen elkövetett hülyeségei megintcsak a Lucas fejéből kipattant bohózat kategória, tudom hogy fogcsikorgatva elfogadták kánonnak, de számomra elfogadhatatlan. Makacs vénember vagyok, ez van :)

"Másrészt nincs befejezve [Kylo] kiképzése."

Igen, ezt sokfelől hallani, de nem áll össze a kép. Ha Rey Luke lánya, az idővonalát nézve Kylo a film eseményei előtt cirka 10-15 évvel lemészárolta Luke tanítványait. Akkor már képesnek kellett lennie erre ilyen vagy olyan formában. Azelőtt Luke képezte évekig, azután meg Snoke. Feltételezem, hogy a Ren lovagjairól szóló látomás a jövő, mert ha a múlt lenne (sokan így gondolják), akkor Kylo a Ren lovagjainak vezetőjeként nem lehet egy gyakorlatlan, béna kis senki. Ha Rey látomásában az van, hogy Kylo fénykarddal vágta le Luke tanítványait, akkor senki ne jöjjön nekem azzal, hogy 10-15 évvel később azért nem tud rendesen fénykardozni mert nincs kiképezve.

Egyébként a kardozós részekhez még annyit fűznék, hogy aki életében sosem próbált ilyesmit, az elhiheti, hogy gyakorlatlanul is lehet a kardot lóbálni, oszt' majd lesz valami (ahogyan Finn száll szembe Kylo-val), de aki valaha is vívott akár csak bottal, viccből egy haverjával, az tudja, hogy ez totál baromság. Gyakorlatlan feleknél egy ilyen kardpárbaj átlagosan másfél suhintásig tart. Nincs olyan reflexű ember a világon aki egy képzett kardforgató támadásait csak úgy kivédi, főleg mivel egy kis súlyú karddal olyan könnyű cselezni, az ellenfélnek elképzelése sem lehet hogy honnan fog érkezni a következő támadás. Ráadásul fénykarddal még fizikai erőt sem muszáj vinni a támadásba, így egy olyan ember aki 20 éve űzi az ipart a lelkes amatőrök 100%-át bedarálná mindenféle erőlködés nélkül. FŐLEG ha hozzávesszük, hogy ő harc közben még az erővel is trükközhet.

DennisVT1 2016.01.08. 10:19:28

@Deansdale: "onnantól kezdve nem kaphatott semmiféle jedi képzést, legföljebb azelőtt"

Igen, így értettem én is. Amúgy második nézésre tudtam jobban a részletekre figyelni, és az a kéz, amelyik gyerekként visszatartja/visszahúzza egy az egyben úgy néz ki, mint a kaja-osztogató muksó (Unkar Platt vagy ilyesmi a neve) keze. De ez inkább csak érdekesség. Ja, ezt már tegnap is akartam, amikor írtad, hogy gyenge, törékeny nő a sivatagban: thenerdybird.com/watch-daisy-ridley-deadlift-176-pounds/ :)

Mindennel egyetértek, ami neked nem tetszik a kardpárbajban a végén (én gyerekként hónapokig próbáltam/gyakoroltam a bottal való harcot, szóval tudom miről beszélsz), de még mindig ne felejtsük el, hogy Chewie hasbalőtte rendesen Klyot. Nem mondom , hogy ettől hihető lesz, de egy kicsit segít:) Szóval Rey nem "csak úgy levágja".

A családi szappanoperához. Ebben viszont most elég biztos vagyok, két hete sincs, hogy láttam egy SW dokumentumfilmet, amiben Lucas azt ecseteli, hogy ő egy űrszappanoperát akart, 1-2 család történetét, kalandjait elmesélni. A könyveb/képregényben megjelent történetek szerint Luke-nak volt is gyereke egy Mara Jade nevű nőtől. Ugyanakkor Solonak viszont ikrei voltak, talán Jaina és Jacen, szóval még az is kiderülhet egyesek szerint, hogy Rey és Ben(Kylo) testvérek, szerintem viszont ez lenne a méretes baklövés:)

DennisVT1 2016.01.08. 10:21:10

@Deansdale: Ugyan nem voltam hajlandó megnézni, de van egy videó youtubeon, ami azt az elég szürreális elméletet fejtegeti - viccből persze - hogy Jar-Jar valójában sith:) Ez a kép illik hozzá:)

Deansdale 2016.01.08. 10:38:30

@DennisVT1: Sajnos nem fogunk hajbakapni, nincs elég távolság a véleményeink között :)

A Disney a 6 mozifilmen kívül kisöpörte a kánont, úgyhogy a Thrawn-féle folytatás Mara Jade-el meg ikrekkel együtt sajnos bukó. Pedig sokkal jobban örültem volna, ha a történet úgy folytatódik, kompetens gonoszokkal és nem a korábbi eseményeket ismételgetve.

A szappanoperáról annyit, hogy Lucas kezéből szerencsére eléggé kicsavarták a kormányt az originál trilógia idején, ezért ott a hangsúly alapvetően mégiscsak a galaxis sorsán volt. Az előzménytrilógiában már eltolódott az egyensúly a családi dráma felé, és úgy tűnik ez most tovább folytatódik. Szerintem pont ezért veszített az epikus éléből a sztori, mert nem mindegy, hogy valakinek a sorsa összefonódik a világéval és rajta keresztül gyakorlatilag a saját túlélésünknek szurkolunk, vagy ez az egész csak egy díszlet a háttérben egy családi perpatvarhoz. Arról nem is beszélve, hogy exponenciálisan rontja a történet hihetőségét ha a következő hős meg a következő gonosz "teljesen véletlenül" az előzők gyerekei. Szerintem semmit nem ad hozzá a sztorihoz, ha a második részben kiderül hogy Rey Luke lánya, sőt, inkább ront rajta. Nem utolsósorban azért, mert mindenképpen "én vagyok az apád" utánérzése lesz, vagyis folytatja az őstrilógia másolását. Már így sem értem, hogy ez a film miért lett remake, de ha a következő is az lesz azt hiszem felháborodok.

DennisVT1 2016.01.08. 10:59:01

@Deansdale: "kisöpörte a kánont, úgyhogy a Thrawn-féle folytatás Mara Jade-el meg ikrekkel együtt sajnos bukó"

Tudom, bár a két animációs sorozat is maradt.:)
Ha a Thrawn trilógiát filmesítik meg, akkor a könyvet olvasók meg ott ültek volna, hogy jó-jó ezt már olvastuk, és különben is könyvben jobb volt.
Ennek a remake-nek az volt a lényege, hogy a Disney tutira menjen, de te is ezt írtad. Feltámassza a régi világot, helyrerázza az SW mitológiát az előzménytrilógia után, vagyis valami olyasmit hozni, amit utoljára '83ban sikerült, több mint 30 éve. Valahol meg tudom érteni, hogy ezt az utat választották, még ha nem is tetszik. És amivel te is kezdted az egészet : valóban sokkal jobb lett, mint az 1-2-3.

"nem mindegy, hogy valakinek a sorsa összefonódik a világéval és rajta keresztül gyakorlatilag a saját túlélésünknek szurkolunk, vagy ez az egész csak egy díszlet a háttérben egy családi perpatvarhoz"

Ezt remélem más fényben fogjuk látni a 9. rész után. Talán ebből a szempontból érdemesebb lesz majd egyben értékelni az új trilógiát.

"Már így sem értem, hogy ez a film miért lett remake, de ha a következő is az lesz azt hiszem felháborodok."

Nem lesz:) Persze valszeg ismétlődő motívumok lehetnek és lesznek is, de kétlem, hogy még egyszer remake feelingünk lesz.

-JzK- 2016.01.08. 14:08:00

@Deansdale:
Gondolom a slusszpoén az lesz, hogy Rey az Luke lánya :)

A főgonosz (Snoke legfőbb vezér) kérdése is érdekes. Én sokáig azt hittem, hogy az az óriási fazon az Palpatine szelleme, mivel elvileg a VI. rész után úgy írták meg az utósztorit, hogy amikor Vader bedobta az uralkodót lyukba, azért szállt fel ilyen fehér izé, mert Palpatine csinált magáról és csomó klónt, és amíg mindet meg nem ölik, addig a szelleme is tovább él, mint kb. Vodlemort-nak, és ő kormányozza még a Birodalom maradékát.

De aztán utólag rájöttem, hogy Snoke az egy teljesen külön fazon, és igazából gőzöm sincs, hogy honnan jött a képbe.

2016.01.08. 17:12:17

@-JzK-: Szerintem Darth Darth Binks lesz az apja. Vagy az anyja, ezt nem lehet tudni.
A filmet szerencsére nem láttam, borítékolható volt, hogy JJ a Star Trek után a Star Wars-t is szétcseszi. Régebben ilyenért legalább jelölték egy Arany Málnára, ma már tapsol neki a nép.

Én meg szépen visszaálltam a 80-as évek előtti filmekre, amikor nem a látványnak kellett eladni az életérzést, hanem össze bírtak kalapálni egy valódi sztorit, valódi mondanivalóval. Legutóbb pl a One Flew Over the Cuckoo's Nest-et néztem újra, mert már jó régen láttam. Mai szemmel már megértem a filmet, brutálisan jó, és aktuálisabb, mint valaha.
A mai PC genderőrületes újracsomagolt de látványos nagysemmit meg meghagyom az arra fogékonyaknak :)

KalmanBlog 2016.01.08. 20:21:44

@Pillanatragasztó: Szerintem meg kiderül, hogy ő Darth Vader maga: úgy élte túl, hogy egy nemváltó műtéten esett át. Így egy időgép segítségével a saját anyja lesz majd (volt vala).

Reszet Elek 2016.01.08. 20:32:41

@Deansdale: A kardvíváshoz csak annyit, amennyi valahol szerepel is a "hivatásosban". A fénykard azért a jedik fegyvere, mert Erő kell a forgatásához, lévén nincsen súlypontja. Szóval feka srác kardozós jelenete igencsak elszomorító és sok egyéb hasonló következetlenség mellett ez is megerőszakolja az eredeti sw univerzum törvényszerűségeit.

TrollEdomer 2016.01.09. 17:11:12

@Reszet Elek: Ahhoz kell az erő, hogy valaki karddal tudjon hárítani egy lövést, ahhoz nem, hogy forgatni tudja, mellesleg rohamosztagos is kap kiképzést sokkolóbotra.
Ami még nyilván kevés egy Jedivel szemben, de Kylo alapvetően játszott vele, míg hozzá nem értek a vállához, ha ember túl magabiztos, könnyen hibázik.

vladimir0370 2016.01.09. 19:15:22

Mar csak megneztem, ha kierdemelt egy posztot. Viszont nem tudtam meg, hogy mivel erdemelte ki. Ket szo: dog unalom.

Reszet Elek 2016.01.09. 22:56:22

@TrollEdomer: Minden kézifegyvernek van súlypontja. A sokkolóbotnak is. Súlypont nélküli fegyver arra jó hogy pillanatok alatt lemetélj valamit magadról vele. Szóval már a nem önveszélyes forgatásához is kell Erő.

"A kard pengéje a létező legtisztább energia, amely elég erős ahhoz, hogy bármilyen anyagot átvágjon, kivéve persze egy másik fénykard pengéjét. Ezeknek a kardoknak nincsen sem súlya, sem egyensúlya, mint a fémkardoknak, és forgatásukhoz is teljesen
más technika szükséges. Ezért ha valaki gyakorlatlanul használja, legalább annyi esélye van, hogy önmagát megsebezze, mint az ellenfelét.
A fénykard segít a Jedinek a fókuszálásban, az Erővel - amely mintha könnyebben áramlana keresztül rajta - érzi és kontrollálja fegyverét. Érzi az energiapengét, olyan dolgokat lát és érzékel, melyeket szabad szemmel képtelen lenne, miközben a penge halálos táncát járja a kezében."

TrollEdomer 2016.01.10. 09:12:24

@Reszet Elek: Hülyeség sztem, a markolatnak sincs súlya?
Nem láncos buzogány, vagy korbács, hogy ember csak úgy maga ellen fordítsa, kivéve a duplapengéjű változatot, de azt még Jedik sem használják szívesen.

Reszet Elek 2016.01.10. 10:07:36

@TrollEdomer: A súly és a súlypont két különböző dolog. A dologról nem vitatkozom, ez egyszerűen fizika, nézz utána.

TrollEdomer 2016.01.10. 10:09:36

@Reszet Elek: Akkor is hátul van a súlypontja, nem középen.

Deansdale 2016.01.10. 13:18:46

@vladimir0370: Én csak azért írtam róla, mert többen is kérték :)

vladimir0370 2016.01.10. 13:28:53

@Deansdale: ne erts felre, nem kotekedes akart lenni! rendben van ez. csak leirtam a velemenyemet a filmrol. pont annyit, amennyit szerintem erdemel.

Deansdale 2016.01.10. 13:37:12

@TrollEdomer: @Reszet Elek: Nyilván kapcsolódik a star wars világában a fénykardhoz egy kis plusz misztifikáció - ha létezne ilyesmi a valóságban nem lenne lehetetlen laikusként használni, legföljebb kicsit nagyobb odafigyelést igényelne. A sugarat nyilván a markolattal irányítod, tehát csak arra kell figyelni, hogy a markolatot ne fordítsd magad felé, és már nagy baj nem lehet. Mivel a pengének nincs súlya, ezért lendülete sincs, ami esetleg kifordíthatná a kezedből vagy túlvihetné az ívet amivel önveszélyessé válhatna a dolog.

Mellesleg pont ezért hülyeség volt a fénykardozás technikáját a hagyományos kardvíváséról másolni. Lóbálják azokat a súlytalan szerkezeteket mintha kétkezes pallosok lennének, holott egyetlen csuklómozdulattal ezerszer gyorsabban és hatékonyabban tudnák elintézni az ellenfelet.

Nekem mondjuk azon felakadt a szemem, hogy Rey fél perccel a kard bekapcsolása után már tigrisbukfencezik vele, persze neki szabad, rejtélyes háttértörténete van :)

KalmanBlog 2016.01.10. 15:06:59

@Reszet Elek: "a létező legtisztább energia" - ha energia, akkor az eegyenlőemcénégyzet szerint van tömege is. Ha már fizika, csak úgy szólok.

TrollEdomer 2016.01.10. 15:19:00

@KalmanBlog: Egy lézersugár tömege elhanyagolható... Ha az nem pont lézer, akkor is ez áll fenn.
(Mondjuk Paks teljesítménye úgy 1,2 GW E=mc2 az már megfelel egy teljes grammnak másodpercenként...)

TrollEdomer 2016.01.10. 15:36:42

@KalmanBlog: Bocs, előbb elszámoltam, inkább egy miligramhoz van közel.

KalmanBlog 2016.01.10. 16:00:55

@TrollEdomer: Még a milligramm is sok lesz úgy érzésre.

Deansdale 2016.01.10. 16:36:00

Először talán számoljuk meg hány foton van egy fénykardban... Pfff. Nehezen tudnék ennél értelmetlenebb vitát elképzelni :)

Koriander 2016.01.10. 19:06:01

(pedig ez egy kifejezetten fèrfias/ kreatív eszme csere volt, nekem nagyon tetszett ès köszönöm, hogy belelàthattam).

2016.01.11. 10:38:01

Viszont az invariáns tömege a fotonnak nulla! ;)
/Csak hogy megkavarjam kicsit a dolgot. :) /

Egyébként ha már fénykard, én inkább azon agyalnék, hogy miért csak olyan hosszú, amilyen. Miért nem halad tovább a kibocsájtott fény (az a szupererős fény, ami még másik fénynyalábokat is simán megállít vagy félrelök)?

További kérdés a fénykardról, hogy ha már a hossza állítható, akkor miért nem úgy csinálják meg, hogy haszálat közben is lehessen állítgatni? Nem lenne sokkal hatékonyabb egy változó pengehosszúságú fénykard?

Gyerekkorom óta töprengek ezeken a világ- és univerzummegváltó kérdéseken... :)

2016.01.11. 11:24:28

Valójában a helyes képlet: E^2 = m^2c^4 + p^2c^2 ;)
A népszerü E=mc^2 csak egy speciális eset, amikor a momentum 0.

DennisVT1 2016.01.11. 12:23:12

Irigylem a problémáitokat.:)
Az mondjuk tény, hogy más megvilágításba helyezi a film alapvető ellentmondásait, mert alapjában dönti be a fél világot, amire felépült:)

2016.01.11. 13:31:58

@Pillanatragasztó:
Ezért is írtam invariáns tömeget. Mert úgy még jobban meg tudja kavarni az egyébként is érdekes kérdést. ;)

@DennisVT1:
Ne viccelj! Ez fontos kérdés. Mi van, ha a közeljövőben éppen mi fejlesztenénk ki a fénykardot és ilyen apró hibákon csúszunk el? :)

TrollEdomer 2016.01.11. 13:36:39

@zombigyilkos: Azért hívják fénykardnak, mert fényes, nem azért mert valódi fénynyalábot bocsát ki.

2016.01.11. 14:09:01

@TrollEdomer: Valahogyan én is így magyaráztam, amikor még érdekelt a téma. A fénykard valójában valamiféle nagyenergiájú eröteret generál, ami izzik is. De a Star Wars soha nem akart sci-fi lenni, nincs benne tudomány, csak ürben jatszódó fantasy. Tehát teljesen mindegy, ki hogyan próbálja megmagyarázni azt, aminek nincs tudományos alapja.

2016.01.11. 22:13:22

@TrollEdomer:
Hát én világ életemben úgy tudtam, hogy a fénykard másik neve lézerkard. Most neked köszönhetően megvilágosodtam. :)

TrollEdomer 2016.01.12. 18:12:59

@Pillanatragasztó: Igen, a fénykard, az Erő, a hajók mozgása az űrben egész biztos nem hard-sci.

Én mindenesetre még most is megpróbálom összeszedegetni, különböző helyekről, milyen is lehetne egy hard űropera?

thajlinger.blogspot.hu/search/label/tudom%C3%A1ny

vladimir0370 2016.01.13. 09:59:51

@Reszet Elek: na, csak bele kell szolnom...
"A kard pengéje a létező legtisztább energia, amely elég erős ahhoz, hogy bármilyen anyagot átvágjon..."
amikor a vege fele diverzans gyerek fenykarddal a kezeben kuzdott ottan a masik rohamosztagossal, akkor az vedekezett valamivel, amit a kard nem vagott at. nem de? az a valami milyen anyagbol volt?

KalmanBlog 2016.01.13. 10:36:45

@vladimir0370: Unobtánium?

TrollEdomer 2016.01.13. 10:40:39

@vladimir0370: Jó kérdés, mondjuk a megerősített ajtót már előzménytrilógiában sem tudták egyből átvágni.

Hibiszkusz Lotharingiai 2016.01.14. 10:36:32

Fenykard... Ne vicceljünk már, hogy egy dzsedinek annyi esze van\nincs hogy egy neon fallikus szimbólummal csápoljon?! Az ereje kivetülése? Egy egyenes vonal? Baah! Akkor már miért nem aura, vagy famulus, vagy egy digitális számláló a homlokán? Ajh. Csak a régi lovagi csihipuhi hősét pimpelték fel vele... Szerintem nem kell túlgondolni a történetet!

A családi mozidélutánt a dìznivel retroshock barátom nagyon szépen szemlélteti
youtu.be/cxdGWArSPig

Deansdale 2016.01.14. 12:12:19

@Hibiszkusz Lotharingiai: Kösz a retroshockot, fel is iratkoztam.

KalmanBlog 2016.01.14. 17:53:05

@DennisVT1: Nem, ez ilyen mérnökös poén. Nem beszerezhető, "unobtainable material". Példa: Terveztem egy működő fúziós erőművet. Már csak egy kis unobtániumot kell beszerezni, amiből meg lehet építeni a reaktort.

Wikipédia szerint:

"Since the late 1950s,[a][1] aerospace engineers have used the term "unobtainium" when referring to unusual or costly materials, or when theoretically considering a material perfect for their needs in all respects, except that it does not exist."

Bár ugyanott írja, hogy az Avatarban is hivatkozták, úgyhogy végülis igen.

DennisVT1 2016.01.14. 18:49:13

@KalmanBlog: Le voltam eddig maradva a vibrániumnál és az adamantiumnál.:)
süti beállítások módosítása