Ilyet se csináltam még, de a Skyfall annyira szar volt, hogy muszáj valahol levezetnem az idegzsábát. Az imént fejeztem be a filmnézést, de ahogy egyre többet gondolkodok, úgy látom egyre gyatrábbnak ezt a halom szart.
Vigyázat, spoilerek! Keményen, az összes fordulattal és a végcsattanóval együtt.
Kezdjük a pozitívumokkal, mert azokat jóval könnyebb lesz felsorolni... Az egész film egyetlen valódi pirospontja a klasszikus Aston Martin újrahasznosítása, amit ráadásul a Bond-dallamok felcsendülése kísér (amiért járna a buksisiomgatás, ha az idióták fel nem robbantanák azt a gyönyörű autót 10 perccel később). A színészi munka többségében oké, a képek és a hangok rendben voltak - olyan apró dolgoktól eltekintve, mint hogy a skót télben a színészek párálló lehellete mintha számítógéppel lenne rajzolva, amire mi a f*szom szükség volt??? Kábé ennyi, lássuk a tragédiát.
Három nagy problémám van a filmmel: a forgatókönyvírók alibiztek; nem volt benne semmi "Bond"; a franchise megújulása egy kalap szarnak ígérkezik.
1. Mi a túró ez a katyvasz? Kezdjük a legdurvább kib*szással, ami tulképp az egész filmet bedönti: az MI6 központjában felállított szuperbiztos cellában raboskodik főgonoszunk, és a néző már jóelőre azon rágja a körmét, hogy vajon hogyan fog ebből kiszabadulni... Rejteget valami titokzatost az ánuszában? (Erre még visszatérünk. Sajnos.) Külső segítők ragadják el? A szeme mögé beépített lézerrel vágja át az üvegkalitkát? Nem, egyik sem nyert. Hiába is tippelgetnénk, a valódi megoldás az, hogy a forgatókönyvírók nem tudtak kitalálni semmi okosat, ezért nem mutatják meg, hogy hogyan szabadul ki. Bond megtalálja a levert őröket, mi meg baszódjunk meg egy dupla whisky társaságában, a filmkészítők szíves ajánlásával. Ennél nagyobb elb*szást nehéz elképzelnem egy ilyen filmben. Mintha a forgatókönyvírók nyíltan és férfiatlanul bevallanák, hogy ezt elkúrták, tehetetlenek, töketlenek, és nem tudták továbbírni a jelenetet, ezért egy vágással túltették magukat a problémán. Itt mégis mi fog történni? Nem tudom, ugorjunk 5 percet és folytassuk mintha mi sem történt volna...
(...feltételezhetjük, hogy talán a számítógépes program segítette a kijutásban, aminek annyi értelme van, mintha a csillagkapus Asgard-ok teleportálták volna ki. A világ legnagyobb hackerét egy olyan cellában őriznék, aminek a zárja számítógépes hálózatról távvezérelhető? Egyáltalán minek olyan cellazár, ami távolról manipulálható? Jó hogy külön weblapot nem csinálnak neki. És ez persze még mindig nem magyarázza, hogy a felfegyverzett őröket hogyan intézte el Szilvánk, akiket ráadásul kvázi előre figyelmeztet, hogy mindjárt ki fog szabadulni, tehát nyugodtan rászegezhetik pisztolyaikat...)
Node közel sem ez az egyetlen bond gond. A sztori tele van olyan lyukakkal, amiken át vígan meg lehetne tekinteni más filmeket. Például Bond két lőtt sebbel (amikből az egyik nagy erejű és nagy kaliberű mesterlövész puskából származik [amiből a csaj az első mellétrafálás után valamiért elfelejt még egyszer tüzelni, broáf]) nyolcvanezer métert zuhan a (cseppet sem sablonos) híd alatti folyóba, és se a hulláját nem keresteti az MI6, se azt nem tudjuk meg, hogy hogyan élte túl mégis. Nekem úgy rémlik, hogy a hídról a Dunába ugrók még kifejezett odakoncentrálás mellett is rendszeresen töréseket szenvednek - James két lyukkal a mellkasában egy mega-hátast simán leporol a válláról és elsétál. Vagy ott van az a szitu, mikor a film másik végén James apánk teljes utcai ruházatban(!) lékbe esik, a jég alatt dulakodik 10-15 percet, aztán természetesen kiszabadul (miért, mire számítottál?!), ami oké - a hitetlenkedés felfüggesztése, ahogy filmes körökben emlegetik. Nade hogy közvetlenül ezután a főgonosz után szambázik, és nemhogy nem fagy halálra, s még csak nem is didereg(!!), de hogy nem is vizes(!!!), az bazmeg kriminális. De ezek csak apróságok, nézzünk valami nagyobbat. Mondjuk az egész sztorit. Ami ugye kissé sablonos. Közel sem először látok olyasmit, hogy ellopnak egy szupertitkos és szuperveszélyes ügynöklistát (pl. M:I). Az is sokadik hatványú deja vu, hogy a csúnya gonosz előre eltervezi, hogy elfogattatja magát és így a tűz közelébe kerülve végrehajtja grandiózus gonoszságait - csakhogy ez a Skyfallban totálisan, teljesen, abszolút értelmetlen. És hihetetlen. Főhőseink megnyúlt tésztaképpel konstatálják, hogy a főgonosz direkt akarta elkapatni magát, és az én arcom is a köldökömig omlik, mert frankón semmi oka nem volt a főgonosznak, hogy ezt tegye. Nem ért el vele semmit, nem volt kihagyhatatlan része a tervének. Mert mi volt a terv? Kinyírni Bond főnökét. Aki éppen egy nyilvános bizottság előtt ad számot az MI6 problémáiról. Nem tudom látja-e mindenki a buktatót, miszerint ahhoz, hogy a fényes nappali nyílt utcáról az őröket lelőve besétáljon a nyilvános meghallgatásra és ott golyót röpítsen "M" fejébe (ahogy kvázi meg is teszi!), semmi de semmi szükség nincs arra, hogy előtte elfogassa magát és aztán mágikusan kiszabadulva nagy üldözési jelenetek sorával kússzon-másszon el a célszemélyhez. És ha már az üldözési jelenetnél tartunk, a metró- és egyéb szervíz-alagutak labirintusában jóelőre elhelyezett bombával is elmehetnek a forgatókönyvírók a jó büdös picsába, mert nincs olyan lángelme a világon aki évekre előre megtervezi, hogy Bond majd pont ott és akkor fogja utolérni, amikor ő mászik fölfelé azon a létrán, és természetesen pont ott fog megállni beszélgetést kezdeményezni, ahol elegánsan a fejére lehet hajítani egy metrószerelvényt (ami természetesen másodpercre pontosan akkor érkezik, amikor bemondják a végszót). No, Mr. Bond. I expect you to die...
Nade térjünk rá a második legnagyobb gondra, ami a főgonosz. Aki buzi. Mit szépítsük, erről van szó. Oké, értem én, hogy követni kell a trendeket, meg a polkorrekt vizsgálóbizottság is csak akkor adja a pecsétet, ha megvannak a strigulák minden neoliberális rubrikában - de azért remélem sürgősen benő az ezért az atrocitásért felelős hígagyúak segglyuka. Mert tudjátok feleim... Elfogadok én bármit, amennyiben van értelme és funkciója a film belső struktúrájának, történetének és kohéziójának szempontjából. De ennek nincs. Hókuszpókunk azért buzi, mert polgárpukkasztó ahogy a megkötözött Bond arcát cirógatja és combját markolássza, de a ferde hajlam se ez előtt, se ez után nem játszik semmilyen szerepet a filmben, tehát tökéletesen öncélú és oda nem illő. Ja, arra viszont pont jó, hogy a főgonosz viselkedését és stílusát gagyi és sablonos buzi-szterotípiákkal lehessen fűszerezni, amikre megintcsak igen nagy szükség volt, hiszen enélkül a történet üres lenne és eladhatatlan. Viszont sokat dob az izgalmakon, hogy az utóbbi évek legdurvább főellensége, aki nemcsak Bondot kapja el fél kézzel, de az egész titkosszolgálatot is kedvére csicskáztatja - félelmetes mint állat, érted -, úgy néz ki mint Terry Black egy romantikus film nézése közben, ahogy bármelyik pillanatban spontán elsírhatja magát.
Aztán ott van még egy szekérderék apróság. A számítástechnikai mambó-dzsambók ("ilyen védelmi programot csak hatan tudnak írni a világon"), a retardált karakterek (az éjszaka leple alatt zseblámpával menekülni, hogy a hülye is észrevegye őket akár kilométerekről is?!), a tolakodó reklám ("Mik voltak ezek? VW bogarak, azt hiszem"), a vörösingesek és a birodalmi rohamosztagosok célzási képességeinek több évtizedes kliséi, a vasúti kocsiban békésen olvasgató emberek akiknek nem tűnik fel, hogy közvetlenül a fejük felett lövöldözés zajlik, nameg helyenként Bond is egy ügynökhöz méltatlanul logikátlanul cselekszik (egy bérgyilkost akar elkapni, de azért direkt megvárja míg az kinyírja a célpontját), ésatöbbi, ésatöbbi.
2. Mitől Bond egy mozi? Bond-kocsik, Bond-kütyük és Bond-lányok - akiknek meghódításához kell a Bond-sárm. Mind a négy téren drabálisan szűkmarkúak voltak a filmkészítők. Az Aston még hagyján, bár egyetlen útra használják ~10 perc erejéig, plusz James lekaszál 3 muksót a beépített géppuskával, aztán kaput. Bond-kütyük? Lófasz. Kap egy pisztolyt, ami csak az ő markában sül el (...köh-köh...), aminek semmi értelme az égegyadta világon, azon kívül, hogy a forgatókönyvírók nyilván megírtak egy jelenetet ahol azzal akarják lelőni Bondot. (Dredd utánérzés, de a Pengében is láttuk már, meg legalább féltucat más helyen.) Ezen kívül van egy jeladója, ami bekapcsolásra... jelt ad. Itt visszautalnék az első pontra, ilyen gagyi minimalisztikus forgatókönyvírást rég nem láttam: csak az szerepel a történetben aminek muszáj szerepelnie, illetve ami szerepel annak rendre megvan az egyszeri felhasználási lehetősége, amikor pont arra a cuccra van szükség, de nagyon, mert semmi más nem húzná ki a csávából. Ez tré. A felejtés bére c. filmben tökéletesen érthető volt, hogy egy borítékban talál a csákó egy rakás értelmetlen holmit, ami egyszercsak mind fontos lesz és életmentő - de jövőbelátás nélkül ez bullshit, a forgatókönyvírók lustasága és töketlensége.
Szóval a kocsival megtesznek egy utat A-ból B-be és kampec, a "kütyük" egy pisztoly és egy rádió, mi van még? A Bond-lány. Hát, itt is a szokásos szint alá lőttek, nem is kicsit. A nő tök értelmetlenül kerül a képbe és gyengén imitálja a fém fatálat; a "Bond-sárm" kimerül abban, hogy Daniel Craig rezzenetlenül mered egyenesen előre pár percig; aztán gyors dugás és csapó, a nőt egy vállrándítással kinyírják és még csak azt se nézi senki, hogy hova esik a hullája. Bazmeg! Funkciótlan, értelmetlen, és még csak nem is igazán szexi, ami pedig az elvárások békasegge.
Ezt a filmet simán el lehetne adni egy n+1-edik noname B-vonalas akciófilmnek, mert a neveken kívül jóformán semmiben nem ragaszkodik a franchise-hoz. Oké, elhangzik a minimálkötelező "Bond. James Bond.", de pl. a martini rázva-nemkeverve már kimaradt, csak utalás esik rá. Amiktől egy Bond-film különbözik a 12-egy-tucat akciómoziktól, olyat ez a műalkotás legföljebb nyomokban tartalmazott, mint mogyorót és egyéb magvakat.
3. A béna sztori kézenfogva átvezet minket azon, hogy lecserélik az egész stábot, mert egyrészt mindenki kiöregedett, másrészt decens és gerinces színészek manapság már úgysem élhetnek meg akciófilmekben. Ennek szellemében az új gárda egy rakás nyápic, mitugrász, tenyérbe mászó pofájú tinédzser, akik körülbelül annyira hitelesek a szerepeikben, mint ha random válogatták volna őket egy józsefvárosi óvodából. Az új Q-ra jobb ha nem is pazarlom a jobb sorsra érdemes szitokszavakat, "Pénzfillér" asszonyság (argh) pedig agyonlövi Bondot, és ezen elévődgetnek az egész filmen át, persze több helyen jelezve, hogy a polkorrekt strigula néger nőnk azért felveszi a versenyt James Bonddal keménytökűségben. Hová is lennénk a grrrl power nélkül...?!
Ez Q? Lófaszt! Ez Q:
Ja, az egyetlen valamirevaló beszólás a filmben a rövidéltű Bondlány szájából hangzik el, aki az egyszer nem a feminista ikont adja, hanem James alá a lovat, és egyszerűen csak odamondja amit kell. Némileg levon a jelenet értékéből, hogy teljesen irracionális, dehát ez legyen a legkisebb baj - egy Bond-filmben az már igazán megszokott, hogy flört vagy sárm nélkül is kazalszám dőlnek James fegyverébe a nők...
Teszkó gazdaságos akciófilmnek talán nem lenne annyira rossz a Skyfall, de Bondnak egyértelműen kevés. Sokkal több potenciál volt benne, mint amennyit kihoztak belőle. A forgatókönyvet odaadhatták volna egy tökös (vagy legalább épelméjű) fazonnak, aki tűzzel-vassal kiirtotta volna belőle az ocsmány polkorrekt muszájstrigulákat, a hozzájuk kötődő klisés nyögvenyelést, nameg a történetben rendszeresen felbukkanó logikátlanságokat... És akár még jó film is lehetett volna.
Utolsó kommentek