Félreértések elkerülése végett: tévésorozatokról fogok beszélni, mert arra van kedvem. További tisztázásképpen azt is közölném, hogy tévém ugyan nincs, de netem az van, ezért belenézegetek pár izgalmasnak ígérkező sorozatba, többnyire angol eredetiben. Naszóval...
Zsibbad a fél agyam a hollywoodi kaptafáktól, amiket majd' minden sorozatba belegyömöszölnek. Nem is az apróságokon van a hangsúly, hanem az alapvető dolgokon, mint a műfaj, a mondanivaló. Annakidején, a Star Treknél formabontó újítás volt, hogy sci-fi sorozat létére társadalmi / szociális kérdéseket is boncolgatott. Mára már ettől sebes az összes farpofánk. Minden sorozatból ez ömlik a nyakunkba, kéretlenül és ügyetlenül, messze túlerőltetve.
Nézzünk pár példát. Mondjuk kezdjük a Csillagközi rombolóval (Battlestar Galactica), ami a femináci szellemű újragondolás miatt eleve sántán indult, de azért elboldogult valahogy. Űrcsaták, robotok, lövöldözés, izgalom, tragédia. Nézhető volt, igaz elsősorban mint "rágógumi a szemnek", de hát az sem feltétlenül megvetendő. Aztán az egész átment politikai kötélhúzásba. Mikor 3-6 epizódon keresztül semmi nem történt, csak a párezer fősre csökkent emberi faj demokratikus elnökválasztásának kampányproblémáit ecsetelték, azt mondtam: elmentek ti a büdös picsába. Ez nem sci-fi, hanem lófasz, és ha bármiféle politika érdekel akkor nézem inkább a híreket.
Némileg hasonló utat járt be a Totál szívás (Breaking Bad), ami elméletileg egy rákbeteg kémiatanár kábszergyártási kísérleteiről szóló pszicho-triller-akció-krimi-valami, de szinte azonnal átmegy családi melodrámába. Bocs, de marhára nem érdekel a selejtes személyiségű feleség és a fogyatékos gyerek nyávogása meg hisztije. Nem vagyok antiszociális, de egyszerűen semmi érdekeset vagy izgalmasat nem találok abban, hogy kitalált emberek a saját gigászi jellemhibáik okán elviselhetetlen személyiségük súlya alatt nyögve a kiutat mások szellemi-lelki kínzásában látják.
Ha már fogyatékos gyerekeknél tartunk, ettől szenved a Zöld íjász (Arrow) is. Értem én, hogy a szigetről hazakerült csávónak van családja, de muszáj nekem a tinilázadás karikatúrájába merevedett hülyegyerek világellenes hisztijét végignézni? Élőben sem érdekelne, még ha egy rokon csinálná is inkább rácsuknám az ajtót - ez lenne a "szórakozás" amit szabadidőmben nézek? Na ne fárasszanak. Tényleg ne.
(Íjászunknak van 2 másik hibája, amik az elviselhetetlenség határát súrolják. Az egyik, hogy anyucin és a rendőrbácsin kívül mindenki 22 éves, skatulyából kihúzott topmodell. Nem vagyok a femcsi esztétikaellenes baromságok híve, de azért mindennek van határa. A másik gond, hogy mintha spórolni akartak volna a színészekkel: mindenki legalább 5 szerepet ellát, mindenki mindenkinek a mindenkije, és egy ~8-10 főből álló körön belül zajlik a város teljes élete. A gyerekkori pajtás az ex-nővel kavar, és egyikőjük apja egyszemélyben a várost zsigerelő milliárdos hókuszpók és a szuperharcos szuperíjász főellenség, a másik papa meg a főhősünket üldöző rendőrcsoport vezetője - aminek másik "nevesített" tagja főhősünk volt iskolatársa, a 22 éves topmodell csajszi akivel mellesleg újra összejön. Nem túl tömör ez így egy kicsit? Ez legalább 10 "funkció" amit 3-4 emberbe sűrítettek. Minek? Attól tartottak, hogy ha több az ismeretlen arc, akkor nem tudjuk őket megjegyezni?)
A Dexter is ezen vérzett el (stílusos szóképpel élve): egy ideig izgalmas volt a gyilkosok és nyomozók versenyfutása, de mikor átment az egész két sérült személyiségű ember randizási fiaskóinak naplójába, inkább letettem az egészről.
A walking dead-et még nem volt szerencsém megtekinteni - nagyobbrészt pontosan azért, mert ugyanezt olvastam arról is. Hogy zombi-katasztrófasorozatnak indul, de hipp-hopp átmegy melodrámába, amiben a szereplők személyes zűrjei és lelki vergődései kerülnek a főszerepbe a címszereplők helyett.
A továbbiakat nem is fejtegetném, csak említésképpen: ebbe fulladt bele a Voyager, az újabb Csillagkapuk, a Heroes, részben a Lost, és ki tudja még mennyi sci-fi/fantasy/akció sorozat.
Félreértés ne essék: nem azzal van baj, ha egy sorozat a szereplők lelkivilágáról vagy interakcióiról szól. Baj azzal van, ha egy másról szóló sorozat váratlanul átvált erre. Amikor van jó sztori, lendületes cselekmény, de ezeket hirtelen félretesszük a melodráma kedvéért.
Ha már itt tartunk: hollywood átruccanhatna japánba leckéket venni történetmesélésből, eredetiségből. Egynémely anime - a maga látszólagos gyerekességében is - kenterbe veri a legújabb multicsilliárdos amcsi műremekeket minden létező szempont szerint. És nem valami elvont művészdologra gondolok, hanem arra, hogy a Naruto sztorija még a sokszázadik epizódnál is izgalmas, fordulatos, grandiózus; a karakterek még mindig fejlődnek és megújulnak; az akció látványos, részletgazdag, (többnyire) átgondolt; ésatöbbi. Szóval a hollywoodi szaroknak pont az ellentéte. A BS:G vagy a Dexter 15 epizódot képtelen volt túlélni anélkül hogy lesüllyedtek volna a Született feleslegek szellemi / művészi horizontjára, ahol a műsor összes mondanivalója kábé annyi, hogy Gizi jófej mert nem haragszik a Juditra akkor sem ha az flörtölni kezd Bélával. Fuck.
Kedves médiamágusok Los Angeles határában, ugyan szedjétek már össze magatokat, mert a teljesítményetek egy kollektív lófasz esti fénnyel. A Firefly-t kinyírtátok idő előtt, a Castle hullámzó teljesítményt nyújt (a legutóbbi 2 epizód mestermunka), a Person of Interest meg egymagában nem viszi el a vállán az egész iparágat. A Sherlock okésnak tűnt (nem ez a szar, össze ne keverd), de évadonként 3 epizóddal fél fogunkra sem elég, ráadásul nem is amcsi hanem angol. (Jól mutatja az angol-amerikai minőségi kontrasztot a kétféle feldolgozás különbözősége.)
Ideje lenne kicsit komolyabban venni az egészet, főleg sci-fi fronton, mert nemhogy a nézők elkényeztetéséről nem beszélhetünk, de kifejezetten éheztetve vannak. És szálljatok már le végre a folyamatos melodrámáról, mert végtelenül unalmas és fárasztó. Tudjuk, hogy ha egy sorozat sikeres, akkor addig kell ütni amíg meleg, tehát a végtelenségbe hosszabbítják a megrendeléseket, és ez árt a sztorinak... De ne az legyen az egyetlen sablonmegoldás, hogy az ilyen esetekben elfelejtjük az eredeti irányt és átmegyünk családi vagy társadalmi pszichoanalízisbe. Ahogyan azt is tudjuk, hogy több nő néz tévét, mint férfi, és a nők imádják a "lelkizést", a párkapcsolati szálakat. De azt is lehetne ésszel csinálni, mint például az említett Firefly-ban. Nem kell, hogy a pink lószar kiszorítsa a lényeget. Lehet díszként szórni is, mint capuccinora a kakaóport.
zriff 2013.03.05. 14:08:11
Deansdale 2013.03.05. 14:21:32
Nem vagyok egy rugalmatlan ember, de a Narutón talán ne kezdjünk vitázni :) Szerintem több benne a mondanivaló mint egy évtizednyi hollywoodban, és igaz hogy a célközönsége elsősorban a fiatalok, de azért felnőtt fejjel is megtalálom benne a megnézésre érdemes tartalmat. Az első garnitúrát (Naruto) többször végignéztem, a Shippuudent napi szinten követem, a mangát is nagyon sokáig olvastam, szóval kevéssé adok mások véleményére e tekintetben. Ez nem személyeskedés, nem kell senkinek magára venni :)
De ha a Naruto mégse válna be, ott van a Zetsuen no Tempest, a régebbiek közül a Death Note, és sorolhatnám napestig azokat a műveket, amik szarrá-huggyá alázzák hollywood krémjét az elcsépelt szarjaival...
zriff 2013.03.05. 16:11:26
A másik ami most jutott az eszembe és remélem nem baj ha felvetem, hogy nemcsak a sorozatokat hanem tágabb értelemben a médiát is beleértve, az egyik legnagyobb rákfenéje a mai médiának a náci-mánia. Ha már semmi ötletünk sincs akkor vagy jönnek a dinoszauroszok mert az menő, vagy a nácik mert ők a gonoszak(most kaszáltak el egy sorozatot zero hour az is náci-összeesküvős). Mert még az indiana jonesban volt értelme a nácik ördögien gonosznak való ábrázolásában, de manapság már ez egy vicc kategória. Nem vagyok holokauszttagadó, vagy jobbik szimpatizáns vagy efféle, csak szerintem ez is a politikai korrektség mánia jellemzője. Személy szerint ezidáig nekem csak a hellboyban (a felhúzható gyilkos zombi kroenen meg a társai megakarják idézni a lovecrafti véneket)meg a blechben (az angyalszerű-vollstanding szuper erős vandenreich)lévő nácik voltak azok amik tényleg ördögien gonosznak lehetett mondani, és volt is értelmük. A ryan közlegény megmentése, becstelen brigantik, hitler a gonosz/sátán felemelkedése szintű valamik ugyanolyan agymosó propagandáknak tartom mint a régi amerikai háborús filmeket. Az olyan baromságokról nem is szólva mint hogy a szvasztikát mindenhonnan cenzúrázni kell (pl.bleach, távol keleti áruk) mert az a nácik jele, micsoda ökörség. Arról meg nem tudnak hogy a koncentrációs táborokat az angolok találták fel, vagy churchill nagy rajongója volt hitlernek, meg mussolininek. Szerinted erre az idióta történelemhamisító szemléletre miért van szüksége a filmeseknek, és mikor fog vége szakadni?
Deansdale 2013.03.05. 17:47:20
Na igen, a nácik. A Becstelen Brigantikat lelőttem a felénél, mert azon kívül, hogy néhány nácit lemészároltak benne, semmi értelme nem volt. Annyi erővel egy vágóhidat is bámulhattam volna.
A Hitleres filmeket eleve meg se nézem - mit lehet mondani a témában??? Gonosz volt? Hűha.
A liberálisok csinálják (hollywood köztudottan szélsőbalos már évtizedek óta) a jobboldal lejáratására, mert hát nincs is annál jobb propaganda, mint hogy aki nem liberális az mind náci. Pf.
zriff 2013.03.05. 20:28:29
Deansdale 2013.03.06. 08:01:59
Szerintem nem volt "férfiellenes", nem lejáratni akarta a főszereplőt - inkább intő jel a fiatal férfiak számára, hogy ilyen zsákutcákba is belefuthatnak. Tényleg voltak benne kifejezetten antifeminista felhangok is.
Abszolút Igazság 2013.03.06. 18:36:22
"This is No Ma'am's land!" :-)
jamesz 2013.03.07. 15:18:54
A Breaking Bad készítők meg másfél évad után rájöttek, hogy ez így elég sovány, aztán átmentek kőkemény (itt-ott elég véres) maffiózós krimibe...csak néha van olyasféle melodráma mint az elején.A mellékszereplő srác viszi a hátán az egészet a játéka grandiózus. (nem véletlen az évenkénti Emmy díj neki)
De sajnos nagyon sok szaron át kell vergődni ahhoz hogy pár jót találj.
Szerencsére van azért. ILyen pl. a meglepően tabudöngető American Horror Story, amely címével ellentétben inkább misztikus cucc, de a második évad kellően beteg-néhol igaznéha talán túlzóan is.De nem ilyen amcsi szépemberes fasság (vö.Supernatural), ahol mindenki csinos, meg sármos.na és nem is veszi magát olyan komolyan mint a nagyon közvetíteni akaró LOST.
Személy szerint kedvelem a Gengszterkorzót, olyan ráérős, korhű. Elég jó a színészi játék is benne.Nem egy nőies cucc, és a szesztilalom korából ad pátoszmentes ízelítőt.
Az angolok meg feltámadtak vagy mi, mert ott van pl.Sherlock, Misfits, az Utőpia, vagy a Black Mirror, amely újszerű, szokatlan,de épp csak annyira hogy ne legyen érthetetlen absztrakt.
Deansdale 2013.03.07. 15:25:00
Talán így... :)
tigchi 2013.03.09. 08:16:12
A tigrisek ugyan nem szeretik (tudnak végigülni) sok epizódos felvonásokat, de a firefly-t gyakorlatilag nem bírtam kikapcsolni. Hála DeansDale-nek a kezdeti unszolásért.
A lottó ötösömből tuti JW-t fizetném meg, hogy folytassa, vagy legalább a forgatókönyvét adja el nekem :D
jamesz 2013.03.11. 11:50:35
Deansdale 2013.03.11. 11:53:19
A Castle-ben látok néha Firefly utalásokat, ezek egyszerre feldobnak és levernek, dehát ez már csak egy ilyen móka :)
2016.08.04. 13:03:17
seriessituation.weebly.com/blog/the-walking-dead-a-msodik-vad
seriessituation.weebly.com/blog/the-walking-dead-a-msodik-vad-msodik-felvons
A pozitív kritikák szerint frankó ötlet egy olyan zombisorozat, amelyben a szereplők hétköznapi dolgokról beszélgetnek, mint a szerelem, az apa-fia kapcsolat, az időjárás, a vallás és egyebek. Ettől EREDETI, szerintük. A negatív kritikák szerint viszont olyan, mintha valaki vegyítette volna a Barátok közt-öt egy zombifilmmel.
Látom, 3 éves ez a cikked. Azóta se tettél próbát a Walking Dead-del?
Deansdale 2016.08.04. 13:27:07
2016.08.05. 06:53:41
Szomorúan a Dextert is betalálta a feminista esztétika:
boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2016/08/a-manginava-alazott-sorozatgyilkos.html
Kritikám a sorozatról:
boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2016/08/dexter.html
Hány évadig jutottál el?
Deansdale 2016.08.05. 07:28:34
2016.08.05. 08:27:41
"A Dexterből nem sokat néztem, amint elharapózott a szerelmi szál elvesztette az érdeklődésemet."
Sajnos tele van párkapcsolati jelenetekkel a teljes sorozat. S nem Dexter kapcsolatai az egyetlen, ami bemutatásra kerül. Ezzel egyébként nem lenne gond, ha nem az általad is felemlített melodráma szintjén csinálnák. Egyébként erre van jó példa: a Mentalista tudta úgy működtetni a szerelmi szálakat, hogy egyrészt ne legyen gagyi, másrészt ne menjen a cselekmény kárára.
"Julie Benz amúgy is antipatikus nekem valamiért."
Talán mert rossz színésznő? Egyébként miért alakul ki kultusz nemcsak Amerikában, de nálunk is az olyan csapnivaló színésznők körül, mint Sarah Jessica Parker és Julia Roberts? Bár a Kiss Ramóna-jelenség se kutya! :(
-JzK- 2017.05.12. 10:29:42